Sida 1 av 2

kylarvatten försvinner på landrover

Postat: mån feb 13, 2012 18:54
av Stor skägget
Hej jag ska i väg i morrn å titta på en Landrover discovery 99 a diesel
jag pratade med han i dag bilhandlaren han sa att det försvinner kylar vatten den har gått 22000 mil
om det är en topp ä det då dyrt ? eller har dom nå kända ställen där dom brukar läcka ?
åker i väg och tar en titt tacksam för tips va man mer ska se på :D

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: mån feb 13, 2012 21:30
av koppartaket
det sitter en plastskruv ovanpå övre kylarslangen, någon typ av luftning, den har en tendens att läcka och det är inte säkert att det syns, fick byta min nämligen

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: mån feb 13, 2012 21:41
av koppartaket
vi ska se... Framhjulslager.. (kostar ca 6000 (sex tusen) för två ifrån England)
luftbälgar om dom finns så den går att höja å sänka med remoten
växellådan (automat) kan kännas seg jämfört med andra automater (provkör gärna den manuella om du har chansen)
få ex skorrar i lådan vid 2100-2300 rpm, inget farligt min gör det, men ganska tröttsamt bromsbackarna kommer i resonans
kolla efter elfel, sköter man dom inga problem, är det elfel ifrån början tänk efter två gånger innan köp
vanligt fel är larm på ABS och TC, =glappa lager eller glapp i ABS givare Givare billiga lager dyra
Rost runt framrutan,
känn efter vid golmattorna efter fukt, takluckorna ventilation dränering och ac dränering har en tendens att läcka in med blöta mattor på köpet, då kan det finnas rost i golv

Trots allt detta Nöjd Land Rover ägare sen 1 år tillbaka
Kolla även in SLRK (svens Land Rover Klubb) för mer info om dessa åkdon

En bild på min pärla


Bild

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: tis feb 14, 2012 0:55
av Stor skägget
:) Tackar ja jag tänkte på det där med luftskruvar har nämligen en Bmw som ja har haft lite sånt med
va bra då har jag lite att gå på vet inte så mycket om dom men har fått för mig att det är en toppen bil :) men ska kolla upp den måste säga att det va ju inga billiga hjul lager
ja ringde på en på blocket den va det ju nå knas me ABS bromsarna den finns i gävle
Men ska fara å vända ut å in på den i Sollefteå i morrn så tackar för tipsen
Riktigt fin bil du har snygg färg

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: tis feb 14, 2012 19:29
av Stor skägget
va i väg i dag och tittade på bilen han som har firman hade haft den å dragit en husvangn å efter 10 mil hade det kokat för han
vi fyllde den me ca 4 liter vatten sen körde vi den varm såg ingen ting på olje stickan ingen lukt i expansionskärlet av diesel såg inget på avgaser provade att lufta den på slangen det bubblade rejält där och när man gasade och släpte gasen så bubblade det i kärlet
min fundering är kan det vara så att det va dåligt me vatten i den och han fyllde på utan att lufta
så om man skulle lufta så skulle det kanske funka :?:
ja kapade priset till hälften men om det är en topp så vet ja ju inte va det kostar
ska grubbla tills på fre bilen såg i övrigt väldigt fin ut å så va det en manuell låda i den
:)

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: tis feb 14, 2012 19:53
av koppartaket
oki låter allt som en topp packning har gett med sig tyvärr, återigen kolla med SLRK forummet vad sånt kostar att byta, alt hur mycket jobb det kan vara att byta själv, Tack förresten :D
Tror allt att den manuella är att föredra, Automatare ligger vid långfärd med ca 3 ton på släp på 1.05 liter milen och den manuella bör ju gå billigare :wink:

som sagt elen kan spöka lite men ABS givarna kan glappa lite eller så är det lager som behöver bytas, Skulle ABS och TC tända sig så slocknar dom bägge efter att du stänkt av bilen och hastigheten överstiger 10 km/h igen
(min har samma problem trots byte av framhjullager, misstänker givare till bakaxeln dom sträcker ju på sig en del när man pumpar upp luftfjädringen i bak.)

Dom kan få lite egendomliga felkoder om dom har klent batteri (strömfall vid uppstart tex.) kan vara bra att veta, om du köper så vill jag absolut se bild :) :poke:

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: tis feb 14, 2012 20:30
av Stor skägget
:) ja har ju prutat halva priset på den ska kolla vad det kostar att greja packning
det blir väll några sömnlösa nätter :D å en massa googlade :)
Tackar för tipsen å självklart blir det affär så kommer det en bild :tumbup:

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: tis feb 14, 2012 21:49
av koppartaket
:tumbup:

And remember!

