Skaffa suv eller pickis

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kbs908
Nybörjare

Skaffa suv eller pickis

Inlägg av kbs908 » tor okt 04, 2012 20:41

Tja.

Funderar pu o skaffa en 4x4 suv el. pickis för vardagskörning. Söker ingen överdrivet dyr i drift eller jättebra (inte just nu iaf), men mellan 30.000-60.000 spänn. Komfort är inte första prio. Får gärna tåla litta "stryk". Farthållare, gärna mugghållare, automat (såklart) och gärna gott om plats både för passagerare och last. Ac är inget krav alls heller (fönster funkar bra).

Har ingen bra koll på dessa typer av bilar!

Om jag väljer SUV, vad för nån skulle passa bäst på beskrivningen?

Om jag väljer en pickis, vad för nån skulle då passa bäst på beskrivningen?

Tacksam för svar, tips och råd :)

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Re: Skaffa suv eller pickis

Inlägg av Danne » tor okt 04, 2012 21:22

Pickisar är i regel gjorda för att jobba så dom tål ganska mycket, man kan säga att alla japps pickisar i den prisklassen är mer eller mindre lika (illa) i komforten och ganska likt byggda överlag.

Suvar har bättre komfort men inte lika slitstarka (säkert finns det undantag).

Skulle tro att det flesta jappsar i den prisklassen är lika i ekonomi med skillnad på bensin och diesel.

Ska du köra diesel så är ju pickup att föredra då de är LB reggade men finns ju suvar med det också så klart.

Bensinarna brukar även dricka lite mer.

Ska du ha Amerikanskt? Fråga nån annan :mrgreen:

Svårt att ge ett bra svar på en så bred fråga men fråga gärna mer så ska jag försöka hjälpa till.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kbs908
Nybörjare

Inlägg av kbs908 » tor okt 04, 2012 21:30

Tack för snabbt svar.

kan tänka mig mitsu l200 el. en king cab. nåt förslag på bra år på dom?

säg gärna nån annan pickis som du kan rekomendera el. föredra (av det du kan/vet så att säga)
gärna också om det bör va bensin el diesel. som sagt, vill ha till vardagskörning huvudsakligen, men lite "bus" kan också va kul ;)

tackar för svar :)

EDIT: Helst vill jag ha 5-dörrars

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » tor okt 04, 2012 21:56

Har inte haft en King cab själv men jag tror att dom dricker lite mer samt att dom finns i bensin, i alla fall dom lite äldre, L200 som jag har tycker jag personligen är en kanon bil, har knappt gått sönder även fast den blir misshandlad i skogen relativt ofta, den drar rimligt med diesel och skapligt fin att köra.
Dock så är den urslö om man jämfört med en vanlig personbil, där tror jag Kingen är bättre.

Man bör undvika -02 till -05 med 136 hp motorn på L200:or för den har en tendens att total haverera.
Jag kör 115 hp och den verkar hålla måttet.

Jag tror att L200 har något fler finesser dom två sista åren med classic utseendet, -05 och -06 annars är dom i stort sett oförändrade sedan -97.

yota
Forumräv

Inlägg av yota » tor okt 04, 2012 22:24

Köp en Hilux dubbelhytt med dieselmotorn om du kan undvara automatlådan så kommer du aldrig att ångra dig.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » tor okt 04, 2012 22:28

Toyota har haft sin andel av ras också men jag håller med, extremt slitstarka bilar.

Enda anledningen att jag inte köpte en var att automatlådan inte kom fören -09 eller nått sånt.
Men jag skulle inte byta bort min L200 nu när jag haft den, extremt nöjd med den.

Men en sak, alla jappsar rostar förjävligt så ska du köpa en äldre, kola ramen noga.
Vet ett par som gått av på mitten.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » fre okt 05, 2012 8:04

Har du en budget på upp till 60k så får du ju utan vidare in en cheva tahoe. Kanske även en suburban om du tycker tahoen är för liten... Dom slår japanerna på fingrarna i alla kategorier och är faktiskt inte så oerhört törstiga. Visst drar dom mer bränsle än en japan men det är det värt enligt mig. Bättre komfort, bättre utrustning, starkare konstruktion, automatlåda på alla och rejäla pigga motorer. Även farthållare och mugghållare :wink: Det enda tråkiga med tahoe är om man vill åka diesel då dom som är 4-dörrars bara finns med bensinmotor.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » fre okt 05, 2012 9:36

Dom dra ungefär som en pajero sport med tomatlåda å V6an :wink: Kompisen har en sån så vi har jämfört mot våran tahoe.

