Besiktningshistorier

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » mån apr 16, 2012 19:26

Min 144a som tappa torkararmen, för er som är pålästa.

Två månader efter besiktningen vart jag invinkad i en bälteskontroll.
En mycket nöjd konstapel kommer stolt mot mig, sticker in huvet i bilen och ler brett.
-Inget bälte, grabben.
-Nä, det är en 67a. Jag kunde lika gärna spytt på honom, effekten hadde blivit densamma.
-VI SKA TITTA PÅ DINA TRIANGLAR!!! gapar han.
-Öööh. Trianglar??? En har jag, ligger i skuffen. Med en röd ton i ansiktet marcherar han till sin bil, rotar en stund bland pärmar och skit, kommer tillbaka och har högläsning för mig.
-Länkarmsbussning, just det!!! Dom är dåliga. Han visar en sprängskiss, som är av den enklaste jag sett, ett barn hadde förstått.
-Jaja, vilken då? undrade jag.
-ALLIHOP!

Jag tackade för pratstunden, och föreläggandet om ny besiktning. Åkte hem och beställde ny tid.
Bilen gick igenom utan problem. När jag sa att jag inte gjort ett skit med bilen, sa besiktningsmannen lite trött.
-Du är inte först.

Ringde till polisen när jag kom hem, och undrade om bilen var ok nu.
Den är besiktad sen två månader, fått ok.
Fått nedslag av er.
Besiktat igen, fått ok. men inte gjort nått med bilen. Någon har gjort fel.
-Nä, vi jobbar på olika sätt! får jag till svar.
-Jaha, ni vill inte se bilen en gång till då, får jag köra med den, eller?
-Ja, nu är den godkänd.

Ett halvår senare hände en annan grej, men det väntar jag med :mrgreen:

vuze4swe
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: sön aug 08, 2010 15:33
Ort: karlskrona

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av vuze4swe » mån apr 16, 2012 20:01

har man sagt A får man säga B ;)

när jag reggbessa min traktor (sj413) första gången hade jag missförstått reglerna lite så han skulle provköra och jag hade inte spärrat varvtalet så den gick ju för fört, men att bess gubben vågade trycka plattan i mattan och se när varvräknaren bottnar och varvtalet fortsätter att stiga, sedan flina och säga att den går förfort. de va bara att packa ihop o åka hem.
nästa gång jag kmr ner så kollar han hastigheten och de va ju bra, då va de bara kontroll bess då med, datorn vart jobbig mot han så han var tvungen att ringa o be dem manuellt ändra den till traktor. och då va de så jobbigt att vi skulle komma en annan gång (de är ca 1,5timme ner till den bess stationen, och vi har en i vår stad men ingen reg gubbe.) så vi åker hem och då har den slått om så vi åker in till stationen i stan och hamnar i lasbils hallen. när man kör in över smörjgropen så hör man hur däcken gnäller mot kanten ^^. aja de sätter igång och berömmer bygget sen kommer de till framvagns testaren och drar igång den och får se styrglappet på 1/3 varv, de bara skrattar o säger vafan de är en traktor ;). sen kolla de ljus inställningen och då var höger lite för hög, en av de sa skrivvv öhhh..... ingenting, detta fixa de när de kmr hem ;) sen är de bra fall han syns lite mer den lille ;)
suzuki sj413 -86 A-traktor

volvo 945 -97 fulltrycksturbo

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » mån apr 16, 2012 20:59

Okej då.

144an hade hunnit med att rosta lite i skärmarna fram. Nedre fästena var borta på bägge sidor, va bara stänklapparna som höll skärmarna kvar i nederkant. Efter ett tag gav även dom upp. Detta upptäcktes i ett försök att göra ett nytt personbästa på motorvägen, var uppe i 110km/t med lite plus, när det plötsligt skramlar till och bägge skärmar står rätt ut som flygplansvingar!!! Fick stanna och reparera lite. När jag kommer in till byn står naturligtvis polisen där och vinkar.

Den här gången var det den andra sortens polis som stanna mig. Dom var ute och leta efter någon.
Han titta in i bilen, såg sig omkring.
-Varför sitter det ett rep om fronten? frågar han. Satt ett grovt rep, som jag hitta i skuffen, bundit i domkraftsfästet på ena sidan, över skärmar och huv, och ner till andra sidan. Likadant framför framhjulen, ett rep runt hela nosen, för att hålla grejorna kvar.
-Hehe, jo det var några polare som skojade lite, eller så. Fick jag fram.
-Mhmm, (lång paus) tur för dig att vi inte är från trafikgruppen.
-Är ni inte? ropar jag, troligen log jag med hela ansiktet.
-Nä. Du kan åka, men håll dig undan för mina kolegor.
Jag åkte hem, kände att jag frestat lyckan lite mycket för en kväll.

