Vitara - nu då?

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

PFalk
Hemmastadd

Vitara - nu då?

Inlägg av PFalk » mån okt 15, 2012 15:48

Jaha, eftersom jag inte har tillräckligt med projekt (http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=20433" onclick="window.open(this.href);return false;) var det så dags för ytterligare ett - här är storyn so far..

I samma veva som jag var med och arrangerade Challengetävlingen på Gröndal började jag även fundera på en "ny" andra bruksbil, då den jag bilen jag åkte då var/är såld. Även jag blev såld på små klättrande bilar.

Gamla bruksbilen
Bild
Fungerade utmärkt trots allt orginal och helt fel däck..

Var inga större fel på den men en kompis behövde ha en bra bil att köra i skogen med och eftersom jag behövde en bil med dragkrok, tyckte jag att han kunde köpa min bil så kunde jag köpa nått annat. Dock - när han väl fått tummen ur och köpt den hade jag redan bytt ut vår första bruksbil så nu hade jag redan en bil med dragkrok..

Perfekt - vad köpa?
Vilken storlek?
Hmm ut och titta på maskinparken - 2 st Grand Cherokees (när detta skrivs är det fortfarande 3 st då den ena bara är betald men ej hämtad), en Blazer och en TGB30 o bruksbilen en S80, fick en känsla av att jag har tillräckligt många stora bilar. Mao storlek: liten
Användas till?
Till och från jobbet samt offroad light (till att börja med iaf) = mindre fyrhjulsdriven bil med iaf lite komfort
Övriga önskemål?
Automat, diesel och dragkrok. Bra mtrl för framtida utveckling. Samt se lite ok ut.

Valet föll som rubriken lyder på en Vitara. Bara att börja leta, strök omgående automat då det begränsar utbudet till i stort sett obefintligt (var dock och tittade på en automat), strök såklart även diesel. Efter att ha kollat ett par objekt föll även dragkroksönskemålet bort. Enda önskemålet blev ett ok objekt med inte allt för mkt rost till rimliga pengar.

Hittade inget vettigt överhuvudtaget så - vad göra??
Jo, man köper en bil osedd så långt jä*la bort man kan hitta..
Enligt säljaren en bra bil med ca 10500 mil (ska redan nu säga att säljaren var/är en helt underbar person), nyservad med oljor, bytt kamrem i feb, nytt batteri och ny generator - kvitto finns. Rosten helt under kontroll - endast lite ytrost på bakluckan och vid rutramen fram..

Sagt och gjort, packade min bra att ha ryggsäck och hoppade i fredags på tåget till Stockholm för att där ta tåget till Östersund.
Säljaren mötte upp enligt ök. Kl var runt 1930 - ni som bor där uppikring eller har varit där den här årstiden vet ungerfär hur mkt man ser vid den tiden på dygnet - typ noll..

Vi åkte till ett upplyst ställe men ja.. - papper skrevs och pengar bytte ägare.

Trots att jag hade en tid att passa på lördagen hade jag inte för avsikt att åka direkt hem utan knappade in Ljungdalen på GPSen och väljer kortaste vägen samt undvik vad det nu står - stora vägar?

Resan börjar på denna typ av vägar
Bild
Inga större problem - fina grusvägar med stora hål fyllda med halvfruset vatten

Sen börjar vägen bli mindre
Bild
Fortfarande helt lugnt

Blir tvungen att ta ett matstopp
Bild
Fungerade bra förutom att mörkret var totalt kompakt - såg nästan inget

Nåväl 7,5 korvar senare bar det av igen och vägarna blev mindre o mindre
Bild
Helt underbart - visste inte att detta var "vägar" än mindre att de fanns i GPSen

Vägen blev ännu mindre väg men då hade jag fullt upp att köra så det har jag inga bilder på förens vägen blev lite större igen och jag kom fram till
Bild
En strid vattenström - vad göra? Första gången i de Jämtländska skogarna, ny oprövad bil som jag började hitta bristerna på (summerar dessa snart), ensam utan ens tillstymmelse till täckning på mobilen.

Dum fråga egentligen finns ju bara ett alternativ - framåt.. O Lilla Tea som bilen heter bara tuffade på. Lite kompisar började vi bli

Sen blev vägarna större igen och ca 70 mil och 12 timmar senare var jag hemma igen (blev tvungen att sova lite också)

Hm - håller på att bli en novell ist för en byggtråd men för er som orkat ända hit så ska jag väll summera köpet då

Bra:
Ganska låga miltal
Batteri, generator och kamrem var gjort och kvitto fanns
Verkar vara minimalt med rost (för att vara en Sukka)

Att göra listan..
- Efter att jag sladdat runt i skogarna med helljuset på i 3 timmar brann helljusrelät pga att någon kopplat in extraljusen på orginalrelät
- Tanklocksluckan ligger kvar i skogen
- Kupefläkten skar - orkar nu endast snurra lite på högsta hastighet
- Torkararmarna är felinställd vilket ledde till att ena armen fastnade på antennen utanför rutan - vilket resulterade i en brunnen säkring (hoppas jag)
- Bilen går att låsa men inte låsa upp..
- Det går att ta ur nyckeln med bilen igång - brukar inte vara så populärt på bilprovningen
- Bromsarna - känns som halva bromskivan saknas när bromsarna blir lite varma - skev som fasen måste den vara

Eftersom jag hade en tid att passa på lördagen har jag inte hunnit kolla något mer på bilen och inte heller har jag någon bild på den - men det kommer.

