E85 konvertering av Silverado?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
E85 konvertering av Silverado?
Tjo!
Undrar om någon här har erfarenhet av E85 konvertering?
Jag tänker närmare bestämt på Cheva Silverado 1500 med 5,3l Vortec motorn.
Jag har en årsmodell 2000.
LM7 heter motorn.
2002 kom den i Flexifuel utförande, vet inte vad den exakta skillnaden är
rent tekniskt, men den kan inte vara så där enorm.
Har sneglat på tex: http://www.ecoflex.nu
Bensinpriserna börjar dra iväg ordentligt nu..
Undrar om någon här har erfarenhet av E85 konvertering?
Jag tänker närmare bestämt på Cheva Silverado 1500 med 5,3l Vortec motorn.
Jag har en årsmodell 2000.
LM7 heter motorn.
2002 kom den i Flexifuel utförande, vet inte vad den exakta skillnaden är
rent tekniskt, men den kan inte vara så där enorm.
Har sneglat på tex: http://www.ecoflex.nu
Bensinpriserna börjar dra iväg ordentligt nu..
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13
Re: E85 konvertering av Silverado?
kolla med stefan på enghs motor för det går ju mappa om själva sprutet så de lirar har jag läst/hört på bland annat hans sida mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: E85 konvertering av Silverado?
Tackar, mailade dom nu å frågade.
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13
-
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: fre nov 27, 2009 19:04
Re: E85 konvertering av Silverado?
hör av dig här sen när du pratat med dom, då det är rätt intressant med tanke på soppa priset som är idagFaidros skrev:Tackar, mailade dom nu å frågade.
Re: E85 konvertering av Silverado?
Kollade med bfv.se
Då de låg lokalt.
De ville inte sälja först till kund direkt, men nu efterfrågade dom
om kontaktmodell för spridarna.
Vill dock spana mer först, innan jag ev slår till på något,
samt läsa på mig mer.
Enghs Motor fick jag följande svar ifrån:
"Det behövs större spridare, bränslepump och omprogrammering av databoxen."
---------
Sen har jag en bekant som jobbar på Svensk Turbo Teknik (STT).
Han frågade sina kollegor om min bil.
De gav följande svar:
Som du vet behöver motorn ca 30% mer E85 jmf. med bensin.
För att få upp bränslemängden kan man...
...öka bränsletrycket genom att byta regulator eller modda den befintliga.
Pumpen klarar sannolikt inte den tryckhöjning som ger +30% flöde, men man kommer en bit på väg
...byta spridare (googla spridarnas siffror och leta rätt på några med 30% högre flödestal)
Sådana spridare kan finnas på skroten (dom nämnde volvo 740 som sannolik kandidat)
Större spridare har längre öppnings- och stängningstider vilket kan påverka funktionen...Ett diagnosverktyg behövs så du kan återställa felkoder.
...sätta in en extra spridare i insuget för att ge det extra bränslet
Kopplas parallellt med en av de existerande spridarna (OBS! kolla elschema för att se om drivningen klarar den extra lasten!!)
...Köpa en spridarpuls-förlängare (elektroniklåda...googla...) och koppla till dina existerande spridare.
Som det verkar är den snyggaste lösningen, och den med minst mekande, en elektronikbox som man kopplar till spridarna för pulsförlängning.
Den billigaste lösningen verkar vara att höja bränsletrycket (modda regulatorn eller köp en ny med högre tryck) och hoppas att lambdaregleringen kan kompensera för resten.
Den näst billigaste lösningen (för dig som redan har ett diagnosinstrument) verkar vara att byta till större spridare, om du kan hitta billiga på skroten.
----------
Jag kände mig "vågad" idag å tankade 15liter 95Okt och 10liter E85.
Hade kanske 10liter kvar i tanken, svårt att säga, då min mätare är opålitlig.
Den gick bra med det, i de 7mil jag körde, stad och motorväg, fullgas osv.
Så nästa sväng blir lite mer totalmängd, så jag vet den ungefärliga procentfördelningen bättre.
Hoppas på minst 50/50 fördelning utan problem.
Bara det är väl ca 1,50:-/mil i förtjänst i runda slängar.
Då de låg lokalt.
De ville inte sälja först till kund direkt, men nu efterfrågade dom
om kontaktmodell för spridarna.
Vill dock spana mer först, innan jag ev slår till på något,
samt läsa på mig mer.
Enghs Motor fick jag följande svar ifrån:
"Det behövs större spridare, bränslepump och omprogrammering av databoxen."
---------
Sen har jag en bekant som jobbar på Svensk Turbo Teknik (STT).
Han frågade sina kollegor om min bil.
De gav följande svar:
Som du vet behöver motorn ca 30% mer E85 jmf. med bensin.
För att få upp bränslemängden kan man...
...öka bränsletrycket genom att byta regulator eller modda den befintliga.
Pumpen klarar sannolikt inte den tryckhöjning som ger +30% flöde, men man kommer en bit på väg
...byta spridare (googla spridarnas siffror och leta rätt på några med 30% högre flödestal)
Sådana spridare kan finnas på skroten (dom nämnde volvo 740 som sannolik kandidat)
Större spridare har längre öppnings- och stängningstider vilket kan påverka funktionen...Ett diagnosverktyg behövs så du kan återställa felkoder.
...sätta in en extra spridare i insuget för att ge det extra bränslet
Kopplas parallellt med en av de existerande spridarna (OBS! kolla elschema för att se om drivningen klarar den extra lasten!!)
...Köpa en spridarpuls-förlängare (elektroniklåda...googla...) och koppla till dina existerande spridare.
Som det verkar är den snyggaste lösningen, och den med minst mekande, en elektronikbox som man kopplar till spridarna för pulsförlängning.
Den billigaste lösningen verkar vara att höja bränsletrycket (modda regulatorn eller köp en ny med högre tryck) och hoppas att lambdaregleringen kan kompensera för resten.
Den näst billigaste lösningen (för dig som redan har ett diagnosinstrument) verkar vara att byta till större spridare, om du kan hitta billiga på skroten.
----------
Jag kände mig "vågad" idag å tankade 15liter 95Okt och 10liter E85.
Hade kanske 10liter kvar i tanken, svårt att säga, då min mätare är opålitlig.
Den gick bra med det, i de 7mil jag körde, stad och motorväg, fullgas osv.
Så nästa sväng blir lite mer totalmängd, så jag vet den ungefärliga procentfördelningen bättre.
Hoppas på minst 50/50 fördelning utan problem.
Bara det är väl ca 1,50:-/mil i förtjänst i runda slängar.
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13
Re: E85 konvertering av Silverado?
Har en GMC 1500 år 2000 med samma motor
Jag har kört med 25 liter E85 per tank och inte märkt någon skillnad mot enbart bensin.
Skall prova med lite mer E85 nu när jag tar fram den efter vintern igen.
Intressant vore ju om det går att bara byta eller justera regulatorn.
/Harry
Jag har kört med 25 liter E85 per tank och inte märkt någon skillnad mot enbart bensin.
Skall prova med lite mer E85 nu när jag tar fram den efter vintern igen.
Intressant vore ju om det går att bara byta eller justera regulatorn.
/Harry
GMC Sierra 1500 -00
Re: E85 konvertering av Silverado?
Jag har testat en tank med 50/50 i blazern nu i sommar utan att ha ändrat nåt annat o det verkade funka utan problem.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: E85 konvertering av Silverado?
Då får jag testa med att öka inblandningen, jag har bara kört 30 % hittills.
/Harry
/Harry
GMC Sierra 1500 -00
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: E85 konvertering av Silverado?
Jag körde 22L E85 i ca 45L bensin i min Silverado med 350 TBI i veckan inför besiktning (högt co förra gången). När den är uppe i temp går den bra, nästan mer tryck i motorn. Men kall går den piss, vill nästan stanna vid pådrag. Körde i 40L 98 oktan efteråt för säkerhets skull. Och det funkade kanon på besiktningen, förresten. Det och ett nytt luftfilter sänkte CO tomgång från 5.7 till 2.2 (3.5 gräns).
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: E85 konvertering av Silverado?
hur ligger ni till vinnstmässigt
mera förbrukning,täta oljebyten å å ihopslaggad motor.
eller är det bara bilar som är byggda för sprit på fabrik som har problem å inte gammla chevor

