Vad transportstyrelsen säger om tung terrängvagn
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vad transportstyrelsen säger om tung terrängvagn
I en annan tråd ventilerades lite ang regbes etc för terrängvagn och då kom frågan upp var och hur man får använda dom. Jag skrev till Transportstyrelsen och fick följande svar
"Hej
Jag har nyligen köpt ett fordon med regnr XXX000, enligt regbeviset en TGV som jag gissar betyder Terrängvagn och enligt vad som finns på er hemsida skall den klassas som "tung" då tjänstevikten överstiger 2000 kg. Min fråga är vad som gäller för detta fordon, vem får framföra det, var får det framföras och hur fort samt andra möjligheter / begränsingar som kan vara bra att känna till som ägare.
Mvh
Peter Andersson
Hej Peter!
Fordonet XXX000 är klassat som en tung terrängvagn.
För att köra en sådan krävs att föraren har lägst B-körkort vid privat körning.
Används fordonet i yrkesmässig trafik krävs körkort med någon av klasserna klass C, CE, D, DE.
Fordonet får framföras på allmän väg, i en hastighet av högst 50 km/t.
Kopplas släp till sådant fordon blir högsta tillåtna hastighet 40 km/t.
I övrigt gäller vanliga körregler.
Med vänlig hälsning
Namn
Transportstyrelsen"
"Hej
Jag har nyligen köpt ett fordon med regnr XXX000, enligt regbeviset en TGV som jag gissar betyder Terrängvagn och enligt vad som finns på er hemsida skall den klassas som "tung" då tjänstevikten överstiger 2000 kg. Min fråga är vad som gäller för detta fordon, vem får framföra det, var får det framföras och hur fort samt andra möjligheter / begränsingar som kan vara bra att känna till som ägare.
Mvh
Peter Andersson
Hej Peter!
Används fordonet i yrkesmässig trafik krävs körkort med någon av klasserna klass C, CE, D, DE.
Med vänlig hälsning
Namn
Transportstyrelsen"
Re: Vad transportstyrelsen säger om tung terrängvagn
Då måste jag fråga vad är det för "bil"?
Vilket år är den reggad?
Är det tomt på sidan tillägsinformation på regbeviset?
Vilket år är den reggad?
Är det tomt på sidan tillägsinformation på regbeviset?
intressant...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Jag tvivlar lite på att det där med körkortsreglerna stämmer. Det skulle i så fall innebära att jag dagligen (även väldigt många andra) i mitt jobb som skotarförare åker olagligt eftersom det alltså krävs "tung" behörighet när jag använder den yrkesmässigt, dom borde haft koll på en sån sak på skolan... Samma sak med dumpern med lastväxlare i så fall, då båda dom maskinerna är reggade som tung terrängvagn.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Enligt transportgruppens sammanställning räcker det med B-kort.
http://www.transportgruppen.se/fef7a548 ... 8c16.fodoc" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: det gällde visst truckar och sån't, kanske inte är riktigt samma regler
http://www.transportgruppen.se/fef7a548 ... 8c16.fodoc" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: det gällde visst truckar och sån't, kanske inte är riktigt samma regler
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ordon-ATV/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör du skogsmaskin eller traktor yrkesmässigt så är mini krav på körkort c eller d privat räcker traktorkort på dom dock inte tgv då är det bhenke_99 skrev:Jag tvivlar lite på att det där med körkortsreglerna stämmer. Det skulle i så fall innebära att jag dagligen (även väldigt många andra) i mitt jobb som skotarförare åker olagligt eftersom det alltså krävs "tung" behörighet när jag använder den yrkesmässigt, dom borde haft koll på en sån sak på skolan... Samma sak med dumpern med lastväxlare i så fall, då båda dom maskinerna är reggade som tung terrängvagn.
dumprarna vi har på jobbet volvo bm a20 och 5350 dvs 20 tons dumprar fick förrut inte framförras utan c kort men nu räcker de med b och dom räknas som tung terrängvagn
FÖRARKOMPETENS (körkort)
För att få framföra en dumper måste man
lägst ha körkort med behörighet B. Om
dumpern används i yrkesmässig trafik (med
trafiktillstånd) måste föraren dessutom ha
någon av behörigheterna C, D, E eller inneha
taxiförarlegitimation
här står väldigt mycket matnyttigt
http://www.volvoce.com/SiteCollectionDo ... 1_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
FÖRARKOMPETENS (körkort)
För att få framföra en dumper måste man
lägst ha körkort med behörighet B. Om
dumpern används i yrkesmässig trafik (med
trafiktillstånd) måste föraren dessutom ha
någon av behörigheterna C, D, E eller inneha
taxiförarlegitimation
här står väldigt mycket matnyttigt
http://www.volvoce.com/SiteCollectionDo ... 1_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
"Yrkesmässig trafik" i dessa sammanhang är när du kör last på uppdrag åt andra om jag inte minns helt fel från teorin. Dvs om du jobbar som dumperförare och kör sten på ett vägbygge eller nått så är det inte yrkesmässigt. Men om du kör sten åt grannen och tar betalt är det yrkesmässigt och kräver trafiktillstånd och mer än B-kort. Som det står i förra inlägget
och som jag fattat det hela.

LR DII -01.
Rester av RR -77 & -91
Tidigare 4x4 LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 4dr, -90
,Fargo -49, Taro, Jeep fc150,Wagoneer -79, xj 88,89,90,91,97
Rester av RR -77 & -91
Tidigare 4x4 LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 4dr, -90
,Fargo -49, Taro, Jeep fc150,Wagoneer -79, xj 88,89,90,91,97
SC tolkar de precis som du gör å så säger konstapeln iallafall dom gånger ja pratat med dom om det
va lite tjafs mellan olika konkurrenter här de va nån papparazi som låg å fotade våran dumper i buskarna å ringde konstapeln
va lite tjafs mellan olika konkurrenter här de va nån papparazi som låg å fotade våran dumper i buskarna å ringde konstapeln
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Hur fan ska du då göra Peter som brukar köra i 110 till träffarna?peterand skrev:I en annan tråd ventilerades lite ang regbes etc för terrängvagn och då kom frågan upp var och hur man får använda dom. Jag skrev till Transportstyrelsen och fick följande svar
"Hej
Mvh
Peter Andersson
Hej Peter!
Med vänlig hälsning
Namn
Transportstyrelsen"
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Du har inte åkt i en mog va ?jenik skrev:
Hur fan ska du då göra Peter som brukar köra i 110 till träffarna?

Det blir nog en annan körstil än V8or