Sida 1 av 1

Bladfjäder hjälp

Postat: mån jul 09, 2012 22:35
av Goddie
Hejsan har en suzuki samurai som är axelvänd med 31. undrar vad man ska ha för bladfjädring?
har just nu massa olika.. ngn hemma förstärkt och ngn eftermarknads och ngn orginal.
vill veta vad man ska ha för några vill inte ha den högre bara mer flex!

ngn som har 4 blad liggandes??

mvh Hampus

Re: Bladfjäder hjälp

Postat: tis jul 10, 2012 11:29
av oxyjohan
Goddie skrev:Hejsan har en suzuki samurai som är axelvänd med 31. undrar vad man ska ha för bladfjädring?
har just nu massa olika.. ngn hemma förstärkt och ngn eftermarknads och ngn orginal.
vill veta vad man ska ha för några vill inte ha den högre bara mer flex!

ngn som har 4 blad liggandes??

mvh Hampus
Jag kör med Lesjöfors Suzuki SJ/Samurai bakblad fram ("RUF") och Jeep Wrangler YJ blad bak (Jeep YJ har samma längd på bladen fram/bak). Du måste bygga om/flytta en del fästen för att göra detta. Tyvärr är det ganska svårt att hitta YJ-blad som inte är höjningsblad (finns på lowrange offroad men frakt blir dyr). Lesjöforsbladen finns på E-bay UK, har för mig att "Kenny" här på forumet köpte dem i Sverige nyligen också så du kan ju kolla med honom om du inte vill handla från England.

Jag tycker att flexet är mycket bättre än med standardlängden på bladen. Det blir ingen direkt höjning med dessa blad jämfört med det du har idag, förutom skillnaden på trötta och friska blad.

Re: Bladfjäder hjälp

Postat: ons jul 11, 2012 8:16
av Goddie
Tackar för tipsen men vill inte klabba för mycket! Vad rekommenderar du eftermarknads blad eller orginal?

Re: Bladfjäder hjälp

Postat: ons jul 11, 2012 8:31
av oxyjohan
Då skulle jag letat efter begagnade originalblad från en bil (SJ eller Samurai, det är samma) som inte varit axelvänd och inte gått i skogen. För att få bladen lite mer hållbara bör du plocka i nått extra blad framförallt bak.

Alternativt om du vill kosta på lite mer kan du kika på Lesjöforsbladen jag skrev om innan, de passar ju direkt på din bil bak. Det kanske finns fram också, jag vet inte eftersom jag inte haft behov av sådana blad.

De billiga nya bladen från Asien som säljs av en del företag håller inte på en offroadbil med axelvändning. OME-bladen har jag ingen erfarenhet av. Skippa förresten höjningsfjädrar med axelvändning, det blir alldeles för högt. Jag har 35" däck på min med axelvändning och standardhöjd på bladen.

Re: Bladfjäder hjälp

Postat: tor jul 12, 2012 10:57
av Goddie
okey glmöde nämna att där e volvo motor i! duger det med orginal ändån? vill inte lägga massa med pengar på den och den ska absolut inte va högre då välter man ju bara lättare xD

Re: Bladfjäder hjälp

Postat: tor jul 12, 2012 11:32
av MrHawk
Goddie skrev:okey glmöde nämna att där e volvo motor i! duger det med orginal ändån? vill inte lägga massa med pengar på den och den ska absolut inte va högre då välter man ju bara lättare xD
Vill du inte bygga om fästena så kör fräscha orginalblad och lägg i ett extra andrablad från bakpaket eller eventuellt två extra bakblad iom den tunga motorn.

Se till att genomslagsgummina sitter på rätt sätt så du inte tvingar bladen åt fel håll, då håller inga standardblad.