Jag körde tidigare en Subaru Legacy och trivdes jättebra med den. Men min sambo ville ha en nyare bil med AC och jag ville inte bli av med fyrhjulsdriften.
Att sälja Subarun och införskaffa en nyare bil med fyrhjulsdrift och AC var inte det lättaste med de ekonomiska begränsningar som det innebär att vara student, hur lösa detta? Jag övertalade min sambo att en kombinerad hobby/andrabil och en vanlig tvåhjulsdriven familjebil var den bästa lösningen.

Bilen skulle vara lättmekad, billig i drift och potent att köra i skogen. Då bilen skulle fungera som andrabil så ville jag att min sambo skulle kunna köra den i nödfall, hon ville inte veta av en valp så det fick strykas från listan. Dieselbilars skatt är inte rolig så även dessa fick strykas, wranglers är i fel prisklass så även dessa föll bort. Lada niva var tydligen för fula (tittade iof på en brun och rostig 70-talsmodell så det kanske var förståeligt). Jag började fastna för Suzuki och plötsligt en söndagmorgon i höstas dök det upp en annons på blocket, bilen fick

annonsbilden:

I regn och mörker skulle jag försöka bedöma skicket på en bilmodell jag aldrig kommit
i kontakt med förut. Det var som att köra traktor men barnet i mig brann av glädje. Bilen startade och avgassystemet och dämparna var i fint skick och både tak och kåpa på hard-topen verkade hålla tätt så det var bara att slå till. Efter några kilometer ringde min sambo med panik i rösten och sa att det kom gnistor under bilen, jag funderade vad det var jag gett mig in på men kunde konstatera att gnistorna kom från tätningar mellan avgas-sektionerna som aldrig blivit riktigt uppvärmda tidigare.
Bilen kom pga. storlek och färgsättning att döpas till smurfen (ja, jag vet att det finns fler med samma benämning) och är idag beryktad på dotterns förskola.
Min första tanke var att fixa till ett driftsäkert bruksskick utan några större förändringar och besiktiga den. Denna tråd är skapad för att så inte blev fallet.