Sida 1 av 2

Ford F-250 1988

Postat: fre apr 20, 2012 19:44
av Rellac
Hejsvejs!
Känner att jag måste slänga upp ett par bilder på min "tungdragare". Bilen är köpt för att användas och dra tunga lass.
Köpte bilen obes med lite småfel men nu rullar den stolt på vägen igen.
Svensksåld med 14k mil på mätaren, 7.3l IH motor och C6 automat. 4x4 och frihjulsnav.
Lite bilder att kika på! :

Nyinköpt
Bild

Små rutor här i stan..
Bild

Stor Ford, eller liten Saab?
Bild

Morot.
Bild

Renoverar bromsok.
Bild

Lastat och klart.
Bild

Kör lite grus.
Bild

Då var det dags igen.
Bild

Lastat Klassikers Projekt Volvo 165.
Bild

Nu har jag opererat bort de snygga pos.ljusen och byggt in de i strålkastarna. Bilder kommer på resultatet.
Bild

Re: Ford F-250 1988

Postat: fre apr 20, 2012 20:17
av Privatperson
Grym :twisted:

Ska man ha en äldre Ford Diesel är det en sån :beer:

Re: Ford F-250 1988

Postat: fre apr 20, 2012 20:24
av 3500
:tumbup:

Re: Ford F-250 1988

Postat: fre apr 20, 2012 21:28
av Joel_Vbg
Riktigt trevlig! :tumbup:

Har samma problem med P-rutorna här med, även lyckats få P-bot för jag inte stod i rutan hur i h**vete jag nu skulle lyckas med det... Bestred men utan framgång.

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 12:02
av Rellac
Privatperson skrev:Grym :twisted:

Ska man ha en äldre Ford Diesel är det en sån :beer:
Tack!
Diesel ska det vara :beer:
Joel_Vbg skrev:Riktigt trevlig! :tumbup:

Har samma problem med P-rutorna här med, även lyckats få P-bot för jag inte stod i rutan hur i h**vete jag nu skulle lyckas med det... Bestred men utan framgång.
Ajfan, det är ju inte vårt fel att rutorna målas för små! :woot:

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 12:07
av Amazon_Sleper
Trevligt med en Fjord :tumbup: Skulle vilja haft en sånn här med.

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 12:10
av Rellac
Amazon_Sleper skrev:Trevligt med en Fjord :tumbup: Skulle vilja haft en sånn här med.
:tumbup: :tumbup:
Såg din F-150, den var trevlig! :woot:

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 12:32
av Amazon_Sleper
Lite dyr på långresor bara :lol: Hur mycke drar 7,3an?

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 12:35
av Rellac
Amazon_Sleper skrev:Lite dyr på långresor bara :lol: Hur mycke drar 7,3an?
Ja det är ju det tråkiga. Vad drar din bensinare?
7.3an drar mellan 1.7 och 1.9 i tomme, och med släplass på 2000kg så drar 2.0 - 2.1 liter per mil.
Beror ju nog främst på lådan som varvar 2500 i 80blås.

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 14:29
av Amazon_Sleper
Bra precis lika mycke 1,68 som lägsta notering, men mellan 1,7-1,9 tom precis som din.

Har ju C6an i min med så förstår så väl vad du menar :P Sitter de 3:55 i axlarna dina med?

Annars har ju 7,3an ryckte om sig att vara snål.

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 15:06
av Privatperson
2500 rpm då går det soppa förstås

läste att de går bra ned till 1600 varv , kan väl stämma med den motorvolymen 8)

det är väl lika dyrt och krångligt att hitta låda med overdrive som till cheva förstås

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 16:04
av Joel_Vbg
Lite trist med en sån förbrukning på en diesel bil men med det varvtalet i 80km/h så är det inte så konstigt.
Pendlar med min Dodge och kör den blandad körning 1.68L/milen, lång körning hittills 1.4L/milen så det är ju inte så mkt bättre men det lilla hjälper.
Men SKA få ner den mer! På nåt sätt...