:no pics:

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: lör feb 18, 2012 0:11
av Stor skägget
:woot: Blev affär han sänkte priset till hälften så det va bara å köra dom 14 milen hem
men blev lite fylla vatten efter väg å lufta har fått till det hyfsat men det ä problem å få värme i kupen å så blir det tryck i expansions kärlet så det verkar som det blir å byta packningen
så vart hittar man en sotnings sats till bra pris sedan så bör man väll byta topp bultarna ??

:D ska ta nå bild å lägga ut ska bara klura ut hur man får in den här :)

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: lör feb 18, 2012 21:11
av Pelleportal
Om du behöver delar så vänd dig till England.

Finns många bra butiker & i regel vettiga priser.
Här är några.

http://www.paddockspares.com/

http://www.mm-4x4.com/index.asp

http://www.devon4x4.com/

http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/index.html

Alla kanske inte har toppackning men Paddockspares borde ha det på hyllan.

Lycka till & hoppas att det löser sig.

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: lör feb 18, 2012 21:57
av Mathias T
brukar väl gärna vara sprickor i dom topparna tyvärr

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: lör feb 18, 2012 22:23
av Wältmeister
Lite (för) sent inlägg kanske.
Men 1999, av både Deffe och Diskho, har en Td5 som kallas Storm.
Motorn är känd för diverse problem fram till 2003/2004.
Då förbättrades motorn på flera väsentliga punkter.
Topplocket byttes mot ett förbättrat/förstärkt dito. De gamla är kända för att spricka.
Skruven som håller oljepumpens rotor brukar lossna varvid oljetrycket upphör och därmed motorns smörjning. Orsakar, om man inte är observant och har "motoröra" totalhaveri.
Motorns kablage ändrades samtidigt så att olja inte kan, eller i alla fall inte så lätt, kan tränga in i "elektroniken" och orsaka driftstörningar = motorbortfall.

Jag lydde råden på SLRK:s forum och valde mellan Tdi och Td5 efter 2003.
I mitt fall blev det en 2004 för att vara på säkra sidan.
Land Rover själva var nog inte helt nöjda ens med den modifierade Td5:an för den byttes helt sonika ut 2007 till Fords Td4, en CRD, Puman kallad, som även återfinns i Transit och Londondroskan.

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: sön feb 19, 2012 17:20
av Stor skägget
Pelleportal skrev:Om du behöver delar så vänd dig till England.

Finns många bra butiker & i regel vettiga priser.
Här är några.

http://www.paddockspares.com/

http://www.mm-4x4.com/index.asp

http://www.devon4x4.com/

http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/index.html

Alla kanske inte har toppackning men Paddockspares borde ha det på hyllan.

Lycka till & hoppas att det löser sig.
Tack för tipsen ska sätta mig och gå i genom titta på priser
jo jag hoppas jag får till det här bilen har typ alldrig gått på salt vägar och är väldigt fin å tydligen så har dom byggt om till spiralfjädrar bak sedan så gav jag bara 30 tusen för den :)

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: sön feb 19, 2012 17:25
av Stor skägget
Mathias T skrev:brukar väl gärna vara sprickor i dom topparna tyvärr
Är Mentalt inställd på det :roll: men hoppas att toppen är hel :)
hur är dom att skruva med ? tycker att det ser ut å vara rätt smidigt :)

Re: kylarvatten försvinner på landrover

Postat: sön feb 19, 2012 17:31
av Stor skägget
Wältmeister skrev:Lite (för) sent inlägg kanske.
Men 1999, av både Deffe och Diskho, har en Td5 som kallas Storm.
Motorn är känd för diverse problem fram till 2003/2004.
Då förbättrades motorn på flera väsentliga punkter.
Topplocket byttes mot ett förbättrat/förstärkt dito. De gamla är kända för att spricka.
Skruven som håller oljepumpens rotor brukar lossna varvid oljetrycket upphör och därmed motorns smörjning. Orsakar, om man inte är observant och har "motoröra" totalhaveri.
Motorns kablage ändrades samtidigt så att olja inte kan, eller i alla fall inte så lätt, kan tränga in i "elektroniken" och orsaka driftstörningar = motorbortfall.

Jag lydde råden på SLRK:s forum och valde mellan Tdi och Td5 efter 2003.
I mitt fall blev det en 2004 för att vara på säkra sidan.
Land Rover själva var nog inte helt nöjda ens med den modifierade Td5:an för den byttes helt sonika ut 2007 till Fords Td4, en CRD, Puman kallad, som även återfinns i Transit och Londondroskan.
Ok :D Min tur :) ska kolla det där med oljepumpen tack för tipset
jag vet just inget om dom hära har åkt willys ,IH,j20. Å några japsar har även en rocky som planeras att åka upp lite på fjädrarna :P
tänkte testa en land rover som bruksbil ....ja å då ä det ju typiskt att ja prickar en sån motor :woot:
men skam den som ger sig :)
men är väldigt tacksam för alla råd jag får här på detta underbara forum :)