Låter skumt efter kopplingsbyte
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Låter skumt efter kopplingsbyte
Efter att jag bytte kopplingen häromdagen så har bilen börjat låta konstigt, det låter som att det är något som ligger och skaver och fick tipset att lossa kopplingsvajern lite och det tyckte jag hjälpte lite igår men idag låter det likadant. Någon som vet vad det kan vara?
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt
-
- Veteran
Re: Låter skumt efter kopplingsbyte
Felvänd lamell?
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Ford ala hillbilly f150
Tänkte på det när vi monterade den och var säker på att den var rätt efter vi skruvat ihop det men nu blir jag osäker. Kan man ta reda på detta utan att skruva ner allt igen?
Det går ju att köra med bilen men det äter konstigt ibland bara. Fick tips om att vajern kunde vara för spänns så uttrampningslagret låg an. Har försökt komma fram till när det låter och det upphör när man trycker ner kopplingen helt, i morse lät det lite även med kopplingen i tryckt men inte längre vad jag märkt.
Det går ju att köra med bilen men det äter konstigt ibland bara. Fick tips om att vajern kunde vara för spänns så uttrampningslagret låg an. Har försökt komma fram till när det låter och det upphör när man trycker ner kopplingen helt, i morse lät det lite även med kopplingen i tryckt men inte längre vad jag märkt.
Körde lite nu och det låter som att något är skevt, kan lamellen vara skev eller dåligt centrerad? Eller kanske tryckplattan som är ojämt åtdragen?
kan den halvmåneformade täckplåten för svänghjulet under motorn fått sig en smäll?
Vänder man lamellen fel så går det oftast inte att frikoppla och hade lamellen varit ocentrerad så hade du aldrig fått ihop det
Vänder man lamellen fel så går det oftast inte att frikoppla och hade lamellen varit ocentrerad så hade du aldrig fått ihop det
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Jag tror jag har upptäckt felet. Det är förmodligen min ståltrådsupphängning av avgassystemet som skaver mot ramen och skapar ljudet

Såna fel har jag en tendens att få också

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Arken skrev:Jag tror jag har upptäckt felet. Det är förmodligen min ståltrådsupphängning av avgassystemet som skaver mot ramen och skapar ljudet![]()

// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
'Lasse Suzican skrev:Arken skrev:Jag tror jag har upptäckt felet. Det är förmodligen min ståltrådsupphängning av avgassystemet som skaver mot ramen och skapar ljudet![]()

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Skämmigt! Rookie som man är får man la bjuda på denhenke_99 skrev:'Lasse Suzican skrev:Arken skrev:Jag tror jag har upptäckt felet. Det är förmodligen min ståltrådsupphängning av avgassystemet som skaver mot ramen och skapar ljudet![]()
![]()

-
- Veteran
Haha rätt att du bjuder på skratt
Jag har gett mitt här med.... Bilder på era fastkörningar..... Ismaskin och 245 a haha

Jag har gett mitt här med.... Bilder på era fastkörningar..... Ismaskin och 245 a haha
Nås på 0708-691945.
Ford ala hillbilly f150
Ford ala hillbilly f150
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Tabbar och kul skämmiga grejer har vi alla gjort. Man har ju själv lyckats med det några gånger...
Till exempel när jag byggde ihop "Damen" för många år sedan och glömde att koppla 12V till automatens styrenhet och därmed fick köra en 2dagars träff (Ränneslätt) på bara 3:an och back...
Till exempel när jag byggde ihop "Damen" för många år sedan och glömde att koppla 12V till automatens styrenhet och därmed fick köra en 2dagars träff (Ränneslätt) på bara 3:an och back...
// Lasse
volvorobban86 skrev:Haha rätt att du bjuder på skratt![]()
Lasse Suzican skrev:Tabbar och kul skämmiga grejer har vi alla gjort. Man har ju själv lyckats med det några gånger...

I morgon blir det en ny ståltrådslösning som helst inte ska skrapa så det vibrerar i hela golvet