Hej!
Jag provar här och hoppas att det är någon som haft samma problem och kan vara snäll och tala om vad jag ska börja med.
Bil: Grand Cherokee, årsmodell 1995 med 4,0 l sexa, 42RE automat och 249 fördelningslåda.
Problem: Ibland (varannan gång) när man startar bilen så saknas ettan, överväxeln och over driven men om man kör mellan fem och tio minuter och sedan stänger av bilen och startar om den så är allt normal. Använder man bilen under dagen så är det inga problem om man inte tvättar den ordentligt då kan problemet dyka upp igen.
Har gjort: Bytt olja och filter i automaten.
Egna funderingar: Kan det vara så att det tränger in fukt på något olämpligt ställe? men isåfall var?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Mvh
Texas
Problem med automatlådan?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Problem med automatlådan?
Jag har inte hållit på med de där lådorna men de är delvis elektroniskt styrda och det låter som att du har problemet där någonstans, speciellt eftersom det påverkas av fukt.
Du ska kunna ta fram felkoder från TCM genom att skifta tändningsnyckeln mellan off och on snabbt 3 ggr och avsluta i on-position. Då ska indikatorlampan på overdrive off-knappen börja blinka, räkna hur många blinkningar det blir enl följande tabell:
11 Engine RPM input
12 Output shaft sensor input
13 Vehicle speed input
14 Governor pressure sensor input
15 Throttle position sensor input
16 Transmission fluid temperature input
17 Overdrive override (control) switch input
18 System voltage
19 Internal fault in module
21 Governor pressure solenoid output
22 Overdrive solenoid output
23 Converter clutch solenoid output
24 Overdrive override (control switch) lamp output
25 Internal fault in module
26 Governor pressure sensor offset drift
55 End of code transmission
Det framgår inte hur den blinkar, men ofta betyder t.ex. 11 att den kör sekvensen <blink><paus><blink><längre paus><nästa felkod> osv men det märker du.
Du ska kunna ta fram felkoder från TCM genom att skifta tändningsnyckeln mellan off och on snabbt 3 ggr och avsluta i on-position. Då ska indikatorlampan på overdrive off-knappen börja blinka, räkna hur många blinkningar det blir enl följande tabell:
11 Engine RPM input
12 Output shaft sensor input
13 Vehicle speed input
14 Governor pressure sensor input
15 Throttle position sensor input
16 Transmission fluid temperature input
17 Overdrive override (control) switch input
18 System voltage
19 Internal fault in module
21 Governor pressure solenoid output
22 Overdrive solenoid output
23 Converter clutch solenoid output
24 Overdrive override (control switch) lamp output
25 Internal fault in module
26 Governor pressure sensor offset drift
55 End of code transmission
Det framgår inte hur den blinkar, men ofta betyder t.ex. 11 att den kör sekvensen <blink><paus><blink><längre paus><nästa felkod> osv men det märker du.
-
- Rutinerad
Hittade lite i Re42 reparationsmanualen http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manu ... A500SE.pdf 

Tycker själv det låter som nått elfel, kollat kontakterna på lådan? om det är där du tvättat noga?

Tycker själv det låter som nått elfel, kollat kontakterna på lådan? om det är där du tvättat noga?

Vem vare som skvätte? Ler-Turken?
Hej!
Vill börja med att tacka för svaren.
Jag tog lite hjälp och vi avläste felkoderna och det som kom upp var nr 21 Governor pressure solenoid output. Men när jag kollar på länken till automatlådan så verkar den sitta i lådan och då kan den väl inte påverkas av fukt utifrån eller?
Att jag skall kolla över kontakterna har jag förstått men finns det något mera jag kan göra utifrån felkoden?
Vill börja med att tacka för svaren.
Jag tog lite hjälp och vi avläste felkoderna och det som kom upp var nr 21 Governor pressure solenoid output. Men när jag kollar på länken till automatlådan så verkar den sitta i lådan och då kan den väl inte påverkas av fukt utifrån eller?
Att jag skall kolla över kontakterna har jag förstått men finns det något mera jag kan göra utifrån felkoden?
Signalen ska gå från sensorn till TCM, så det kan finnas någon skada i kontakten eller kabeln som gör att den kretsen påverkas. Enl manualen så har du en rund 8-polig kontakt på lådan, sedan en kabel från den upp till TCM som sitter "rear of instrument panel left of colum". Kolla upp den kabeln och kontakten.