Felsökning 4L80E

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

brt666
Forumräv

Felsökning 4L80E

Inlägg av brt666 » tis mar 13, 2012 9:53

Jag har nu bestämt mig för att inte ge upp min befintliga 4L80E låda från en Chevrolet Suburban V2500 -91 med fristående TCM (Transmission Control Module) som sitter bakom en -91 6.2L diesel och har en NP241C fördelningslåda bakom sig.
Tänkte mest denna tråd som info för andra som har problem eftersom jag get mig f*n på att fixa detta och det är hyfsat svårt att hitta info för denna kombination.

Det började med att lådan växlade hårt, främst mellan 1-2 och 3-4, det har även hänt enstaka gånger att lådan blivit för varm och gått in i "safe mode", dvs bara växlat upp till 3:an och med max. "line pressure" = mycket hårda växlingar "like being buttfucked" som de säger "over there"

Jag tänkte att det säkert bara berodde på att oljan var gammal så jag har struntat i detta tills nu då jag fick tummen ur och bytte olja. Oljan såg bra ut (röd)och luktade ok (ja så gott som nu ATF olja luktar men inte bränt i varje fall)
Jag bytte olja och då blev problemen värre, nu går lockupen i några sekunder och sedan hamnar lådan i "safe mode".

Nu började jag Googla på detta och det finns tydligen många orsaker till vad detta beror på, 4L80E kom -91 och dras med många barnsjukdomar. Många tipsade om att ta ut felkoder på lådan så man fick lite mer grepp om vad som var fel.

Det finns en enkel metod för att få ut felkoder från en dator med ODB1 och ALDL kontakt, man byglar 2 stift i kontakten, se t.ex. http://www.obd-codes.com/faq/read-gm-2- ... s-free.php , denna metod gav mig felkoderna 85, 87 och 68.
Då dessa felkoder i sin tur kan beror på olika saker, givarna för ingående eller utgående hastighet på lådan kan vara trasiga, givaren som talar om för datorn vilken växel som är i kan vara trasig, lådan kan slira, den elektriska förbindelsen mellan dator och givare kan vara dålig.

En lämplig start tyckte jag var att kolla förbindelsen mellan givarna och datorn eftersom det är gratis och jag kan göra det med enkel utrustning.
Följande är fel som andra har haft:
Kontakten i lådan kan läcka olja så den blir kortsluten
Kontakt + internt kablage i lådan kan vara bytt till en nyare typ som kom i maj -93 just p.g.a. av att den gamla läckte. Även bil-delen på kontakten byttes ut i maj -93 så man var tvungen att klippa bort den gamla kontakten och skarvningen mellan den nya kontakten och det gamla kablaget kan vara dålig.
Jordanslutningarna kan vara dåliga till datorn, motorn, växellådan.

Det går enkelt att se om kontakten är bytt då den gamla är fastskruvan i lådan med en skruv som löper genom mitten på kontakten, den nya lossar man genom att klämma på sidorna.
Jag kollade kontakten och mycket riktigt så var den bytt till en nyare typ och man hade använt en blandning av flatstiftskontakter och skarvrör för att ansluta den. Jippi, där har vi felet! tänkte jag eftersom skarvrören och flatstiftskontakterna hade utstått 2 decenium av saltslask och därför var hyfsat korroderade. Jag klippte kablarna en bit upp där de var fräscha och lödde ihop med krympslang över.

Besvikelse :cry: samma felkoder och lika hård växling.

Skam den som ger sig, då får vi läsa av givarna då så vi ser att signalen är ok. Sagt och gjort, jag införskaffade en ALDL kabel från Engh motors och började laborera med olika program såsom Freescan, GMTD basic, Datamaster, WinALDL, inget liv... går inte att ansluta... no hardware found... PCM not responding... inget av dessa program har någon "datastream definition" som stämmer överrens med signalerna som kommer från min TCM. Färdig att ge upp kontaktar jag Stefan på Engh Motors på söndagen, mitt i natten får jag svar (karln sover uppenbarligen dåligt eller har gedigen servicekänsla). Han lotsar mig till programmet TunerPro RT (Freeware hurraayy!!) och rätt datastream definition (A159.ads) och nu kan jag läsa datorn! :jump: kollade imorse och "input speed" är noll, vilket jag gissar betyder att den sensorn är kaputt elelr att kabeln är paj. Jag ska testa i helgen att byta plats på input/output speed sensor så jag ser om det är signalvägen eller givaren som är dålig.

