Sida 1 av 2
Dragbil, men vad?
Postat: fre okt 19, 2012 18:17
av sleeper_86
Är på jakt efter en dragbil.
helst 3500 på E kort
Manuell!
och max 20000:-
Kikat lite på discovery som nog är den enda som jag hittat som uppfyller mina krav.
Vad mer finns de som platsar?
Kommer inte få smaka tuffare terräng än gräsmatta/åker skulle jag tro.
De inom min prisgrupp är bensinare, V8:an antar jag. Vad dricker en sån?
Landsväg (80-90, har jag mer bråttom kan jag åka passaten) med/utan släp.
Hur dana e dom mer ett par ton på kroken?
Re: Dragbil, men vad?
Postat: fre okt 19, 2012 19:10
av sj410
Jeep grand cherokee får tydligen dra 3500 kg.
polarn säljer en med trasig turbin
viewtopic.php?f=14&t=39306. annars finns väl fler på blocket.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: fre okt 19, 2012 20:13
av sleeper_86
Jeep går bort iom kravet på manuell. Skulle vara wranglern jag sett med manuell men får väl knappast hänga nåt tyngre bakom en sån.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: fre okt 19, 2012 21:19
av peterand
Jag har kört mycket och tunga släp med grand cherokee, både zj (93-98) och WJ (99-04). Med 3-3,5 ton på kroken drar dom drygt 2 l milen i ca 100 km/h. Bägge kräver hyggligt kultryck men får dom det går det stabilt och bra. Tror det är sårt att hitta en totalt sett billigare dragbil som tar 3,5t
Re: Dragbil, men vad?
Postat: ons okt 31, 2012 16:58
av lerspruttan
ää köp en king cab de är billigare i drift och frå dra över 2!;)
Re: Dragbil, men vad?
Postat: ons okt 31, 2012 17:26
av sleeper_86
kruxet är att man inte hittar nån kingcab över 2800kg på krogen inom budget.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: ons okt 31, 2012 17:28
av Micke valp
Står du ut med rosten, den 115 hk. starka dieselmotorn så finns det säkert några långmilade Nissan Patrols på Blocket. Går säkert att få loss för runt 20.000. Långskorporna av dessa får dra 3.500, vet inte hur det är med de korta, 3-dörrade varianterna. Ja och det sitter 5-växlad manuell i dem med servokoppling.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: tis nov 06, 2012 9:02
av Rellac
Jänkepickis förstås. Jag kör F-250 och är supernöjd.
Min 7.3l diesel är urstark så man märker inte att man har 3 ton på kroken. Stadigt som tåget går det trots totalvikt på över 6 ton. Varken snabb eller snål, men perfekt dragbil.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: tis nov 06, 2012 14:13
av Hynboholm
Rellac skrev:Jänkepickis förstås. Jag kör F-250 och är supernöjd.
Min 7.3l diesel är urstark så man märker inte att man har 3 ton på kroken. Stadigt som tåget går det trots totalvikt på över 6 ton. Varken snabb eller snål, men perfekt dragbil.
Det var ju det där med max 20' också...
Fann en (ej pickis) på Blocket, och den var reservdelsbil...
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_va ... m?ca=7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dragbil, men vad?
Postat: tis nov 06, 2012 18:58
av Mathias T
min åsikt om lågbudget 3500kg dragbil är!
om man måste ha manuell låda så blir det en landrover och går det med automat så blir det grand cherokee.
Kvalitetsmässigt och elproblemmässigt så är det väl ungefär samma junk vilket också gör dom ganska billiga när dom är några år.
Granden är nog beständigare mot rost än vad en L-R är.
Ett tips är att leta efter en snikig modell som har minimalt med eltjafs som kan krångla
Re: Dragbil, men vad?
Postat: tis nov 06, 2012 19:45
av trail340
Micke valp skrev:Står du ut med rosten, den 115 hk. starka dieselmotorn så finns det säkert några långmilade Nissan Patrols på Blocket. Går säkert att få loss för runt 20.000. Långskorporna av dessa får dra 3.500, vet inte hur det är med de korta, 3-dörrade varianterna. Ja och det sitter 5-växlad manuell i dem med servokoppling.
Min långa får endast dra 2800kg tyvärr.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: lör nov 10, 2012 17:33
av Rellac
Det finns nog om man letar lite. De manuella är ju förstås ovanligare men de finns de också.
Pruta hårt.
http://www.blocket.se/jamtland/Pick_up_ ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmm, inte så vacker..
http://www.blocket.se/hassleholm/Ford_P ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/skaraborg/Chevrol ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/jonkoping/Chevrol ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_R ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
osv

Re: Dragbil, men vad?
Postat: lör nov 10, 2012 18:44
av Micke valp
@ Daniel.
Ja, så var det med min långa Patrol -92:a. Importbil (naturligtvis) och ingen typbricka på draget. Köpte ett svenskt drag (exakt likadan som satt på) fast med typbricka. Klassad till 3.500 kg. Bara att regga in vid nästa besiktning så var det klart. Enda tråkiga var ju förstås att draget kostade några spänn ... Men jag behövde det, så vad göra?
Re: Dragbil, men vad?
Postat: lör nov 10, 2012 21:32
av trail340
Micke valp skrev:@ Daniel.
Ja, så var det med min långa Patrol -92:a. Importbil (naturligtvis) och ingen typbricka på draget. Köpte ett svenskt drag (exakt likadan som satt på) fast med typbricka. Klassad till 3.500 kg. Bara att regga in vid nästa besiktning så var det klart. Enda tråkiga var ju förstås att draget kostade några spänn ... Men jag behövde det, så vad göra?
Kanske får göra detta själv då släpet jag använder har totalvikt 3500kg.
Trodde inte detta var möjligt så jag har kikat runt efter andra bilar som ersättare men om detta går så är det ju billigare än att byta bil iaf.
Re: Dragbil, men vad?
Postat: lör nov 10, 2012 21:53
av dansken
Blästra orginaldraget på med nya bultar, sen åker du till skroten o köper en lämplig typskylt o vips så har du max dragvikt. O näe det är inte lagligt, men det funkar.