Tack för visat intresse.

Förresten - den har iaf dragkrok..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

jannebmw
Rutinerad

Re: Vitara - nu då?

Inlägg av jannebmw » mån okt 15, 2012 15:59

haha vilken otrolig resa :woot:
klart värre än mina resor fy

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » mån okt 15, 2012 15:59

En blå med hardtop :tumbup:
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » mån okt 15, 2012 17:51

Fan va bra skrivet :tumbup:

Och vilken historia :jump:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

jeeprogga
Användare

Inlägg av jeeprogga » mån okt 15, 2012 22:04

Coool resa!!! Lycka till med bilarna!!!!!

PFalk
Hemmastadd

Inlägg av PFalk » ons nov 07, 2012 9:50

Tack för era kommentarer.

Då var det dags för lite uppdatering.

Vad har hänt sen jag kom hem med Lilla Tea?

Inte mkt förutom att servostyrningen gett upp - jag är nästan säker på att den fungerade när jag hämtade bilen eller också var det den jämtländska fjälluften som gjorde mig grymt mkt starkare..

Nåväl med alla fel och brister som finns (nä det var inget bra köp) var det bara att börja fundera på vad och hur ska allt fixas?

Helljuset fungerar igen efter att jag lyft bort en sladd som smält ut på innerskärmen - otroligt bra och underdimetionerat inkopplade extraljus..

Bara resten kvar.. Med tanke på styrningen borde det enklaste vara att hitta en reservdelsbil, jag menar alla jag var och tittade på samt även den jag köpte passar ju bäst som just reserdelsbilar med facit i handen, så objekt borde inte vara svårt att hitta.

Efter lite letande hittas ett objekt. Denna gång endast 4-5 mil hemifrån.
Hoppar in i bilen med min trogne vapendragare (min far - som fortfarande hänger med mig trots att jag börjar närma mig 40 år). Knappar som vanligt in destinationen på GPSen och sladdar iväg.

Åker efter GPSen och har hamnat en bra bit ut i obyggden där vägen efter ett tag tar slut och GPSen meddelar "Ankommer destination på vänster sida". Jag lovar - finns ingenting på vänster sida. Ringer mannen med bilen och berättar var jag är varvid han svarar:

"- Fortsätt på traktorvägen/stigen bakom träden tills du blir bländad av en stark lampa där svänger du vänster så ses vi."

Fan - är det en offroadgangster? Är det knarkaffär vi ska göra??

Letar mig vidare genom skogen och kommer fram till lampan och hittar både bil och säljare. Säljaren visar sig vara en trevlig man i sina bästa år och ingen skummis (fanns en större riktig väg från andra hållet - tur att GPS inte valde den..).

Bilen provkörs och betalas.

Vad var det då jag fick för ungefär en femtedel av det jag betalade för första bilen?
En st -92ans Vitara med följande utrustning:
Automat (det jag letade efter från början..)
AC
Stolsvärme
Bensinvärmare
Dragkrok
Helt nya friktionsdäck
Sen det vanliga - servo (återkommer till detta), elhissar, c-lås

Mao ordentligt utrustad för att vara en gammal Vitara

Gick kanon i motor och låda. Det mesta verkar fungera.

Det som inte var så kul är ju rosten.. Sen var ju den största anledningen att köpa denna bil att få igång servot på den andra - men jag vet inte om den är ok på denna bil heller då den saknade rem till servopumpen.. :roll:

Hemfärden sker självklart via samma skogsstig som jag kom på. För att krydda hemfärden lite så hade passagerarrutan fastnat i öppet läge - detta var inget jag valt kläder efter så kan meddela att det blev svinkallt att åka hem i +2 grader och regn med rutan helt nere..

Det sämsta av allt är dock att jag glömde min kamera så det blev inga bilder överhuvudtaget till detta inlägg..

Summering - nu har jag två Vitaror utan servo.., varav en är rostig men väl fungerande och den andra är mindre rostig men med mer fix på.. Fasen va jag skulle behöva större garage..

Sorry för ytterligare en novell, och ännu mer sorry för att det inte är några bilder.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons nov 07, 2012 12:24

Bara ös på...
Kul att läsa ....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » ons nov 07, 2012 13:01

Känner igen det där med att vilja ha större gråd/garage.. Mina vitaror (2st) får inte plats här hemma. En tredje är kanske på g :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

PFalk
Hemmastadd

Inlägg av PFalk » ons nov 07, 2012 16:09

Mm - problemet är väll inte bara att jag har två Vitaror - utan att jag även har 3 Grand Cherokee, en Grand Vitara, en Blazer, en Vw bubbla, en släpkärra och en lastbil (TGB30).

Finns säkert någon diagnos för detta - men oavsett, är det trångt på min lilla tomt i ett villaområde (men bilarna ska vara på min tomt dvs ej på gatan och det ska se ut som det är ordning och reda trots alla bilar).

Ska ju även tilläga att lastbilen har jag inte hemma, en GC är såld men inte hämtad och en GC håller på att demonteras - men det är ju ett jäkla otyg att hålla på med det utomhus denna årstid..

Hagberg
Forumräv

Inlägg av Hagberg » ons nov 07, 2012 18:13

Underbar historia :D !
Det låter som det är smidigare att laga rosten på bil no2 än att fixa alla småfel på no1.
Rost är ju bara ETT fel, massa småfel är ju... ja, massa småfel helt enkelt.

Lycka till.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

Skriv svar