To be continued...
Senast redigerad av brt666 den tis mar 13, 2012 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

brt666
Forumräv

Re: Felsökning 4L80E

Inlägg av brt666 » tis mar 13, 2012 10:00

Jag tänkte ett tag köpa en begagnad 4L80E från -96 men efter att ha lusläst ATSG manualen som en annan medlem på forumet var så otroligt hygglig och gav mig så insåg jag att GM bytte "force motor" 1994 och den nya skall ha andra signaler från TCM så den fungerar inte i min bil!
Där sparde jag X antal svordomar och pennigar...
Yamaha DT50MX -?

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » tis mar 13, 2012 16:15

Detta ska bli klart intressant att följa :)

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » tis mar 13, 2012 19:03

Den här sidan kanske kan ge lite bra info också om hur lådan styrs, den beskriver hur man kopplar in en MegaShift TCM till 4L80e:

http://www.msgpio.com/manuals/mshift/4L80E/4L80e.html

brt666
Forumräv

Inlägg av brt666 » ons mar 14, 2012 19:50

Kunde inte hålla mig idag, efter att ha serverat sniglarna ungsbakad lax med riktig potatismos och slagen hollandaise sås så drog jag på mig overallen och knatatde ut till parkeringen.

Jag gjorde en ny scan på växellådan för att se att inget ändrat sig sedan sist.. Nope input speed fortfarande = 0
Jag rotade således fram en 8:ans nyckel och bytte plats på givarna. Passade på att torka rent dem eftersom renlighet är en dygd. Det är ett enkelt jobb, tar pizzatid (15 min, en kvart).

Startade programmet igen och... o la la nu var Transmission input speed ungerfär samma som engine speed. Kalas!, testade köra en bit framåt och Transmission output speed var då noll. Alltså, kass givare, ett roplem mindre, bara att köpa en ny givare då för några hundringar.
Jag tog ändå bort batteripolerna för att nolla datorn eftersom jag ville se vilka koder som genererades om Output speed sensorn var trasig så jag vet nästa gång.
Satte på polerna igen och rullade iväg. Döm om min förvåning när nu BÄGGE givarna fungerade felfritt igen och bilen växlar precis som den ska, utan felkoder, overdrive+lockup fungerar utmärkt. :?

Det bör tilläggas att jag har haft i elektronikrengöring i kontakterna innan och blåst rent dem flera gånger så det borde inte ha varit ett kontaktfel, nollat datorn har jag gjort otaliga gånger innan också så det är det inte heller.
Det enda jag kan koma fram till just nu är att det var skit på givaren eller att den satt liiite liite fel i fästet eller något. :tumbup:

Läser man på amerikanska forum om just de felsymptom jag haft så är det ganska klockrent att det är ventilhuset till TCC ventilen som ä uppnött och på de här tidiga årsmodellerna betyder det att man måste ned med lådan, brotschsa upp hålet och sätta i en insats.
Tydligen kan det vara ett mycket enkelt fel oxå, vilket jag ALDRIG hade listat ut om jag inte hade kunnat läsa av datastreamen från lådan. Jag hoppas verkligen att det bara var detta fel.
Vad lärde jag mig av detta då? jo, har du ett datauttag till motorn eller lådan ANVÄND det! :D

Hopefully not to be continued
Yamaha DT50MX -?

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » ons mar 14, 2012 21:18

Det är bara att gratulera till att det var ett så enkelt fel! :)

cyberk2
Hemmastadd

Inlägg av cyberk2 » sön mar 25, 2012 22:42

Jag har för mig att utgående hastighetsgivare inte används om man har 4x4. Men det var länge sen jag grottade i det så jag kan ha fel
VW golf tdi -99

brt666
Forumräv

Inlägg av brt666 » mån mar 26, 2012 8:57

Ok, den är inkopplad och går att läsa av via ALDL uttaget i varje fall.
Jag har fått kod 85 (undefined gear ratio) så den började växla hårt en gång men det slutade lika tvärt som det började.
Jag har därför köpt nya input/output speed senorer. Kostade 350 kr för bägge ink. moms på Norrorts bil och van så jag tyckte inte det var värt a tt snåla på.
Sen ska jag byta ut växlingssolenoiderna och boostventilen nästa gång jag byter olja för det skulle bara kosta några hundringar det med!
Yamaha DT50MX -?

Skriv svar