eller är det bara bilar som är byggda för sprit på fabrik som har problem å inte gammla chevor

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E85 konvertering av Silverado?
Kört på 60/40(bensin/E85) Håller med nån härovanför, kinkig kall, men går bättre(bättre än på bensin) när den är varm. Drar ungefär sammalika/mil, typ 1.5. Det utan lockup i lådan och mycket H4wd.
262TBI (V6) Känns som den går fett när man åker på enbart bensin, det är väl därför den känns piggare med E85 i.
262TBI (V6) Känns som den går fett när man åker på enbart bensin, det är väl därför den känns piggare med E85 i.
Mvh Tias
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: E85 konvertering av Silverado?
Jag åkte tattarkonverterad volvo 16V ett år.
från 1,1 som bäst på bensin till 1,4 på 100% E85
Receptet var:
Knackade originalspridare,
sänkt soppatryck till 2,5 bar
extraktorrör
ökad tändning från 12 till 28 grader
sportfilter monterat framför kylaren för kall luft.
Räckte för att hänga på T5:or och chippade 940 turbos
märkte inget negativt på soppa i oljan eller liknande, de enda e att de var tjurigt som fan att få igång när de var minusgrader.
från 1,1 som bäst på bensin till 1,4 på 100% E85
Receptet var:
Knackade originalspridare,
sänkt soppatryck till 2,5 bar
extraktorrör
ökad tändning från 12 till 28 grader
sportfilter monterat framför kylaren för kall luft.
Räckte för att hänga på T5:or och chippade 940 turbos

märkte inget negativt på soppa i oljan eller liknande, de enda e att de var tjurigt som fan att få igång när de var minusgrader.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: E85 konvertering av Silverado?
jag och min bror har byt stridare på våran jeep cherokee xj 1992
och det funkar bra. Vi köpte dom på e-bay tror dom kostade 800kr hem till dörren men dom var inte nya utan renoverade och testade. Det är stridare från en Volvo 850r
så nu luktar det som skogarna i Norrland när vi är ute och kör
och det funkar bra. Vi köpte dom på e-bay tror dom kostade 800kr hem till dörren men dom var inte nya utan renoverade och testade. Det är stridare från en Volvo 850r
så nu luktar det som skogarna i Norrland när vi är ute och kör