I samma veva som jag var med och arrangerade Challengetävlingen på Gröndal började jag även fundera på en "ny" andra bruksbil, då den jag bilen jag åkte då var/är såld. Även jag blev såld på små klättrande bilar.
Gamla bruksbilen

Fungerade utmärkt trots allt orginal och helt fel däck..
Var inga större fel på den men en kompis behövde ha en bra bil att köra i skogen med och eftersom jag behövde en bil med dragkrok, tyckte jag att han kunde köpa min bil så kunde jag köpa nått annat. Dock - när han väl fått tummen ur och köpt den hade jag redan bytt ut vår första bruksbil så nu hade jag redan en bil med dragkrok..
Perfekt - vad köpa?
Vilken storlek?
Hmm ut och titta på maskinparken - 2 st Grand Cherokees (när detta skrivs är det fortfarande 3 st då den ena bara är betald men ej hämtad), en Blazer och en TGB30 o bruksbilen en S80, fick en känsla av att jag har tillräckligt många stora bilar. Mao storlek: liten
Användas till?
Till och från jobbet samt offroad light (till att börja med iaf) = mindre fyrhjulsdriven bil med iaf lite komfort
Övriga önskemål?
Automat, diesel och dragkrok. Bra mtrl för framtida utveckling. Samt se lite ok ut.
Valet föll som rubriken lyder på en Vitara. Bara att börja leta, strök omgående automat då det begränsar utbudet till i stort sett obefintligt (var dock och tittade på en automat), strök såklart även diesel. Efter att ha kollat ett par objekt föll även dragkroksönskemålet bort. Enda önskemålet blev ett ok objekt med inte allt för mkt rost till rimliga pengar.
Hittade inget vettigt överhuvudtaget så - vad göra??
Jo, man köper en bil osedd så långt jä*la bort man kan hitta..
Enligt säljaren en bra bil med ca 10500 mil (ska redan nu säga att säljaren var/är en helt underbar person), nyservad med oljor, bytt kamrem i feb, nytt batteri och ny generator - kvitto finns. Rosten helt under kontroll - endast lite ytrost på bakluckan och vid rutramen fram..
Sagt och gjort, packade min bra att ha ryggsäck och hoppade i fredags på tåget till Stockholm för att där ta tåget till Östersund.
Säljaren mötte upp enligt ök. Kl var runt 1930 - ni som bor där uppikring eller har varit där den här årstiden vet ungerfär hur mkt man ser vid den tiden på dygnet - typ noll..
Vi åkte till ett upplyst ställe men ja.. - papper skrevs och pengar bytte ägare.
Trots att jag hade en tid att passa på lördagen hade jag inte för avsikt att åka direkt hem utan knappade in Ljungdalen på GPSen och väljer kortaste vägen samt undvik vad det nu står - stora vägar?
Resan börjar på denna typ av vägar

Inga större problem - fina grusvägar med stora hål fyllda med halvfruset vatten
Sen börjar vägen bli mindre

Fortfarande helt lugnt
Blir tvungen att ta ett matstopp

Fungerade bra förutom att mörkret var totalt kompakt - såg nästan inget
Nåväl 7,5 korvar senare bar det av igen och vägarna blev mindre o mindre

Helt underbart - visste inte att detta var "vägar" än mindre att de fanns i GPSen
Vägen blev ännu mindre väg men då hade jag fullt upp att köra så det har jag inga bilder på förens vägen blev lite större igen och jag kom fram till

En strid vattenström - vad göra? Första gången i de Jämtländska skogarna, ny oprövad bil som jag började hitta bristerna på (summerar dessa snart), ensam utan ens tillstymmelse till täckning på mobilen.
Dum fråga egentligen finns ju bara ett alternativ - framåt.. O Lilla Tea som bilen heter bara tuffade på. Lite kompisar började vi bli
Sen blev vägarna större igen och ca 70 mil och 12 timmar senare var jag hemma igen (blev tvungen att sova lite också)
Hm - håller på att bli en novell ist för en byggtråd men för er som orkat ända hit så ska jag väll summera köpet då
Bra:
Ganska låga miltal
Batteri, generator och kamrem var gjort och kvitto fanns
Verkar vara minimalt med rost (för att vara en Sukka)
Att göra listan..
- Efter att jag sladdat runt i skogarna med helljuset på i 3 timmar brann helljusrelät pga att någon kopplat in extraljusen på orginalrelät
- Tanklocksluckan ligger kvar i skogen
- Kupefläkten skar - orkar nu endast snurra lite på högsta hastighet
- Torkararmarna är felinställd vilket ledde till att ena armen fastnade på antennen utanför rutan - vilket resulterade i en brunnen säkring (hoppas jag)
- Bilen går att låsa men inte låsa upp..
- Det går att ta ur nyckeln med bilen igång - brukar inte vara så populärt på bilprovningen
- Bromsarna - känns som halva bromskivan saknas när bromsarna blir lite varma - skev som fasen måste den vara
Eftersom jag hade en tid att passa på lördagen har jag inte hunnit kolla något mer på bilen och inte heller har jag någon bild på den - men det kommer.
Tack för visat intresse.
Förresten - den har iaf dragkrok..