Tänkte mest denna tråd som info för andra som har problem eftersom jag get mig f*n på att fixa detta och det är hyfsat svårt att hitta info för denna kombination.
Det började med att lådan växlade hårt, främst mellan 1-2 och 3-4, det har även hänt enstaka gånger att lådan blivit för varm och gått in i "safe mode", dvs bara växlat upp till 3:an och med max. "line pressure" = mycket hårda växlingar "like being buttfucked" som de säger "over there"
Jag tänkte att det säkert bara berodde på att oljan var gammal så jag har struntat i detta tills nu då jag fick tummen ur och bytte olja. Oljan såg bra ut (röd)och luktade ok (ja så gott som nu ATF olja luktar men inte bränt i varje fall)
Jag bytte olja och då blev problemen värre, nu går lockupen i några sekunder och sedan hamnar lådan i "safe mode".
Nu började jag Googla på detta och det finns tydligen många orsaker till vad detta beror på, 4L80E kom -91 och dras med många barnsjukdomar. Många tipsade om att ta ut felkoder på lådan så man fick lite mer grepp om vad som var fel.
Det finns en enkel metod för att få ut felkoder från en dator med ODB1 och ALDL kontakt, man byglar 2 stift i kontakten, se t.ex. http://www.obd-codes.com/faq/read-gm-2- ... s-free.php , denna metod gav mig felkoderna 85, 87 och 68.
Då dessa felkoder i sin tur kan beror på olika saker, givarna för ingående eller utgående hastighet på lådan kan vara trasiga, givaren som talar om för datorn vilken växel som är i kan vara trasig, lådan kan slira, den elektriska förbindelsen mellan dator och givare kan vara dålig.
En lämplig start tyckte jag var att kolla förbindelsen mellan givarna och datorn eftersom det är gratis och jag kan göra det med enkel utrustning.
Följande är fel som andra har haft:
Kontakten i lådan kan läcka olja så den blir kortsluten
Kontakt + internt kablage i lådan kan vara bytt till en nyare typ som kom i maj -93 just p.g.a. av att den gamla läckte. Även bil-delen på kontakten byttes ut i maj -93 så man var tvungen att klippa bort den gamla kontakten och skarvningen mellan den nya kontakten och det gamla kablaget kan vara dålig.
Jordanslutningarna kan vara dåliga till datorn, motorn, växellådan.
Det går enkelt att se om kontakten är bytt då den gamla är fastskruvan i lådan med en skruv som löper genom mitten på kontakten, den nya lossar man genom att klämma på sidorna.
Jag kollade kontakten och mycket riktigt så var den bytt till en nyare typ och man hade använt en blandning av flatstiftskontakter och skarvrör för att ansluta den. Jippi, där har vi felet! tänkte jag eftersom skarvrören och flatstiftskontakterna hade utstått 2 decenium av saltslask och därför var hyfsat korroderade. Jag klippte kablarna en bit upp där de var fräscha och lödde ihop med krympslang över.
Besvikelse

Skam den som ger sig, då får vi läsa av givarna då så vi ser att signalen är ok. Sagt och gjort, jag införskaffade en ALDL kabel från Engh motors och började laborera med olika program såsom Freescan, GMTD basic, Datamaster, WinALDL, inget liv... går inte att ansluta... no hardware found... PCM not responding... inget av dessa program har någon "datastream definition" som stämmer överrens med signalerna som kommer från min TCM. Färdig att ge upp kontaktar jag Stefan på Engh Motors på söndagen, mitt i natten får jag svar (karln sover uppenbarligen dåligt eller har gedigen servicekänsla). Han lotsar mig till programmet TunerPro RT (Freeware hurraayy!!) och rätt datastream definition (A159.ads) och nu kan jag läsa datorn!

To be continued...