Lite råd om amerikanska pickups
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Lite råd om amerikanska pickups
Hejsan!
Inom en framtid inte allt för långt bort har jag tänkt skaffa mig en amerikansk pickup. Inte helt aktuellt än med andra ord, men tänkte börja höra lite i förväg. Ska användas som bruksbil, som sagt, och för att frakta cross och snöskoter bland annat.
Kraven som jag har är helsoffa fram, gärna enkelhytt, men 1.5 hytt skulle funka det också. Fyrhjulsdrift och lite moderniteter som AC, farthållare, elhissar och centrallås. Bilen kommer brukas i stort sätt varje dag och bör därför vara trevlig att köra och åka i.
Har redan börjat kolla lite på blocket och det mesta som dyker upp av intresse är Chevrolet 1500/2500 modeller av diverse årsmodeller och med olika drivlinor. Budgeten är väl inte helt bestämd, men runt 100k bör jag nog lägga taket. Frågan är då vilka fler modeller som kan vara intressanta och eventuellt vilka drivlinor som kan vara av intresse? Finns ju Ford F150 och Dodge Ram bland annat. Hur är dessa? Vad finns det för fler modeller? Vet ju att Chevrolet har sin 6.5 liters turbodiesel i ganska många av deras 2500 modeller. Hur är denna jämfört med en 5.7 liters insprutnings bensinare om man ser på helhetsekonomin? Drar den mindre? Har också fått för mig att det är mer problem med dieseln. Stämmer det? Såg också någon som hade en 5.8 liters vortec i sig. Hur är dessa? Ja, frågorna är många, men eftersom jag har tid så tänkte jag börja höra runt för att försöka sålla bort lite.
Mvh
Niklas
Inom en framtid inte allt för långt bort har jag tänkt skaffa mig en amerikansk pickup. Inte helt aktuellt än med andra ord, men tänkte börja höra lite i förväg. Ska användas som bruksbil, som sagt, och för att frakta cross och snöskoter bland annat.
Kraven som jag har är helsoffa fram, gärna enkelhytt, men 1.5 hytt skulle funka det också. Fyrhjulsdrift och lite moderniteter som AC, farthållare, elhissar och centrallås. Bilen kommer brukas i stort sätt varje dag och bör därför vara trevlig att köra och åka i.
Har redan börjat kolla lite på blocket och det mesta som dyker upp av intresse är Chevrolet 1500/2500 modeller av diverse årsmodeller och med olika drivlinor. Budgeten är väl inte helt bestämd, men runt 100k bör jag nog lägga taket. Frågan är då vilka fler modeller som kan vara intressanta och eventuellt vilka drivlinor som kan vara av intresse? Finns ju Ford F150 och Dodge Ram bland annat. Hur är dessa? Vad finns det för fler modeller? Vet ju att Chevrolet har sin 6.5 liters turbodiesel i ganska många av deras 2500 modeller. Hur är denna jämfört med en 5.7 liters insprutnings bensinare om man ser på helhetsekonomin? Drar den mindre? Har också fått för mig att det är mer problem med dieseln. Stämmer det? Såg också någon som hade en 5.8 liters vortec i sig. Hur är dessa? Ja, frågorna är många, men eftersom jag har tid så tänkte jag börja höra runt för att försöka sålla bort lite.
Mvh
Niklas
Re: Lite råd om amerikanska pickups
jag har en cheva 4x4 diesel från 1986, alltså bara enkelhytt
har du mer än en kompis ska du sikta in dej på 1.5 hytt, helst med dubbla soffor, blir en otroligt mycket mer användbar bil om man har 5/6 sittplatser istället för bara 3
dodge har cummins dieslar som ska vara bland de bästa, men tidiga automater klarar knappt av original effekten
ford diesel var bra fram till de lade ner 7.3 powerstroke, 6.0 ska tydligen vara ett problembarn
chevas 6.5td är, vad jag har hört, inte så snål för att vara diesel, sen problemen med att de har elektronisk insprutningspump istället för 6.2ans mekaniska
men kolla mest på den speciella bilens skick, rost, servicear etc
lycka till, truck är grymt :hillbilly
har du mer än en kompis ska du sikta in dej på 1.5 hytt, helst med dubbla soffor, blir en otroligt mycket mer användbar bil om man har 5/6 sittplatser istället för bara 3
dodge har cummins dieslar som ska vara bland de bästa, men tidiga automater klarar knappt av original effekten
ford diesel var bra fram till de lade ner 7.3 powerstroke, 6.0 ska tydligen vara ett problembarn
chevas 6.5td är, vad jag har hört, inte så snål för att vara diesel, sen problemen med att de har elektronisk insprutningspump istället för 6.2ans mekaniska
men kolla mest på den speciella bilens skick, rost, servicear etc
lycka till, truck är grymt :hillbilly
En lite äldre modell som din har ju lite mer av den gamla hederliga pickup charmen, men tror ändå att jag ska försöka satsa på en 199+ modell iaf.
