Sida 1 av 1

Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ -06?

Postat: tis sep 25, 2012 11:04
av Wältmeister
Som rubriken.
Alt bytt till Defender Td4 fördelningslåda i en TJ -04 - 06?
Tror i o f s det är samma låda - men vet inte säkert = olika växellådor(och motorer).

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 12:35
av peterand
Varför skulle man vilja göra det ? Dvs vad vill man/du uppnå för funktion?

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 12:44
av oxyjohan
F-låda diffad i 4H gissar jag.

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 15:18
av peterand
oxyjohan skrev:F-låda diffad i 4H gissar jag.
Snarare tvärtom, Wranglerns 231 är låst i 4H dvs går ej att köra på asfalt.

Då måste det vara bättre att ta en 242 låda, ren bolton och har 4H med låst eller öppen mittspärr.

2H - 4 Parttime - 4 Fulltime- N - 4L

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 15:19
av jonte_malmö
Fråga på Jeepsweden.net, vet ja. :P

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 16:24
av MrHawk
Vänta nu, Jeep och Landrover har väl ändå inte samma fördelningslådor??

Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar? :vetej: :aaah:

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 16:42
av oxyjohan
peterand skrev:
oxyjohan skrev:F-låda diffad i 4H gissar jag.
Snarare tvärtom, Wranglerns 231 är låst i 4H dvs går ej att köra på asfalt.

Då måste det vara bättre att ta en 242 låda, ren bolton och har 4H med låst eller öppen mittspärr.

2H - 4 Parttime - 4 Fulltime- N - 4L
Tvärtom vadå? Jag skrev ju att jag gissar att han vill ha en differential vid 4H, eftersom TS skrivit några gånger här om att det är så bra på vintern och nu är det ju inte långt till snön.

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Postat: tis sep 25, 2012 17:00
av Wältmeister
MrHawk skrev:Vänta nu, Jeep och Landrover har väl ändå inte samma fördelningslådor??

Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar? :vetej: :aaah:
Helt rätt.
Framdiffen på höger sida, vilket jag dyrt fick erfara första gången i spenaten med den nyinköpta Deffen.
Vad jag är ute efter är bättre köregenskaper på halt underlag.
En L R-fördelningslåda går att köra valfritt öppen eller låst mellandiff på såväl hög- som lågväxel.
Så ofantligt mycket bättre egenskaper på halt underlag och om man i terrängen måste svänga tvärt.
Har ägt såväl Pajero som Land Rover med "riktig" fördelningslåda.
Min KJ är en halvmessyr. Går att köra 4-hjulsdrivet med öppet mellan axlarna på högväxeln "Full Time", men inte på lågen. Då låses 100%-igt mellan axlarna.

Enligt min mening och erfarenhet är Wrangler olämplig som vinterbil = på halt underlag.

Därför skulle jag vilja ha "Land Rover-egenskaper" utan att dras med deras övriga "egenskaper". :smoke: