Sida 1 av 2

Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: mån apr 09, 2012 16:58
av 740Hobbe
Hej, har lite funderingar på min King Cab -91 som jag tycker beter sig lite underligt.
När jag kör på Hög - 2x4 så diffar bakaxeln bak, när det slirar.
När jag kör på Hög - 4x4 så snurrar alla hjul när det slirar, men..
När jag kör på Låg - 4x4 så snurrar bara högra hjulen fram och bak, (då i alla fall), alltså det är bara 1 fram och 1 hjul bak som slirar på Låg - 4x4.

Så varför slirar inte alla hjul på Låg - växeln?
Jag tycker att det är minst lika viktigt på Låg som Hög.

Och en slungdiff bak borde väl diffa ovasett om det är hög- och låg - växel i, eller har jag fel?

Är det slungdiff fram också, eller är det inte alls någon diff fram? Kanske inte är slungdiff bak heller, jag är inte helt hundra på det.

Jag vet att när en axeln diffar är det när den inte låser sig, utan driver bara på ett hjul. Men man säger ju det i alla fall, så det är därför jag skriver så i texten.

MVH: Hobbe :D

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: mån apr 09, 2012 22:24
av Nilsson_Furuvik
Nu vet jag ju inte exakt vilken modell du har eller vad som gjorts med den men om man ser till vad som är mest troligt när det gäller king cab så har du lamelldiff i bakaxeln och öppen diff i fram.

Nu får någon gärna rätt mig om jag har fel men som jag fattat så är en lamelldiff normalt låst och öppnar genom att det ena hjulet går tyngre att driva runt än vad fjädern i diffen orkar pressa ihop lamellerna. Det gör att bilen kommer att driva på båda bakhjulen tills dess att det ena kör fast då kommer det bara driva på det som går lätt.

Sen vad gäller fördelningslådan i king cab så är det två olika utväxlingar tror det är 1:1 på 2wd och 4wd hög och 2.02:1 på 4wd låg. Sen är det en kedja i som driver utgående axel till framhjulsdriften alltså ingen mittdiff utan driver lika mycket fram som bak.

Så angående din fundering skulle jag rent spontant tro att anledningen att den ibland driver på alla hjul och ibland bara på två beror på underlaget du kör på, däckens mönster och framförallt vilket grepp däcken får.
Hastigheten på hjulen kanske kan spela in det kanske kan förklara att det ändras beroende på hög eller lågväxel men det vågar jag inte säga något om.

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: mån apr 09, 2012 22:48
av Lasse Suzican
Det sitter INTE någon slungdiff i en KC utan en helt vanlig bromsad diff. Och den är funkar aldrig bra...
Fram är den öppen...

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: tis apr 10, 2012 19:06
av 740Hobbe
Okej, då har jag fått lite klarhet och förstår lite mer, tackar för svaren :D

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: tis apr 10, 2012 20:24
av Hägge
Hej!

Lånar denna tråd lite...
Jag har också funderingar ang. diffen på min Mazda b2600 -88.
Rätt säker på att det är diffbroms även på denna, jag tycker att den har blivit sämre (eller bättre! beroende på hur man ser det).
Dvs den verkar diffa dåligt, senaste tiden på asfalt vill den tugga på rakt fram och det känns som det inre hjulet hoppar och skakar. Kollade på grus och det blir "slirspår" efter det inre hjulet.

Håller den på att gå sönder?

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: tis apr 10, 2012 22:51
av Marcus-84
Hägge skrev:Hej!

Lånar denna tråd lite...
Jag har också funderingar ang. diffen på min Mazda b2600 -88.
Rätt säker på att det är diffbroms även på denna, jag tycker att den har blivit sämre (eller bättre! beroende på hur man ser det).
Dvs den verkar diffa dåligt, senaste tiden på asfalt vill den tugga på rakt fram och det känns som det inre hjulet hoppar och skakar. Kollade på grus och det blir "slirspår" efter det inre hjulet.

Håller den på att gå sönder?
Hade du 4wd eller 2wd?

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: ons apr 11, 2012 0:08
av Hägge
Det är alltså vid 2wd "vardagskörning" på asfalt och med främre frihjulsnaven i "free" som jag känner att det "tuggar" när jag svänger.

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: ons apr 11, 2012 10:51
av Marcus-84
Brukar vara så att när lamellerna i diffen är slut så slutar den bromsa spinnande hjul. Skumt att det är tvärt om på din då. :?

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: ons apr 11, 2012 18:28
av niva_mats
Prova med ett oljebyte.

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: ons apr 11, 2012 21:10
av Hägge
Bytte olja i bakdiffen idag, men "tuggandet" är kvar...?
Kan det vara så att diffen är "spänd" av tidigare ägare, och jag inte har märkt av något tidigare eftersom jag kör mest grusväg med bilen?
Kan man "spänna" diffbromsen på en B2600?

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: ons apr 11, 2012 21:33
av Lasse Suzican
Hägge skrev:Bytte olja i bakdiffen idag, men "tuggandet" är kvar...?
Kan det vara så att diffen är "spänd" av tidigare ägare, och jag inte har märkt av något tidigare eftersom jag kör mest grusväg med bilen?
Kan man "spänna" diffbromsen på en B2600?
Men hällde du i rätt olja. Den ska vara med LS-tillsats...

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: ons apr 11, 2012 21:33
av OBELIX
Hällde du i rätt olja?

UNDRADE OBELIX

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: tor apr 12, 2012 12:01
av Hägge
Jo det är en LS Hypoidolja (eller vad det nu hette)...

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: tor apr 12, 2012 15:02
av niva_mats
Det kan vara så att den är uppspänd av tidigare ägare, det kan oxå vara så att det behöver gå till sig lite innan den gamla oljan krypit ur.
Eller så har du helt enkelt lyckats steloperera den till den milda grad att det kan liknas vid en 3 hjulsdriven bil.


Förresten. Du kör säkerligen olastad. lasta ettpartrefyra hundra kilo på flaket och bugg mer marktryck på det viset så kan det släppa pga det. Men givetvis har jag ingen aning om det funkar förutom att jag tycker att det känns rimligt

Re: Lite frågor och funderingar ang. drivning på king cab

Postat: mån maj 21, 2012 0:43
av JohnJohn
Då har jag en liten fråga om diff broms :) någon som
Vet hur man spänner upp den i en king cab? Jag tycker min låser diffen dåligt, och kan man ta en diff från bak axeln och sätta fram?