PS. repet ersattes av silvertejp, inte lika iögonfallande som rep, och bilen användes flitigt. När bilen sedan blev 30 år, och besiktning vart annat år, hant bilen bli för dålig. Det gick inte att få bilen såpass hel att man skulle våga besikta den. 144an blev aldrig skattebefriad som jag hoppats på, den blev skrot.

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Jarskagarden » tis apr 17, 2012 15:12

Då var Discon nybesiktigad. Det är nya tider nu märkte jag, fick tre tvåor på bl.a ett ganska rejält oljeläckage som nyligen uppstått utan att jag märkt det (den var torr i fredags). Döm om min förvåning när jag inte behöver ombesiktiga utan får åtgärda under eget ansvar.

Förmodar att oljeläckaget uppstod i "Jönköpingsbacken" i söndags, kom en stöt av brändoljelukt vid en omkörning
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » tis apr 17, 2012 17:12

Samma sak, näääästan, hände mig för några månader sedan.
Hade låtit en L R-verkstad utföra en s k mellanservice på Cherokeen(för att få en stämpel) i december strax före jul.
Någon vecka senare besiktades varvid framkom ett inte obetydligt oljeläckage.
Visade sig komma från oljefiltret.
Från detta och bakåt var bilen oljesprutad.
Försökte få känna på filtret om det var åtdraget, när jag ändå var under bilen.
Har vi inte tid med sa den från besiktningsingenjör degraderade besiktningsmannen.
Ensam bil på plan när jag inväntade att mitt regnr, mycket försenat, skulle dyka upp på tavlan.
Inte en bil på planen när min bil besiktades.

Men - jag fick ett skriftligt påpekande i protokollet.
På fråga upplystes jag om att jag inte behövde visa upp utan att det var eget ansvar att åtgärda.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » tis apr 17, 2012 23:06

Wältmeister skrev: På fråga upplystes jag om att jag inte behövde visa upp utan att det var eget ansvar att åtgärda.
Det där är lite tokigt med eget ansvar, (lät dumt, men ni fattar) iom att man "ansvarar" för ett fel hela året, ev 2 år. Ex, min Patrol äter framlysen, byter jag till besiktning så funkar det ett halvår eller så, och då kan man ge sig på att länsman står där. Han kommer garanterat inte att tro dig om du säger att det lös i morse. Blir nog dryga böter på att du är en slarver som inte fixat bilen, fast du haft ett halvår på dig. Nästan bättre med tvåor, dom försvinner iaf vid ombesiktningen.

Rubiconjeep
Hemmastadd
Inlägg: 247
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Rubiconjeep » tis apr 17, 2012 23:16

Wältmeister skrev:Samma sak, näääästan, hände mig för några månader sedan.
Hade låtit en L R-verkstad utföra en s k mellanservice på Cherokeen(för att få en stämpel) i december strax före jul.
Någon vecka senare besiktades varvid framkom ett inte obetydligt oljeläckage.
Visade sig komma från oljefiltret.
Från detta och bakåt var bilen oljesprutad.
Försökte få känna på filtret om det var åtdraget, när jag ändå var under bilen.
Har vi inte tid med sa den från besiktningsingenjör degraderade besiktningsmannen.
Ensam bil på plan när jag inväntade att mitt regnr, mycket försenat, skulle dyka upp på tavlan.
Inte en bil på planen när min bil besiktades.

Men - jag fick ett skriftligt påpekande i protokollet.
På fråga upplystes jag om att jag inte behövde visa upp utan att det var eget ansvar att åtgärda.
Lät du en L-R verkstad göra service på Jeepen? :shock:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Wältmeister » tis apr 17, 2012 23:53

Rubiconjeep skrev: Lät du en L-R verkstad göra service på Jeepen? :shock:
En gång är ingen gång.
Men det blir ingen mera gång.
Hade ett tillgodohavande efter ett byte av en omgång Defenderhjul mot en service på Defendern.
Men så sålde jag Defendern och hade servicetillgodohavandet kvar hos L R-verkstaden.
Som jag skrev - det var stämpeln i boken jag ville ha.
Men nu vet jag bättre, eller rättare sagt, fått bekräftat att servicekvaliteten är i paritet med bilen.
:lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

FULLSIZE
Forumräv
Inlägg: 523
Blev medlem: ons maj 12, 2010 22:15

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av FULLSIZE » ons apr 18, 2012 1:02

en jobbarkompis och jag skulle besiktiga vår bilar med några dagars mellanrum,

han har en -09 pegga 4007
jag har en -89 "pundar-mazda"

man fick ju höra ett o annat dagarna innan "törs du åka dit med den där bilen.."
"du kommer få gå därifrån..."
till saken hör väl att jag dragit på besiktningen till det blev körförbud för jag tänkte att det går aldrig ändå.....

han först: fick en villkors 1a' för att det låg en obetydlig felkod om att tanklocket varit öppet när tändningen varit på....

