Sida 1 av 2
Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 12:33
av Caffe
Kör en S10a och borde få på 31" men det (sägs att det) skaver och där kommer trådens frågeställning in.
Om jag byter till fälgar från en 2WD får jag ET 13 istället för ET50, dvs fälgen borde sticka ut knappt 4cm extra. Förutom att det ser tufft ut, hur påverkar det hjulupphängning, påfrestningar på bussningar etc?
Jag antar att det ger mer plats mot ramen när jag svänger, alltså borde skavandet minska.
Kommer min brukshäck med 24 tusen på mätaren tacka för sig och säcka ihop eller kommer det "rulla på som vanligt"?
Vet att ni kan det här.
Ps. Jag vet att det kan bli så att det krävs skärmbreddare, det ser jag som en bonus.
/C
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 13:14
av niva_mats
bra om du inte överstiger evt gällande uppgifter som finns angående spårviddsökning som tillverkaren angett till billotteriet.
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 13:36
av Danne
Det är ovetenskapligt obevisat att drivknutarna tar stryk men det vet säkert nån bättre än mig.
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 14:05
av Jarskagarden
Det blir lite större påfrestningar framförallt på hjullager. Har kört med rätt rejäla ändringar i åratal på en massa olika bilar och det är inga direkta problem. Bilprovningen bryr sej inte ett skvatt om det. Besiktigade senast min Land Rover med 70mm spårviddsökning utan kommentar.
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 15:22
av J Landin
Blir även lite spårkänsligare å eventuellt mer trögstyrt, men det är nog knappt märkbart på en sån bil!
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 15:26
av Caffe
Tack för svaren, ang. besiktning så sker det med vinterdäcken och de är i väldigt orginal både till fälgsort och däckdimension.
Vi snackar ju inte någon jätteändring av däckstorleken heller, men det vore tråkigt om jag åker på en framvagnsrenovering om året för att jag "ville se tuff ut"... :/
/C
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 16:12
av volvorobban86
Skiljer inte bultcirkeln på 2wd och 4wd?
Har för mig jag läste det.....
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 21:26
av optodsl
När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 21:32
av henke_99
optodsl skrev:När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Och det är den situationen som oftast är problemet, så att få ut däcken ändå mer torde förvärra problemet ändå mer.
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 22:01
av Caffe
optodsl skrev:När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Tänkte inte köra något speciellt stort, 31" (eller 33").
Lutar åt 31", ser ut så här:
Utan höjning:
http://www.garaget.org/?car=246003&image=2511153" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 1,5" höjning:
http://www.garaget.org/?car=155862&image=1490603" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 4" höjning:
http://www.garaget.org/?car=217891&image=2260595" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan såg jag den här och blev sugen på 33"...
http://www.garaget.org/?car=293452&image=2897909" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad jag väljer får vi se, beroende på vad jag får tag på.
Men jag vill veta vad som sker med bilen, veta vad jag ger mig in i.
/C
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: ons okt 10, 2012 22:09
av noomadic
Caffe skrev:optodsl skrev:När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Tänkte inte köra något speciellt stort, 31" (eller 33").
Lutar åt 31", ser ut så här:
Utan höjning:
http://www.garaget.org/?car=246003&image=2511153" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 1,5" höjning:
http://www.garaget.org/?car=155862&image=1490603" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 4" höjning:
http://www.garaget.org/?car=217891&image=2260595" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan såg jag den här och blev sugen på 33"...
http://www.garaget.org/?car=293452&image=2897909" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad jag väljer får vi se, beroende på vad jag får tag på.
Men jag vill veta vad som sker med bilen, veta vad jag ger mig in i.
/C
Den sista du länkade till är min!

Har fälgar som breddar 70mm utåt och 33x12.5" däck. Har kapat lite för det ska gå
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: fre okt 12, 2012 19:19
av Amazon_Sleper
volvorobban86 skrev:Skiljer inte bultcirkeln på 2wd och 4wd?
Har för mig jag läste det.....
Stämmer bra de 2wd har 5x4 3/4" å 4wd har mig vetligen Gms stora 5x5"
Så går nog jävligt ont för trådskaparen å få på 2wd fälgar, men tanken var god. Men finns ju ett stort antal andra Gm bilar med stora cirkeln

Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: fre okt 12, 2012 19:58
av noomadic
Amazon_Sleper skrev:volvorobban86 skrev:Skiljer inte bultcirkeln på 2wd och 4wd?
Har för mig jag läste det.....
Stämmer bra de 2wd har 5x4 3/4" å 4wd har mig vetligen Gms stora 5x5"
Så går nog jävligt ont för trådskaparen å få på 2wd fälgar, men tanken var god. Men finns ju ett stort antal andra Gm bilar med stora cirkeln

Den skiljer inte.. det är samma på 2wd och 4wd bara annat ET. PUNKT
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: fre okt 12, 2012 20:10
av Danne
Verkar vara till salu för övrigt
http://www.garaget.org/?car=217891" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ch ... m?ca=9&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byta ET för att få på större däck. Bra eller anus?
Postat: fre okt 12, 2012 20:50
av Chrille_91
Annars så köper du en 6" höjningssats o en 2" karoshöjning o kapar lite hjulhus så får du på 33or
Fast som lite bättre svar på frågan så tror jag att fälgar som breddar mer utåt bara försämrar det hela för då "vevar" hjulet mycke mer när du svänger, som du ser på min s10a så är den höjd 8" o kapat en del i hjulhusen men när man svänger så skaver de iaf i när de flexar lite men hade fälgarna breddat lite mer inåt så hade de nog gått fritt i alla lägen. Och angående slitage på framvagnen så lär det inte bli någon större skillnad då dessa bilar är ganska stabila.