Sida 1 av 1

fladdrig styrning på cj5

Postat: sön maj 27, 2012 21:29
av dekarson
Har problem med att styrningen känns glapp och att framdäcken vobblar vid vissa hastigheter. Några tips på vad det kan vara för fel. Inga större glapp i bladfjädrar. Fel hjulinställning? Går det att justera styrväxeln?
Jeep cj5 -73. Allt i styrningen är orginal. Sitter 36" på jeepen.

Re: fladdrig styrning på cj5

Postat: sön jun 03, 2012 12:07
av Sdkfz251
Jeepar är lite sladdriga i styrningen från början... Styrdämpare? Slut? Byt! :tumbup:

Re: fladdrig styrning på cj5

Postat: sön jun 03, 2012 21:00
av gnisten83
Kör med 35or på min och den går rätt stabilt utan cykelpumpen till styrdämpare.
Brukar bli vinglig när paralellstaget kröks=mer toe in och när hjullagren glappar.
Antar att den är axelvänd och her är castervinkeln på framaxeln, diffklumpen behöver luta lite neråt för att de ska bli bra.
Kan du härleda de nånstans som tex att du märker att de är glapp i snäckan för den går att justera lite, hittade engång en beskrivning på de på nätethttp://dodgeram.info/tsb/1997/19-10-97.htm

Re: fladdrig styrning på cj5

Postat: mån jun 04, 2012 10:20
av Micke valp
Hej.

Det finns ett bra ställe att leta glapp på. Det är där rattaxeln går in i styrsnäckan. Det sitter ett slags kapslat knutkors i en pressad stålhylsa med gummidamask. Där kan det lätt börja glappa i korset. Be någon rucka ratten fram och tillbaka och kolla där (små rörelser). I princip inget att göra åt mer än att byta. Fast jag skulle rekommendera att bygga om till en vanlig knut. Det är inte så pyssligt. Annars finns det eftermarknadsprylar att handla.

Kolla även glappet i själva snäckan. Det finns en justerskruv med kontramutter längst upp på snäckan. Spänn den om det glappar, men spänn rätt ... Hjulen rakt fram, upphissade. "Lagom" trögt/inget glapp. Då är det juste.

Ja. och så resten vad gäller kulleder, hjullager och castervinkel på framaxeln. (Bucklig fälg, gamla orunda däck kan också ställa till det).