Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Robe
- Guru
- Inlägg: 2718
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Robe » mån aug 06, 2012 7:44
Hallå!
Skar sönder höger bak i helgen över en sten. Fråga:
Går det att slänga i en slang och ha däcket som reservhjul? Eller är det uppskuret för mycket?
//Robin
-
Niklas R
- Hemmastadd
- Inlägg: 195
- Blev medlem: lör apr 07, 2012 8:11
- Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Niklas R » mån aug 06, 2012 8:11
Tyvärr så skulle slangen komma ur hålet.
möjligtvis om man kan lägga en kapa på insidan å sen vulka däcket.
Men tror nog att dom skulle säga att det är skrot

-
Robe
- Guru
- Inlägg: 2718
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Robe » mån aug 06, 2012 8:17
Jo, misstänker att det blir svårt att ens ha det som ett reserv.
Ville bara vara säker innan det går till skrot

-
yota
- Forumräv
- Inlägg: 905
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57
Inlägg
av yota » mån aug 06, 2012 18:13
Åk till en gummigubbe så får du ett besked med en gång
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
-
Widde
- Hemmastadd
- Inlägg: 217
- Blev medlem: tor okt 30, 2008 7:57
- Ort: Nynäshamn
Inlägg
av Widde » mån aug 06, 2012 18:25
Tjena......
Lägg i en kappa och slang så är det ok igen.
Har åkt många träffar efter att mitt däck såg ut så där.
Widde
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
-
dansken
- Veteran
- Inlägg: 2120
- Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
- Ort: Åstorp
Inlägg
av dansken » mån aug 06, 2012 19:17
Åk till en gummigubbe som är van att hantera entreprenad däck o däck från bönder, dom vanliga kommer bara skaka på huvudet. Du får nog räkna med att det kommer att kosta 300-500kr o dom lämnar säkert ingen garanti.
-
kenny_69
- Veteran
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
- Ort: Motala
Inlägg
av kenny_69 » mån aug 06, 2012 20:05
Jag har lagat några däck med liknade skador med gott resultat, så det går... Slang kommer inte funka

Utan måste vulka fast en kappa...
-
Robe
- Guru
- Inlägg: 2718
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Robe » mån aug 06, 2012 22:45
Lägger orden och utförandet på minnet och tar med däcket till bonddrängen vid garaget som har lite däckmaskiner och surrar med honom om kappa och vulkning

Ville bara höra med er som varit med om liknande om det öht fanns någon chans att få det att hålla skapligt. Och det verkar ju inte stört omöjligt med lite flax!
Tack!
-
Niklas R
- Hemmastadd
- Inlägg: 195
- Blev medlem: lör apr 07, 2012 8:11
- Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Niklas R » tis aug 07, 2012 11:29
Du kan väl tala om vad dom sa när du har pratat med dom.
Personligen skulle jag aldrig laga en sån skada.
Då man inte kan garantera att det håller.
Med tanke på vilka skador som kan bli om det exploderar när man pumpar eller belastar däcket.
Har lite erfarenhet ( 12år ) då jag jobbar med däck allt ifrån skottkärra till entreprenad däck och vulkningar.
-
Robe
- Guru
- Inlägg: 2718
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Robe » tis aug 07, 2012 11:44
Absolut!
Tanken är inte att använda däcket "till vardags". Utan att ha med det som reserv om man råkar ut för samma öde igen. Men om man lägger en kappa på insidan och vulkar och sen en slang på det, så borde det hålla för att ta bilen ut ur skogen i låg hastighet och lågt lufttryck?
Vi vet ju att en medlem här på forumet för ett par dagar sedan råkade ut för en olycka relaterat till däck, så försiktig tänker jag vara. Och finns risken att det kan smälla/gå sönder så kastar jag det. För annars fyller det ju ingen funktion. Att montera ett obrukbart reservhjul känns inte direkt intelligent

-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis aug 07, 2012 14:04
För cirka 12 år sedan fick jag en "pinne" genom sidan på ett 2 veckor gammalt Cooper A/T på dåvarande Terrano II:an.
Gummigubben sa att man inte fåååår laga ett däck avsett för persontrafik på allmän väg genom att vulka och lägga i slang.
Olagligt sa han och vägrade laga.
Kollade med en annan gummigubbe som sa samma sak.
Så det fina däcket, som forfarande hade blå text på sidan och gjutskarven mitt på slitbanan, hamnade i ett rep i ett träd för Ronja att träna hopp igenom.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Suzuki_Rules
- Rutinerad
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
- Ort: Jönköping (Ryd)
Inlägg
av Suzuki_Rules » tis aug 07, 2012 14:10
Wältmeister skrev:För cirka 12 år sedan fick jag en "pinne" genom sidan på ett 2 veckor gammalt Cooper A/T på dåvarande Terrano II:an.
Gummigubben sa att man inte fåååår laga ett däck avsett för persontrafik på allmän väg genom att vulka och lägga i slang.
Olagligt sa han och vägrade laga.
Kollade med en annan gummigubbe som sa samma sak.
Så det fina däcket, som forfarande hade blå text på sidan och gjutskarven mitt på slitbanan, hamnade i ett rep i ett träd för Ronja att träna hopp igenom.

Då vet nog inte alla däck firmor om det, mitt lagade dem utan problem.
Körde över en liten rotvälta och det var två rötter som var i en V-forming så när ena däcket var på den ena så tryckte den andra rakt in i däcket med hela bilens tyngd till hjälp

, blev rejält stort men det satta dem en kappa på.
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab

// Benjamin
-
DCH
- Användare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 21:37
- Ort: Stockholm
Inlägg
av DCH » lör aug 11, 2012 10:12
Så ... vad kan man dra för slutsats?
Köp aldrig radiala BFG, sämre däck får man leta efter!
(Sidan av däcket är lika tunn som en A4)
Ska man ge sig ut i skogen, är det icke radialt som gäller.