Så i bränslemängd så är de nog hugget som stucket, Blandad körning drar våran 1,3 ungefär å långkörning 1-1,3 beroende på gasfoten eller om HSB eller jag kör :lol: Enda skillnaden är att tahoen drar ungefär likt med husvagn bakom :tumbup: Å för 60K så får man en duktigt fin taho med.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Rolf S
Nybörjare

Inlägg av Rolf S » fre okt 05, 2012 13:45

Danne skrev:Toyota har haft sin andel av ras också men jag håller med, extremt slitstarka bilar.
Vad är det som rasar på Toyota? Har tänkt byta upp mig inom en snar framtid till en nyare Hilux 2007-10.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » fre okt 05, 2012 15:42

Jag kommer inte ihåg nu, det var ett par år sedan jag letade pickis, men kan kolla om jag hittar på källan igen. Detta var dock runt 03:or jag kollade på, nyare är nog helt annorlunda.

noodlesswe
Beroende

Inlägg av noodlesswe » fre okt 05, 2012 16:21

problemet med den prisklassen är att du hamnar i "taliban export" rangen.
och dom dammsuger efter hilux och motsvarande bilar från runt 50kkr och neråt.

när jag fortfarande hadde min hilux 91a så ringde dom och skickade brev till mig minst varannan vecka.
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » fre okt 05, 2012 17:44

Japan-pickuper: Allmänt slöa framförallt dom med automat, chefens l200 typ -07 eller nåt sånt med automat o 115hk dieselmotorn e nog 0-100km/h på 20 minuter typ o då ska man inte tala om hur slö den blir med en 750kg kärra efter :lol: Den har även vart en del motorproblem med och den har gått runt 13000mil...
Vad jag har förstått så är toyota hilux helt klart bland dom bästa japanska pickuperna men det är också väldigt slö motor och ingen automat.
Fördelen med dom japanska är att dom går billigare så länge man inte drar nånting efter dom.

Jag föredrar cheva, dom gamla pickuperna med 6,5l turbodiesel borde finnas en del i din prisklass (jag har en nyare med duramaxdiesel och den är verkligen att föredra men inte i närheten av vad du har räknat med för pris)
Dom är betydligt stryktåligare om man verkligen ska använda dom och motormässigt går de inte o jämföra dom med en japansk pickup. Dom är även lite stötigare i fjädringen på dåliga vägar men det beror på att dom är byggda för att användas och håller för de, kör man en japansk med typ 500kg konstant på flaket så går den på infjädringsstoppen efter något år....
När det gäller komfort inuti bilen så märks det att amerikaner anpassar bilarna efter att åka hela dagarna utan att man ska få ont överallt...
Enda nackdelen jag ser med en amerikansk bil är att iaf dieslarna drar nån dl mer per mil men drar man mycke kärra så märks de nog ingen större skillnad på förbrukningen.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Caffe
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Caffe » fre okt 05, 2012 18:31

Jag tycker min S10 är trevlig, den är så där amerikansk på alla sätt utom storleken, vilket är bra för jag parkerar som en kärring. Skulle aldrig få in en fullsize i en p-ruta.

Men S10an ser så liten och ledsen ut att om man vill ha bilen för att skrämma tanter av vägen (eller kompensera för något... :poke: ) så bör man ta någon annan bil.

/C
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

pini
Rutinerad

Inlägg av pini » fre okt 05, 2012 21:19

har en l200a 98hkr automatdiesel dubbelhytt slö som fan går billigare än volvo 945 bensinarn ja hade innan brukar släppa runt valpen med den skenar inte iväg i fart men uppe i fart å tuffar den bara å går och håller farten i backarna ligger inte snabbare änn 80-90 med kärra har provat å få kast på kärror så håller inte 120 som en del gör
helnöjd med bilen dock lite rost på flaket å muhammed å sånna ringer varje vecka å vill köpa den
enda som min inte har i din lista är farthållare men de finns handgas på den bara å dra ut den
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Lundgren
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Lundgren » fre okt 05, 2012 21:52

Mest bil för pengarna tycker jag nog är Tahoe utan tvekan!
Min drar 1.37 vid normal körning, visst kan väl kanske tyckas att jag kan vara lite partisk MEN jag har haft lite kingcabs osv men det är inte ens rättvist att jämföra! Chevyn spelar i en annan liga!
-----------------------------------
http://www.solkustens-awd.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-----------------------------------

Skriv svar