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 16:39
av Rellac
Amazon_Sleper skrev:Bra precis lika mycke 1,68 som lägsta notering, men mellan 1,7-1,9 tom precis som din.

Har ju C6an i min med så förstår så väl vad du menar :P Sitter de 3:55 i axlarna dina med?

Annars har ju 7,3an ryckte om sig att vara snål.
Okej, ja det var ju väldigt likt faktiskt. Hehe,ja en sista växel skulle verkligen behövas på dessa lådor. Registret påminner om TGB40 tycker jag, haha.

Ja det kanske den har, det har jag inte hört innan.

Ingen koll på utväxlingen i axlarna faktiskt.
Privatperson skrev:2500 rpm då går det soppa förstås

läste att de går bra ned till 1600 varv , kan väl stämma med den motorvolymen 8)

det är väl lika dyrt och krångligt att hitta låda med overdrive som till cheva förstås
Overdrive lådan heter E4OD om jag minns rätt och de finns väl att få tag på, men trickset är att den är hydraulstyrd till skillnad mot C6 (om jag minns rätt igen) så det är ganska mycket meck att byta till en sån låda. Då skulle man nog behöva en donatorbil, det blir nog billigast i längden. Men tankegången har funnits hos mig.
Joel_Vbg skrev:Lite trist med en sån förbrukning på en diesel bil men med det varvtalet i 80km/h så är det inte så konstigt.
Pendlar med min Dodge och kör den blandad körning 1.68L/milen, lång körning hittills 1.4L/milen så det är ju inte så mkt bättre men det lilla hjälper.
Men SKA få ner den mer! På nåt sätt...
Javisst. Det lilla jag har gjort är mycket luft i däcken, och lite spridarrengöring. Ny olja och filter. Man borde väl göra en koll på spridarna egentligen å se sprutbilden, och så går det väl kanske att justera in pumpen bättre också.
Men mest sås sparar man nog på att vara försiktig med dojan. Men den är svårt att ecodriva har jag märkt, den har ju inget självrull, släpp gasen och bilen stannar ju nästan. En 2wd borde ju gå lite billigare iaf, men hur ballt är det?

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 21:26
av sverker
Rellac skrev:Overdrive lådan heter E4OD om jag minns rätt och de finns väl att få tag på, men trickset är att den är hydraulstyrd till skillnad mot C6 (om jag minns rätt igen) så det är ganska mycket meck att byta till en sån låda. Då skulle man nog behöva en donatorbil, det blir nog billigast i längden. Men tankegången har funnits hos mig.
Alla automater (av traditionell typ är bäst att tillägga) är hydraulstyrda, sedan finns det varianter på vad som styr hydraliken. C6 styrs bland annat av vakuum från motorn, som i diesel-fallet genereras av en vakuumpump. I E4OD är hydrauliken kontrollerad av solenoider, så man behöver en extern TCM för att styra den men det finns fristående sådana att köpa så en konvertering bör inte vara allt för besvärlig.

Vad menar ni med för små rutor förresten? Det går ju att parkera så att alla 4 hjulen står innanför rutan.. ;)

Re: Ford F-250 1988

Postat: lör apr 21, 2012 21:36
av Amazon_Sleper
Precis så beter sig Forden min med är en sju jävla motorbroms rent ut sagt. Å liknande på Fairlanen tjejen har, Medans Både capricen, Vanbussen å tahoen mer eller mindre saknar motorbroms.

Knepigt de där jag å tjejen har lite bilar av amerikansk modell, Hon har en Ford Fairlane 65a med 302a snål nå otroligt 0,8-09 lång å runt litern blandad, chevan min drar ca 1,4 lång å 1,6blandad därav jag köpte F-150in i tron den skulle vara snål, men de var ju lite av en besvikelse. Men Tahoen vi köpte nu 1,2 långkörning å 1,4blandad, vilket jag tycker är jävligt bra. Vanbusen tar nå liknande.