funderingar kring olja å uppvärmning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
funderingar kring olja å uppvärmning
hej
funderar lite, har ju en del spillolja från jobbet som jag länge funderat på om man kan använda till något.. som d är nu så skänker vi ju bort oljan till Sita. dom tar inget för att hämta oljan.
det är gammal gejderolja och delvis separerad olja från skärvätska från våra cnc-maskiner. olje-emulsionen (ren skärvätska) tas om hand separat..
men sen har jag ju både en disel"kanon" modell "garagevärmare"
och en diselpanna modell "ha i huset"
funderar på ifall d går att använda oljan till någon av dom på något vis.. någon som vet?
funderar lite, har ju en del spillolja från jobbet som jag länge funderat på om man kan använda till något.. som d är nu så skänker vi ju bort oljan till Sita. dom tar inget för att hämta oljan.
det är gammal gejderolja och delvis separerad olja från skärvätska från våra cnc-maskiner. olje-emulsionen (ren skärvätska) tas om hand separat..
men sen har jag ju både en disel"kanon" modell "garagevärmare"
och en diselpanna modell "ha i huset"
funderar på ifall d går att använda oljan till någon av dom på något vis.. någon som vet?
Re: funderingar kring olja å uppvärmning
Jag tror man måste ha något som kallas alloljebrännare om jag inte mins fel.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Beroende
jo såna finns ju ja.
bara egentligen lite lösa funderingar på ifall man kan ha oljan till något med det jag har..
typ blanda hälften disel kanske? jag har ingen aning som sagt.
bara egentligen lite lösa funderingar på ifall man kan ha oljan till något med det jag har..
typ blanda hälften disel kanske? jag har ingen aning som sagt.
ja det ska tydligen bli mer skötsel på en spilolje äldning än vanlig olja
men det är väll annat mustycke och säkert annat tryck
men det är väll annat mustycke och säkert annat tryck
-
- Beroende
Snabb googling då jag varit i liknande tankar summeras typ med:
Man får komplettera med tryckluft för att få en finare dimma på oljan.
Alternativt förvärma den på något vis, eller både och.
Ev. kan lite större munstycken åtgå med.
Man får komplettera med tryckluft för att få en finare dimma på oljan.
Alternativt förvärma den på något vis, eller både och.
Ev. kan lite större munstycken åtgå med.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Kände bara för att vara dryg idag 
Enligt förordningen om spillolja 1993:1268 paragraf 5 punkt 6 får du inte elda spillolja om du inte har en stoooor brännare.
"bränsle till en förbränningsenhet som är dimensionerad för en tillförd effekt (effektivt värmevärde) om högst 10 MW får inte innehålla sådan förbehandlad spillolja som avses i 7 § eller annan spillolja."
Dessutom ska du ha tillstånd och vara en kontrollerad verksamhet för att få göra det, eller kunna visa intyg på utsläppsbegränsningen.
"Om inte annat har bestämts i tillstånd eller program för kontrollen av verksamheten, skall utsläppsbegränsningen beräknas på grundval av halten av de ämnen i spilloljan, vilka anges i bilagan. Halten av respektive ämne skall beräknas i den del av rökgaserna som beror på spilloljan. Någon utspädning med renare reguljär olja får inte tillgodoräknas. Förordning (1998:951)."

Enligt förordningen om spillolja 1993:1268 paragraf 5 punkt 6 får du inte elda spillolja om du inte har en stoooor brännare.
"bränsle till en förbränningsenhet som är dimensionerad för en tillförd effekt (effektivt värmevärde) om högst 10 MW får inte innehålla sådan förbehandlad spillolja som avses i 7 § eller annan spillolja."
Dessutom ska du ha tillstånd och vara en kontrollerad verksamhet för att få göra det, eller kunna visa intyg på utsläppsbegränsningen.
"Om inte annat har bestämts i tillstånd eller program för kontrollen av verksamheten, skall utsläppsbegränsningen beräknas på grundval av halten av de ämnen i spilloljan, vilka anges i bilagan. Halten av respektive ämne skall beräknas i den del av rökgaserna som beror på spilloljan. Någon utspädning med renare reguljär olja får inte tillgodoräknas. Förordning (1998:951)."
Mattias Bomelin | sbvab.se
-
- Beroende
jaja..
det är inte olagligt att fundera och diskutera hur man kan använda beggad olja till saker.. 

Det är nog därför det heter alloljebrännare och inte spilloljebrännare 

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16