Har faktiskt mer och mer börjat fundera på en 1.5 hytt, men blir nog lite slumpen som avgör det. Har ju fler än en kompis, men dom behöver ju inte åka med
Viktiga är att jag och damen får plats.
Hur mycket drar en cummins och en 7.3 liters powerstroke? Känns som att en maskin på 7.3 liter borde sluka en del. Nu är ju inte bränsle ekonomin det som allt hänger på, men om dieslarna drar ungefär lika mycket som bensinarna så tar jag hellre en rappare bensinare.
Vad finns det att säga om de olika bilmodellerna som sådana då? Något märke/modell som är extra bra/dålig? Kan som sagt inte så mycket om dessa jänkare. Har ju kört en del Chevrolet 3500 med just 6.5 liters turbodiesel när jag jobbade som bärgare och de är ju helt okej, men en 3500 är ju i största laget. Så lite personliga erfarenheter av de olika modellerna skulle uppskattas!
/Niklas
Har faktiskt mer och mer börjat fundera på en 1.5 hytt, men blir nog lite slumpen som avgör det. Har ju fler än en kompis, men dom behöver ju inte åka med

Hur mycket drar en cummins och en 7.3 liters powerstroke? Känns som att en maskin på 7.3 liter borde sluka en del. Nu är ju inte bränsle ekonomin det som allt hänger på, men om dieslarna drar ungefär lika mycket som bensinarna så tar jag hellre en rappare bensinare.
Vad finns det att säga om de olika bilmodellerna som sådana då? Något märke/modell som är extra bra/dålig? Kan som sagt inte så mycket om dessa jänkare. Har ju kört en del Chevrolet 3500 med just 6.5 liters turbodiesel när jag jobbade som bärgare och de är ju helt okej, men en 3500 är ju i största laget. Så lite personliga erfarenheter av de olika modellerna skulle uppskattas!
/Niklas
Kört en hel del Ford F-550 7,3 å den drog 2,2-2,5 men nu var detta en flakbil med kapell och motorstyrning därefter.
Men satan va jag gilla den bilen.
Idol foto.

Men satan va jag gilla den bilen.
Idol foto.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden
Har en F-250 -99a 4x4 Crewcab 8fots flak singelhjul Powerstroke 7,3 250hk orginal chippad 80+ manuellåda drar 1,07l/mil landsväg om man kör ecodriving. Med 4x4 och korta sträckor, lek i djupsnö osv fick jag upp förbrukningen till 1,44l/mil men då jobbade jag på det.
Flyttar på sig riktigt duktigt, bra ax hela vägen upp till 200.
Minus sidan är väl att den är jäkligt stötig och svår att parkera (6,7meter), dålig svängradie.
Flyttar på sig riktigt duktigt, bra ax hela vägen upp till 200.
Minus sidan är väl att den är jäkligt stötig och svår att parkera (6,7meter), dålig svängradie.
Glömde bort en minusgrej på Forden.
Går åt motorvärmare på vintern, inte för att den är svårstartad men det tar en djävulsk tid innan den blir varm. 2-3mil minst innan det blir fisjummet i defrosten. När den väl är varm kan man basta i bilen. Kylsystemet rymmer 30liter och motorn nästan 15 liter olja, tar ju lite tid att värma upp.
Går åt motorvärmare på vintern, inte för att den är svårstartad men det tar en djävulsk tid innan den blir varm. 2-3mil minst innan det blir fisjummet i defrosten. När den väl är varm kan man basta i bilen. Kylsystemet rymmer 30liter och motorn nästan 15 liter olja, tar ju lite tid att värma upp.
