Fyllde 40 i Söndags vilket jag hade låtit bli att tänka på då jag sitter som projektledare för Formula Offroadtävlingen som va i helgen.
Men i alla fall så ville de andra uppmärksamma det och det började med att de fick med sig hela publiken till att sjunga "ja må han leva". Det var tur att det var en bit till publiken då jag antagligen såg ut som ett stopplyse, tycker sådant är lite pinsamt.
Men det som jag blev mest glad för var att efter tävlingen så blev jag kallad till Roar och Arnes Team, ja ha tänkte jag vad har jag gjort för fel nu? Men där står Roar bara och ler med en overall i handen. Äntligen tänkte jag, jag skall få åka formula för första gången och med Roar av alla dessutom, då blir det åka av.
På med overall, hjälm, krage, skor, bälte och armstrapps.

Sen så bar det av i en helt osannolik resa. Inte riktigt som jag hade föreställt mig mycket bättre känsla och inte alls så stötigt och hoppigt.
Men vilket sjukt drag vilket acc det känns att 1000 hästar jobbar åt samma håll.

Jag ville inte att detta skulle sluta men tyvärr så har alla upplevelser ett slut och även denna gång. När vi stannar till så hettar det rejält från turbo och grenrör värmen strålar rakt igenom torped och huv.
I ett lyckorus så tar jag av mig hjälmen och hoppar ur bilen på lite skakiga ben. Tackar Roar för åkningen och försöker smälta det som hänt. Då kommer Råttan fram och vill gratulera mig han med, ta inte av dig overallen du skall få åka mer säger han. Jaha tänker jag och hänger med runt bussen. Det slår mig inte direkt att hans bil är en sittsig men han pekar på sin bil och säger tag plats. Vadå?skall jag? va? Får jag? KÖÖÖÖRA????
Jodå jag skall köra, vilken jäkla tur att jag var tvungen att förnya min licens i år tänker jag hur jag nu kom att tänka på det. Huvudet är inte helt klart när det ställs en fråga "med eller utan lustgas?".
Omedvetet och utan att tänka så svarar jag MED. Vad var det jag sa nu äh va fan detta händer bara en gång. Tänker en stund i min lilla bubbla, vad händer om jag kör sönder något. Men du Råttan vad händer om jag kör sönder något? What you broke you help to fix svarar han bara, samtidigt som teamet säger i kör vi lagar du skall köra. Än en gång på med all utrustning och sedan klartecken från säkerhetschefen.

Rullar lite lugnt ut på startplattan och känner på bilen. Gasar på ganska ordentligt och känner att det blir ett helt annat drag när man kör själv och att det är mycket bättre känsla i bilen än vad jag trodde. Börjar med lite skråkörning så högt upp i backen som jag vågar, inte minsta känsla av att välta eller någon annan osäkerhet. Tar sedan sikte på toppen och ger på så mycket det går men känner att det saknas lite och trycker på ytterligare lite och det bara smäller till när lustgasen kommer, bilen accelererar istället för att tappa fart och jag bara flyger upp över kanten, vilken sjuk känsla jag har besegrat backen. Vänder snabbt på toppen och beger mig nerför istället viket bara det känns lite overkligt att bara åka ut över en kant där man inte ser backen nedanför. Skråar sedan bort mot bana 6 och ger på upp i den men känner att jag har för dålig grundfart och gör ett omtag. Skall precis vända upp mot backen igen då det blir helt stumt i ratten. Fan! jag har tappat servoremmen eller en hydraulslang. Slår bixtsnabbt av bilen lite besviken att jag inte han ta bana 5, men ändå helt galet glad över att ha fått leka i de stora grabbarnas sandlåda.

Felet visade sig vara en sprucken remskiva vilket i sig var tur att det hände mig och inte Råttan under tävling.
Tack alla vänner som gjorde min dag
//Fredrik