Sida 1 av 3

Silverado k1500 med portaler

Postat: lör sep 15, 2012 20:01
av 8200rpm
Tänkte visa vad jag håller på bygga på under helgerna då man har tid.

Efter en tid hade jag klossat den 4" och monterat ett 5" superlift höjningskitt satt valp däck på den då jag köpte den.
Bild
Då såg de ut såhära.

Sen hittade jag en blazer med winsch och super svamper 38.5or till kanon pris så var tvungen att köpa den. Motorn i den var kass men växellåda fördelningslåda samt axlarna var i okej skick.
Bild
Karossen var bara skräp, Ingenting inne i bilen fungerade varken någon mätare eller rutor, Inget jag kände för att laga, Bilen hade även stått med nervevade rutor under LÅNG tid så den var inte så mysig invändigt.

Bestämde då för att flytta över axlarna och däcken till silveradon då allt funkar finfint och är fräsch invändigt och inte värst med rost.
Då såg de ut såhära. Framaxeln är ej monterad bara rullat in den under.
Bild

Sen hitta jag mig 2par unimog portaler+lite andra saker jag var tvungen att köpa.
Bild
Kollar lite och måttar endel.

Sen gjorde jag såhär
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ska göra ny schackel då jag inte alls blev nå nöjd med dom.
Kommer även förstärka Boxen för bakre fästet till bladet då jag tycker de känns som hela ramen kommer vrida sig. Så kommer sätta ett stag från växellådsbalken över boxen och fram till ramen. Nån kanske fattar hur jag menar :)

Ska beställa nya karosskuddar i polynånting va de nu heter. Klossningen kommer kastas åt H-vete.
Ev att jag måste klossa den med 1 hockeypuck för att få mina headers med 3" att gå fritt

Siktar även på 44" däck när ekonomin tillåter det

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: lör sep 15, 2012 23:30
av Felix
Häftigt projekt! Kommer bli sjukt ball när det blir klart. Är tanken att ombyggnationen skall reggas?

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: lör sep 15, 2012 23:45
av 8200rpm
Tanken är att kunna köra "lagligt" på vägen. För att köra på träffen som är här i stan måste man ha besiktat

regga med alla ombyggnationer av ram ,infästningar m.m lär bli ett mörker, Så tanken är att köpa en till likadan 2 eller 4wd de som är billigast helt enkelt sen byter jag plåtarna.

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön sep 16, 2012 9:03
av silentdawg
det är nog enklast med en besiktningsbil, men fungerar det verkligen att ha en 2wd till det?

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön sep 16, 2012 9:05
av Joel_Vbg
Fräckt bygge! Synd 70-tals Blazern blev skrot...
8200rpm skrev:Så tanken är att köpa en till likadan 2 eller 4wd de som är billigast helt enkelt sen byter jag plåtarna.
Sånt ska man inte tala högt om, finns många moralpoliser... Men själv gjort så. :roll:

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön sep 16, 2012 9:06
av Joel_Vbg
silentdawg skrev:det är nog enklast med en besiktningsbil, men fungerar det verkligen att ha en 2wd till det?
Beror väl på hur smart/kunnig polisen som stoppar en är? :lol:

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön sep 16, 2012 9:16
av henke_99
Så länge du bygger rätt från början så är det inga problem att regga bilen med ändringarna, men ta då kontakt med sfro INNAN du bygger mer. Det finns många som byggt ihop nåt som dom tycker blir bra o sen har allt misslyckats vid reggningsförsök pga att dom gjort massor med småfel som kräver att dom i princip börjar om helt igen. Framför allt för dig nu när du använder bladfjädrar, det är ju enklare att få till såna fästen än spiralfjäderupphängning.

Visst kostar det några tusen att genomföra reggningen, men det blir ju inte helt gratis att köpa en bil till o ha bara för besiktningens skull. Då är det även två bilar som du måste hålla igång. Och visst vore det väl roligare att ha bygget reggat och godkänt för körning på väg? Skulle du dessutom råka ut för nån som bestämmer sig för att kolla chassinummer så får du lite att förklara om du bytt skyltar...

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön sep 16, 2012 10:35
av silentdawg
Joel_Vbg skrev:
silentdawg skrev:det är nog enklast med en besiktningsbil, men fungerar det verkligen att ha en 2wd till det?
Beror väl på hur smart/kunnig polisen som stoppar en är? :lol:
tänkte mest på att besiktningsmannen som troligen är lite kunnig konstaterar snabbt att bilen inte är 4wd som det står i registret, vilket kan leda till polissak eftersom det handlar om ett slags bedrägeri. Ska man joxa med identiteter bör bilarna vara så identiska som möjligt i alla fall, och det har blivit svårare än förut.

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: mån sep 17, 2012 18:56
av 8200rpm
Ska jag sfro besikta den så ska jag inte bygga in mig i ett hörn så jag blir stånde där sen och måste göra om hela skiten.
Dock har jag inte hunnit så långt så för tillfället är de ingen fara, De jag försöker nu är att få dit framaxeln så jag kan bogsera bilen till mitt vinterställe, (kom ett par snöflingor förra veckan så är lite panik) :|

En flygande besiktning på den behöver jag inte vara orolig över i mina hemtrakter dock vet man ju aldrig , Mitt som de är står dom där

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: lör sep 22, 2012 19:17
av 8200rpm
Inte hänt mycket här på sistone.
Dock funderat mera hur jag ska bygga. Mätte lite snabbt på bakaxeln också och hur bladen bak hamnar. Och de går inte alls bra, Måste flytta ihop bladen mera, Antingen flyttar jag fästena från utsida ramen till insidan men de kanske blir för mycket, Annars monterar jag dom precis under.
Nu till löning ska jag beställa nya poly****** bussningar till karossen. Lär mig aldrig dedära ordet för vad materialet heter. Måste ha nya till bladen fram också, Ev att jag köper helt nya blad som höjer mer också om de blir att köpa 44"


Vad kan man ta för 4st tsl 38.5x16x15 med breddade 6bults plåtisar? Dom är inte använda speciellt mycket.

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: lör sep 22, 2012 19:29
av christian.p
polyuretan :D och jag gissar på att ett par sådana däck bör landa på runt 15k om dom är i ny skick då, lite slitna så 10k. men det är ju bara min gissning

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: fre okt 05, 2012 16:55
av 8200rpm
Idag har jag börjat lossa hytten från ramen.
Hade hoppats på att Huvud kabelstammen skulle ha en kontakt just där den går igenom karossen och slippa lossa varenda kontakt från motorn osv. Satt då nån plast sak som såg ut som en kontakt mot karossen. Men icket att de var nån kontakt. :aargh:
De finns inte möjligtvis en bakom instrumentbrädan? nån som vet

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön okt 07, 2012 16:27
av Rössvik
har du säkringsdosan på insidan av "kontakten"??? för i vissa fall går de o lossa skruvarna till säkringsdosan o så finns de en skarv där mvh

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: sön okt 07, 2012 19:36
av 8200rpm
De löste sig fick lossa alla kontaker från motorn, Var inte så många kontaker ändå.
Skulle lyfta karossen idag men firmans hjullastare var utlånad till nån och ska på jobb i några veckor efter de på annan ort -.- , ska se om jag kan låna nånannan bara.

Bidrar med en inspirations bild
Bild

Sådär är tanken att de ska bli i slutändan. Dock ingen sån puts för de är inte min grej

Re: Silerado k1500 med portaler

Postat: mån okt 08, 2012 7:51
av sleeper_86
Dom verkar ha "glömt" kardanen till framaxeln :roll:

Lycka till med ditt egna bygge :tumbup: