Den ökar i varvtal...?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Den ökar i varvtal...?
Detta är ju bara ett av alla problem, men en sak i sänder.
När jag ligger i konstant hastighet och jämn gas på motorvägen så verkar det som den kopplar ur lockupen och ökar ca 200rpm en kort stund. (några sekunder) Sen blir allt normalt igen. Detta har hänt endast några gånger senaste tiden. Lådan fungerar bra i övrigt utan slir och växlar fint. Det är ju egentligen inte så störande men man undrar ju vad den gör och varför...
/Håkan
När jag ligger i konstant hastighet och jämn gas på motorvägen så verkar det som den kopplar ur lockupen och ökar ca 200rpm en kort stund. (några sekunder) Sen blir allt normalt igen. Detta har hänt endast några gånger senaste tiden. Lådan fungerar bra i övrigt utan slir och växlar fint. Det är ju egentligen inte så störande men man undrar ju vad den gör och varför...
/Håkan
Jeep Grand Cherokee 95
-
- Användare
Re: Den ökar i varvtal...?
Hm.
Samma sak händer med min GC -97 på tomgång.
Med ca 20 sekunders intervall ökar tomgången med ca 200 rpm för att sedan gå tillbaka...
Kanske är samma fel?
/M
Med ca 20 sekunders intervall ökar tomgången med ca 200 rpm för att sedan gå tillbaka...
Kanske är samma fel?
/M
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Vet egentligen inte vad felet är, men om vi funderar lite så......Hookan skrev:Detta är ju bara ett av alla problem, men en sak i sänder.
/Håkan
Är det samma problem vid olika hastigheter, dvs gör den likadant om du ligger i 100 eller 120???
Har du hängt på större däck???
Sker det med/utan farthållaren inkopplad???
Kan ju vara som så att växellådan "tror" att du gasar lite extra och då lägger ur lockupen, för att sedan upptäcka att det inte behövdes...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
AC????MickePickeEkerö skrev:Hm.
Kanske är samma fel?
/M
// Lasse
Det du säger Lasse kan ju rimligtvis stämma. Det sitter ju lite större däck på, 31x10.5 med grovt mönster. De är ju lite tungrullade...
Och även som du nämner AC. Den har ju börjat jobba lite nu när det blivit lite varnare och problemet har ju kommit efter värmen. Känns som detta mest är något som bilen gör och kanske inte något riktigt problem.
Tack för förslagen. Jag är lite lugnare nu...
MVH Håkan
Och även som du nämner AC. Den har ju börjat jobba lite nu när det blivit lite varnare och problemet har ju kommit efter värmen. Känns som detta mest är något som bilen gör och kanske inte något riktigt problem.
Tack för förslagen. Jag är lite lugnare nu...
MVH Håkan
Jeep Grand Cherokee 95
-
- 4x4xnerd
Tror Lasses filosofiska resonemang är rätt.Lasse Suzican skrev: Vet egentligen inte vad felet är, men om vi funderar lite så......
Är det samma problem vid olika hastigheter, dvs gör den likadant om du ligger i 100 eller 120???
Har du hängt på större däck???
Sker det med/utan farthållaren inkopplad???
Kan ju vara som så att växellådan "tror" att du gasar lite extra och då lägger ur lockupen, för att sedan upptäcka att det inte behövdes...
Har haft 2 Wrangler med större däck som i vissa fall varit ambivalenta och vid körning med farthållare obefogat växlat ner och gasat till temporärt under kortare stunder.
Men det är ju Jeep så det är väl bara att gilla läget.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.