Bygga biltransport

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

christian.p
Beroende

Bygga biltransport

Inlägg av christian.p » tis apr 24, 2012 16:54

Hej är det någon som byggt biltransportsläp av husvagnschassi? någon som kan svara på vad som behövs för att kunna regga om det? kan man bara ta bort själva husvagnen och lägga ett golv och sen lasta bilen på det, eller måste man ha sidor mm mm ja all kunskap ni har om detta får ni gärna dela med er av
Suzuki sj413

niva_mats
4x4xnerd

Re: Bygga biltransport

Inlägg av niva_mats » tis apr 24, 2012 17:17

vad för totalvikt är det på vagnen?
vad för tomvikt på chassiet?
vad för vikt på lastade fordonet?
skillnaden där ger hur mycket du kan bygga på.

och ja det är möjligt att bygga så
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tis apr 24, 2012 17:34

En husvagn är ju inte byggd för att kunna bära nyttolast, ramen på en sån är konstruerad för att bära upp tyngden från ett lätt skåp av aluminium och frigolit- förenklat förklarat. Den tyngsta punktbelastning som den chassiet utsätts för är om tex jag skulle stå på ett ben i vagnen- och inte ens då kommer man upp i belastningstrycket som ett hjul på bil utsätter underlaget för.

Men du skriver också att man kan ha sidor som tar upp krafterna också- och då blir det fullt möjligt att bygga ihop nåt som kan fungera. För man måste ha i beräkning att hjulen kommer belasta vagnen långt ut på sidorna, relativt långt från ramen på en normal husvagn. Så en fribärande ram som klarar tyngden från lasten monterad på tillräckligt kraftigt husvagnschassie skulle funka.

Sen har vi den andra aspekten också- hur mycket får en husvagn väga? Dom flesta husvagnar är idag så lätta och överstiger redan maxvikten när grillen, solstolarna, maten, badbollarna och fan och hans moster är packade. Och tyvärr så följer vagnens juridiska lastförmåga med från att den var husvagn. Så med alla förstärkningar och sånt som behövs så får du nog inte lasta många kilo bil på den.

Lite O.T.

En klubbkompis hävdar att man kan ta en gammal höskrinda- ni vet en sån där med lågt golv och två skottkärrehjul på varje sida som man drar efter traktor? Man kapar bort staketet, sätter på lysen förstärker sidorna på den så kan man besikta den som obromsad 80 kärra och lagligt köra last på den upp till vad kärran är konstruerad för och vad man får dra beroende på vad bilen/körkortet tillåter. Jag hävdar att det INTE är så- men har han rätt och får den godkänd så kommer han få många efterföljare.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Gustavsson
Beroende

Inlägg av Gustavsson » tis apr 24, 2012 17:48

OBELIX skrev: Lite O.T.

En klubbkompis hävdar att man kan ta en gammal höskrinda- ni vet en sån där med lågt golv och två skottkärrehjul på varje sida som man drar efter traktor? Man kapar bort staketet, sätter på lysen förstärker sidorna på den så kan man besikta den som obromsad 80 kärra och lagligt köra last på den upp till vad kärran är konstruerad för och vad man får dra beroende på vad bilen/körkortet tillåter. Jag hävdar att det INTE är så- men har han rätt och får den godkänd så kommer han få många efterföljare.

SKREV OBELIX
En obromsad (och ofjädrad?) 80 kärra finns ju på marknaden, men jag tror det är som lätt kärra då, max 750kg totalvikt, (eller max halva dragfordonets tjänstevikt?)... Men frågan är om det går bygga en sån hur som helst utan intyg och massa byråkrati??
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

No-Name
Användare

Inlägg av No-Name » tis apr 24, 2012 17:53

Kolla TSV nr på axel och påskjut.
Kolla sedan med bilprovningen om axeln blir godkänd för annat ändamål
än husvagn. Många husvagnsaxlar är godkända så länge dom sitter på husvagnen
men inte till annat.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 24, 2012 18:50

Direktlänk till Transportstyrelsen om bland annat sk. EU-släp: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_8.pdf

Obelix: Din polare bör kolla sidan 16....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » tis apr 24, 2012 18:54

Lasse Suzican skrev:Direktlänk till Transportstyrelsen om bland annat sk. EU-släp: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_8.pdf

detta hjälpte ju inte mig så mycket om det gick att bygga på husvagn, eller var det något jag missade på sidan?
Suzuki sj413

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » tis apr 24, 2012 19:13

Ja det går och är inga konstigheter att besiktiga. Lastplanet skall vara utförd på ett sådant sätt att godset står säkert och kan säkras på ett lagligt sätt.

Läs mitt tidigare inlägg och titta på biltransportkärror för att få input.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » tis apr 24, 2012 19:30

niva_mats skrev:Ja det går och är inga konstigheter att besiktiga. Lastplanet skall vara utförd på ett sådant sätt att godset står säkert och kan säkras på ett lagligt sätt.

Läs mitt tidigare inlägg och titta på biltransportkärror för att få input.
Tack för svar
Suzuki sj413

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 24, 2012 19:58

christian.p skrev:
Lasse Suzican skrev:Direktlänk till Transportstyrelsen om bland annat sk. EU-släp: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_8.pdf

detta hjälpte ju inte mig så mycket om det gick att bygga på husvagn, eller var det något jag missade på sidan?
Var mer riktat till Obelix:s polare....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » tis apr 24, 2012 21:31

det du behöver göra när du bygger om en husvagn är att få alla lastöglor/lampor mm på rätt placering,sedan kan dom fråga lite om hållfastheten på ditt flak.
Bromsar och axlar är redan godkända och det finns inga specialgodkännanden för husvagnar,en omvägning måste ju naturligtvis ingå.

Och nej! man kan inte bygga om en gammal balvagn till reggad 80kmh vagn utan att byta axlar till fjädrade typgodkännda sådana och då får man ändå max 750kg totalvikt.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » ons apr 25, 2012 22:36

Ursäkta Cristian för jag svarar L S och är lite O.T.

Jag satt i timmar och läste direkt på Transportstyrelsens hemsida ang släp och deras hastigheter och det var även nåt med att om släpen var obromsade och hade en högre lastvikt så var däcken tvungna att vara under någon viss tum så gick dom åxå som 80Km/h fordon.
Misstänker att det har något att göra med EU och Tyskarnas alla släp med 3axlar och skottkärrehjul.

Själv så insåg jag att jag skriver ut dom där 12-16 sidorna med alla krav och undantag så ger jag ev Polisman det i näven så får han se OM jag bryter eller inte mot lagen nästa ggn jag kör obromsat.. :lol: :lol:
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Rubiconjeep
Hemmastadd

Inlägg av Rubiconjeep » lör apr 28, 2012 10:57

En kompis höll också på att bygga bilsläp. Till slut fick han tag på en biltransportbil byggd på en mersa. Den lastar 1750 kilo ( och körs på B-kort) lastbredd 210 och lastlängd 550.

Skriv svar