Jag: bilen gick rakt igenom, utan anmärkning..... 48000mil på mätaren...

JAPP. han har fått höra det både en o tre ggr, om dagen :mrgreen:
hahaha!! :thefinger:
life is a bitch-then you die......

isuzukb88
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: fre jun 25, 2010 11:33
Ort: piteå

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av isuzukb88 » ons apr 18, 2012 20:11

har en från när jag bessade min isuzu (regg och kontroll bess, a-traktor).

började med att vi skulle ta den på släp i 25- i ca 9 mil till bess i luleå så man var ju osäker på om aset skulle starta men det gjorde den som ingenting, men vi var ca 1 timme tidig så då fick den stå på tomgång tills vi skulle in med den men när den står där och knackar så börjar den läka glykol men hade tur att det droppade ner på avgasröret så det syntes inget om man inte såg dropparna när dom kom från slangarna till värmepaketet. så vi rullade in i hallen då och det första bess gubben sa var att det är svetsat mycket i den här och jag och farsan börjar små le mot varandra (från hytten och bakåt är den i princip byggd ny), så då börjar han med kontroll bessen och hittar fel som att ljusbilden var kass, glapp i hela styrningen (man kan vrida ratten nästan ett halv varv utan att det händer nå) men han säger att den ska ju bara gå 30. så då far han ut och testar den och väger den, sen försvinner han säkert närmare 10 minuter och vi tänker att nu har han hittat nå så det blir ombess, men tillslut kommer han och säger att hytten också var för stor (större än 1 1/2 hyttare). men han godkände den.

och när han godkänt den och den står ute på vågen så börjar den läka ännu mer från slangarna till värmepaketet och när vi körde upp den på släpet så rann det i princip glykol :lol:

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Roger Patrol » fre maj 04, 2012 16:20

Bes Corvetten i dag :D
en liten söt tjej bes,hon kör fram stolen så långt det går en sen börjar bes,
kanontrevlig så jag nästan blev lite småkär,och desutom kunnig till skilnad till vissa surgubbar där,
och pga att det är ganska mycket avgasrör på bilen så fick hon inte på någon muff utan kollade avgasvärdena utanför.
hon var ju tvungen att åka en liten exta runda så bilen blev riktigt varm :tumbup:
sen när hon paserade över vågen säger hon..vi väger den :D det kan ju va kul att se .
ok.. jag väger 103 sa jag, å jag 45 säger hon, bilen med full tank väger 1450kg plast å aluminium väger det oxå,
Det var värt dom 320kr utan tvekan i dag :wink:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Spiken » fre maj 04, 2012 16:27

Gratulerar!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Lasse Suzican » fre maj 04, 2012 17:04

Roger Patrol skrev:Bes Corvetten i dag :D



en liten söt tjej bes,............................,
kanontrevlig så jag nästan blev lite småkär,..............................,
......... ganska mycket avgasrör på bilen så fick hon inte på någon muff ...........
.................................................. blev riktigt varm :tumbup:
...............................
................................ :wink:
Hmmm!!!

:poke:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av Roger Patrol » fre maj 04, 2012 20:56

Lasse Suzican skrev:
Roger Patrol skrev:Bes Corvetten i dag :D



en liten söt tjej bes,............................,
kanontrevlig så jag nästan blev lite småkär,..............................,
......... ganska mycket avgasrör på bilen så fick hon inte på någon muff ...........
.................................................. blev riktigt varm :tumbup:
...............................
................................ :wink:
Hmmm!!!

:poke:
nu var det ju inget av det som var kina import :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Re: Besiktningshistorier

Inlägg av sj410 » ons jun 06, 2012 20:26

Min brorson var inne och besiktade jeepen i Jönköping. det var en praktikant tillsammans med besiktningsdamen under besiktningen. När han kör in och stänger av motorn hör han att praktikanten nämner något om buller. varpå besiktningsdamen svarar med att det är polisens uppgift. sedan nämner han något om stora hjul, och det svarar hon med att säger dom något så bytts det mot små hjul och det ser ju bara löjligt ut :lol: . därefter höll han käft. själv var jag och efterbesiktade suzzen i Tidaholm. När besiktningsmannen skulle köra upp på lyften påpekade jag att suzzen är smal, men han lyckas ändå parkera mot sargen varpå han inte kan lyfta framhjulen. när han upptäcker detta frågar han bara om jag bytt framhjulslagret som var anmärkt på. vilket jag svarar ja på. då sägar han bara: varför skall jag kolla det då den är godkänd :tumbup: .(han var nog lite sur att jag redan innan påpekade att domkraften inte skulle komma under framaxeln. :woot:

Skriv svar