Nissan King Cab -12 Ska den dra åt höger?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nissan King Cab -12 Ska den dra åt höger?
Köpte i förra veckan en ny King Cab på Landrins Bil i Avesta. Bilen har dock visat sig dra åt höger när jag kör.
Jag tog upp detta med bilförsäljaren igår och fick svaret att det ska vara så. Säljaren påstod att det är av säkerhetsskäl som bilen gör så. Dvs bilen ska dra åt höger för att, om föraren tex somnar, hamna i diket och inte i mötande körfält. Kan detta verkligen stämma?
Känner överlag väldigt lite företroende för säljaren då han bland annat även påstått att 95 % av alla nya bilar som säljs är automatväxlade. Borde väl också vara hittepå? Eller?
Jag tog upp detta med bilförsäljaren igår och fick svaret att det ska vara så. Säljaren påstod att det är av säkerhetsskäl som bilen gör så. Dvs bilen ska dra åt höger för att, om föraren tex somnar, hamna i diket och inte i mötande körfält. Kan detta verkligen stämma?
Känner överlag väldigt lite företroende för säljaren då han bland annat även påstått att 95 % av alla nya bilar som säljs är automatväxlade. Borde väl också vara hittepå? Eller?
Re: Nissan King Cab -12 Ska den dra åt höger?
Låter som skitsnack i mina öron! Nog ska bilen gå rakt om du släpper ratten, tycker man....
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Kan ju inte kosta många kronor att be nån verkstad bara titta på hjulinställningen utan att göra nått åt det, för om det går att fixa för en rimlig kostnad så skulle nog jag göra det och skulle det visa sig stå fel ta med pappret från verkstad till försäljaren och fråga om det verkligen stämmer det han säger.
För det låter ju väldigt skumt att den ska dra åt höger original.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Danne skrev:Kan ju inte kosta många kronor att be nån verkstad bara titta på hjulinställningen utan att göra nått åt det, för om det går att fixa för en rimlig kostnad så skulle nog jag göra det och skulle det visa sig stå fel ta med pappret från verkstad till försäljaren och fråga om det verkligen stämmer det han säger.
Ja jag hade ju önskat att de skulle ta in den och titta på den på deras egna verkstad och samtidigt gjort en hjulinställning. Men jag får nog helt enkelt göra så som du föreslår och anlita en annan verkstad för konsultation.
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Låter jäkligt otroligt att bilen ska dra åt höger för att man ska köra i diket om man somnar. Med den logiken skull ju bilen inte göra mer än 5km/t och en skarp signal skulle tjuta var 100:e meter för att föraren inte ska somna...
Men varför inte ringa en annan Nissan-månglare och fråga????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Ring Nissan sverige, var påstridig och kanske gå till tidningarna om du inte får som du vill?
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Jag får nog göra det på måndag. Låter helt enkelt inte rimligt att det ska vara så. Även om jag efter lite goolande sett att även andra fått det svaret när deras nya bilar dragit åt höger.Lasse Suzican skrev:Låter jäkligt otroligt att bilen ska dra åt höger för att man ska köra i diket om man somnar. Med den logiken skull ju bilen inte göra mer än 5km/t och en skarp signal skulle tjuta var 100:e meter för att föraren inte ska somna...
Hihi, dessa jävla bilskojare! Vilka fler fel ska man hänvisa som säkerhetsåtgärd? Klart som f-n att bilen inte ska dra åt något håll när man kör på slät plan väg. Kolla däcktryck, hjulinställning och ev. anliggande bromsar, för felet borde ligga i dessa komponenter. Det borde täckas av eventuell trafiksäkerhetsgaranti på en månad (brukar ingå vid köp på bilfirma) från säljaren att åtgärda detta!
Edit: Såg nu att du köpt en NY bil. Då ska du inte göra något annat än att reklamera felet, påtala att bilen var behäftad med detta fel när du köpte den. Om dom inte gör något åt det så kontakta Nissan Sverige, får du inget gensvar där så hota med att gå till motortidningar och allmänna reklamationsnämnden.
Du har ju köpt en spritt ny bil för en himla massa pengar och som inte lever upp till de förväntningar man har rätt att ställa på en sådan.
Du har ju köpt en spritt ny bil för en himla massa pengar och som inte lever upp till de förväntningar man har rätt att ställa på en sådan.
Det är inte ovanligt att vägbanan lutar några grader från mitten och utåt för att regnvatten skall rinna av. Om man då kör på en rak väg och släpper ratten under tid driver bilen åt höger. Det är alltså helt normalt men beror inte på hjulinställning och skall heller inte uppträda om vägbanan är helt platt.
Jeep J20 -81