Cheva 1500 hade ja direkt glömt bort,alldeles för klena prylar,haft 2 båda bakaxelras,2500 e mkt mer truck,de andra e personbil med flak,problemen med 6,5 dieseln e ju boxen till dieselpumpen,då köper du en anan o sätter där den får kylluft,sen funkar de fint,gjort de 2ggr,min Cummins 2007 körde ja på 1,2 l blandad körninr,o då va de 37 tummare på den,men som sagt,original 727 e kass efter en vrid stark Cummins,de håller helt enkelt inte,lådan rasa efter ja sålde den..Ford har ja inte ägt,men vet många som e mkt nöjda me dom..sen hade ja en Vortec cheva 1500,som höll,den gick på litern i 100,med fullt lass,så kommer du inte över billig diesel,så hade ja köpt en sån 2500,mkt billigare o serva,mm
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Om du kikar på Cheva 1,5 hytt så är det tre dörrar fr.o.m 1998 års modell, alltså två dörrar på höger sida, lite smidigare om man åker fler 

GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
Brorsans -02 silverado har dörr på båda sidorna även bak.GmcSierra skrev:Om du kikar på Cheva 1,5 hytt så är det tre dörrar fr.o.m 1998 års modell, alltså två dörrar på höger sida, lite smidigare om man åker fler
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Av ren nyfikenhet, vid vilken slags körning rasade axlarna?Cheva 1500 hade ja direkt glömt bort,alldeles för klena prylar,haft 2 båda bakaxelras
Det har du helt rätt iBrorsans -02 silverado har dörr på båda sidorna även bak.

Hur är Dodge modeller utan Cummins då? Misstänker att de inte borde ha samma problem med växellådan. Men verkar som om det blir en bensinare iaf. Chevrolet 6.5 liters diesel verkar då dra en del, och om man ska ha en Ford med 7.3 liters så blir bilen nästan oförskämt stor.
Vad har Ford, Chevrolet och Dodge för fördelar/nackdelar gentemot varandra?
Niklas
Vad har Ford, Chevrolet och Dodge för fördelar/nackdelar gentemot varandra?
Niklas
Efter som du hänger här på 4x4
Köp en 2500 bil (helst med stela axlar) dom håller för mer däck och spärrar om man vill (chevas framvagn är dock tveksam om den verkligen ska diffas)
Om cheva kolla så det är 8bultade hjul annars skit i det, hade också problem med bakaxeln på min 1500 (govlocen exploderade) men bytte till en riktig 8 bultad.Min 350 suburban 1995 drog runt 1,5-2 liter milen och var hopplöst trött. Köra om i uppförsbacke nej tror inte det (detta tyckte jag var det största problemet säkert lite bättre på en pickis då den är lättare)
Kör idag en 1996 dodge 2500 förlängd hytt, långa flaket och det enda jag vill ändra är, byta till manuell och 99 karrosen så man får mer dörrar annars hur nöjd som helst
Köp en 2500 bil (helst med stela axlar) dom håller för mer däck och spärrar om man vill (chevas framvagn är dock tveksam om den verkligen ska diffas)
Om cheva kolla så det är 8bultade hjul annars skit i det, hade också problem med bakaxeln på min 1500 (govlocen exploderade) men bytte till en riktig 8 bultad.Min 350 suburban 1995 drog runt 1,5-2 liter milen och var hopplöst trött. Köra om i uppförsbacke nej tror inte det (detta tyckte jag var det största problemet säkert lite bättre på en pickis då den är lättare)
Kör idag en 1996 dodge 2500 förlängd hytt, långa flaket och det enda jag vill ändra är, byta till manuell och 99 karrosen så man får mer dörrar annars hur nöjd som helst
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Har kollat en del på pick ups nu och de flesta har separata stolar fram. Tänkte därför höra lite om möjligheterna att montera i en soffa efter köp. Borde väl gå utan problem? Ser iaf ut som det blir en Chevrolet från 95 och framåt samt 1.5 hytt. Bensin eller diesel får nog skicket avgöra. Så stor driftkostnad mellan bensin och diesel borde det väl inte vara?
Niklas
Niklas
Den förtsta cheva 1500 körde ja med 3v,sen rasa pinjon lagret,de va en 94,a den andra va en 97,o den tyckte ja lät skum när ja köpte den men behövde en truck fort så ja köpte ändå,den höll 3 mån..båda gicki normal körning utan större lass.
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.