fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av mopar300 » tis okt 09, 2012 14:30

passar en k5 kaross på en k10 ram..om ej,va är skilldnaden...
vilken mer av chevor har samma karossfästen som blazer k5/k10..vilken kan man bolt on på ngn annar ram
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av brt666 » tis okt 09, 2012 15:49

Djuret Blazer K10 har mig veterligen aldrig existerat? K10 är väl normalt 4x4 pickup/suburban och torde därmed alltid vara längre än en Blazer?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av henke_99 » tis okt 09, 2012 16:59

Karossen från en blazer (k5, bara blazern heter k5 och det finns ingen "blazer k10") passar inte på en k10 ram. Dels är karossfästena olika och sen utan att ha kollat upp det så vågar jag nog påstå att axelavståndet även är olika.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av mopar300 » tis okt 09, 2012 20:23

henke_99 skrev:Karossen från en blazer (k5, bara blazern heter k5 och det finns ingen "blazer k10") passar inte på en k10 ram. Dels är karossfästena olika och sen utan att ha kollat upp det så vågar jag nog påstå att axelavståndet även är olika.
vete f--n va jag har hört att det finns k10,oki då e denna fråga begravd..tack...
men alla k5 har samma karossinfärtning vare sig det e från en -75 eller en -89...
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

nordic32
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör mar 20, 2010 12:52
Ort: Bålsta

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av nordic32 » tis okt 09, 2012 21:23

Ramen skiljer lite på 78 o framåt pga av nersänkt golv framför bakstet eller bakom stolarna om det låter bättre.. Men annars är säkert samma.. 73-75 ramarna (full conv /helcab) har extra tvärbalk oxå som förstärkning.
4x4 till 6x6 Ett antal cheva crewcab/blazer dieslar av första kategorin, ingen med mer än 4 hjul!!!!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av henke_99 » tis okt 09, 2012 21:45

Ibland kallas blazern för k10 bara för att "det blir så" när dom under reggningen i sverige skriver av en del av chassinumret. (därför det står ck10 på en del) Och ser man till drivlina/hjulupphängning så är det exakt samma grejer på både blazer och k10, olika lång bakkardan är den enda skillnaden.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av mopar300 » ons okt 10, 2012 7:56

henke_99 skrev:Ibland kallas blazern för k10 bara för att "det blir så" när dom under reggningen i sverige skriver av en del av chassinumret. (därför det står ck10 på en del) Och ser man till drivlina/hjulupphängning så är det exakt samma grejer på både blazer och k10, olika lång bakkardan är den enda skillnaden.
men en undran i allt, kan jag sätta en kaross från ex -89 på en ram från ex -75... om inte va e skillnaden då...
om inte, hur långt ner går en ex -89;ans kaross att bolt-on på en ram i årsmodeller....
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av Lepsyl » ons okt 10, 2012 11:08

mopar300 skrev:
henke_99 skrev:Ibland kallas blazern för k10 bara för att "det blir så" när dom under reggningen i sverige skriver av en del av chassinumret. (därför det står ck10 på en del) Och ser man till drivlina/hjulupphängning så är det exakt samma grejer på både blazer och k10, olika lång bakkardan är den enda skillnaden.
men en undran i allt, kan jag sätta en kaross från ex -89 på en ram från ex -75... om inte va e skillnaden då...
om inte, hur långt ner går en ex -89;ans kaross att bolt-on på en ram i årsmodeller....
Svaret står ju högre upp redan :)
nordic32 skrev:Ramen skiljer lite på 78 o framåt pga av nersänkt golv framför bakstet eller bakom stolarna om det låter bättre.. Men annars är säkert samma.. 73-75 ramarna (full conv /helcab) har extra tvärbalk oxå som förstärkning.
Så om jag ska tolka det så borde du kunne lyfta på en -89 kaross på en -79 ram utan modifikationer. Men förmodligen ända ner till -75 utan större problem.

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av mopar300 » ons okt 10, 2012 19:23

Lepsyl skrev:
mopar300 skrev:
henke_99 skrev:Ibland kallas blazern för k10 bara för att "det blir så" när dom under reggningen i sverige skriver av en del av chassinumret. (därför det står ck10 på en del) Och ser man till drivlina/hjulupphängning så är det exakt samma grejer på både blazer och k10, olika lång bakkardan är den enda skillnaden.
men en undran i allt, kan jag sätta en kaross från ex -89 på en ram från ex -75... om inte va e skillnaden då...
om inte, hur långt ner går en ex -89;ans kaross att bolt-on på en ram i årsmodeller....
Svaret står ju högre upp redan :)
nordic32 skrev:Ramen skiljer lite på 78 o framåt pga av nersänkt golv framför bakstet eller bakom stolarna om det låter bättre.. Men annars är säkert samma.. 73-75 ramarna (full conv /helcab) har extra tvärbalk oxå som förstärkning.
Så om jag ska tolka det så borde du kunne lyfta på en -89 kaross på en -79 ram utan modifikationer. Men förmodligen ända ner till -75 utan större problem.
det va det jag ville veta...mkt tack...........
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

saginaw
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör apr 24, 2010 23:30

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av saginaw » ons okt 10, 2012 20:17

Det enda som funnits förutom K5 är Blazer v10.

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av Lepsyl » ons okt 10, 2012 20:57

saginaw skrev:Det enda som funnits förutom K5 är Blazer v10.
S10 menar du väl?

saginaw
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör apr 24, 2010 23:30

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av saginaw » tor okt 18, 2012 18:20

Nej v10 är den gamle karossen, tror det var fom 87 de benämndes så.

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av sebringZ28 » fre okt 19, 2012 4:12

Det här var intressant,, nån som vet hur det är om man vill göra tvärt om mot ovan, blev sugen på att lägga en äldre kaross på min 94'a, short cab/long bed. Vet nämligen om en tidig 80 talare som är fin i karossen men saknar drivlina och är oreggad,,,, intressant det här som sagt var!!!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av Lepsyl » fre okt 19, 2012 8:56

Nästan säker på att dom nyare har bredare ramar än dom äldre. Hjulbasen Bör ju vara i närheten så det blir väl en del pyssel med karossfästen och sånt :)

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: fråga om chevrolet blaxer k5 och k10

Inlägg av optodsl » fre okt 19, 2012 10:19

sebringZ28 skrev:Det här var intressant,, nån som vet hur det är om man vill göra tvärt om mot ovan, blev sugen på att lägga en äldre kaross på min 94'a, short cab/long bed. Vet nämligen om en tidig 80 talare som är fin i karossen men saknar drivlina och är oreggad,,,, intressant det här som sagt var!!!

Magnus
Det är troligtvis inte nåt som stämmer , så det blir ju en del jobb
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar