Långtidsprojekt - BM Teddy 210

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek

Långtidsprojekt - BM Teddy 210

Inlägg av Marcus-84 » mån nov 05, 2012 8:41

Var å hämtade hem en igår, eller till stugan då den stod i byn, å planen är att starta igång den till sommaren. Lite kallt just nu å hålla på ute ;) Får jag igång motorn å får den å gå som den ska i övrigt så ska den helrenoveras!! :)

Skicket på den verkar vara fint, ingen gravrost alls utan bara ytrost där lacken släppt. Däcken lär ju vara helslut men det återstår å se till sommaren.

Får jag tag i ett garage eller ett tält med värme så kommer jag tjuvstarta projektet lite, vill ha reda på hur motorn ser ut invändigt. Oljan i motorn var helt fri från vatten å det bådar ju gott! :D Får dock se hur mycket vatten det har kommit in ovanför kolvarna... Bakhjulen snurrade inte när jag drog hem den så jag misstänker att bromsbanden har rostat fast, kan även vara kopplingen som fastnat. Pedalen fungerade å fick i friläge men hjulen stod still :(

Bild så ni får se min pärla:

Bild
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Långtidsprojekt - BM Teddy 210

Inlägg av Joel_Vbg » mån nov 05, 2012 9:58

Vackert! Vill med ha en i det skicket...

Men helrenovering?! Förstöra den fina patina som tagit 70år att skapa speciellt på en Norrlands maskin som är fri från gravrost?
Smaken är som baken men jag själv hade fått liv i det mekaniska, fixat elen och belysning, letat upp en original störtbåge och sen kört han som den är... Man njuter mer av lite historia!

mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Jaas
Hemmastadd

Inlägg av Jaas » mån nov 05, 2012 12:27

Behåll patinan! Är så jäkla tråkigt med alla traktorer i nyskick eller bättre.

Lyft inte av toppen i onödan för att kolla kolvarna innan du kollat pris på packningen. Till våran t31a kostade en toppackning 1800kr.

Är det austinmotorn? Traktorer med den är roliga för de går ofta fort, 40 och lite till brukar inte vara några problem.
Kör: Arctic Cat 366 4x4 2008
Väntar på tillfixning: Volvo 912

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » mån nov 05, 2012 12:34

Det mekaniska är prio 1! Sen får jag se hur lång tid det tar å fixa resten. Patina är ju snyggt men jag vill sätta nya däck på den å då ser ju resten skabbigt ut å då vill man ju fortsätta fixa ;) Men tak eller båge vill jag inte ha, jag vill åka öppet som den är! :)

Tack för tipset Jaas, ska kika genom tändstiften först, sen utblås hade jag tänkt. Jag har inte testat om motorn går runt än, hittade inte veven till motorn ;) Å ja, det är en Austin bensin/fotogen motor :)
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » mån nov 05, 2012 13:05

Denna sats börde väl innehålla alla packningar jag behöver? http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... grp=416451" onclick="window.open(this.href);return false;
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Jaas
Hemmastadd

Inlägg av Jaas » tor nov 08, 2012 12:01

Ja den ser ut att inehålla allt till överdelen.

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » tor nov 08, 2012 13:10

Marcus-84 skrev:Men tak eller båge vill jag inte ha, jag vill åka öppet som den är! :)
Jag rekomenderar ändå att skaffa en båge, du kan ju köra utan tak och rutor för att få den öppna känslan. Det är väldigt lätt att välta och då är du mosad om du får traktorn över dig. Det är ingenting jag skulle riskera.

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 08, 2012 17:12

Läckert med gamla traktorer!

JAg trodde det var en gammal tråd nån "dammat" av då det var vinter på bilden. Men den är jutagen. Och vi som har bikinibrudarna kvar här!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » tor nov 08, 2012 17:43

Läckert!
Jag håller med tidigare talare. Behåll patinan. Det är ju nästan en sekel av väder och vind och framför allt "jordbrukshistoria" för att få en fin patina. En traktor är ett arbetsredskap som ska ha spår av tid och tand. Varje skavank har en historia om hårt abrbete att berätta. En maskin i nyskick är ganska intetsägande men en välanvänd maskin med "äkta" patina är ett konstverk.

Gör så lite som möjligt. Tillräckligt för att den ska gå att använda men inte mer. Till och med den trasiga lampan borde sparas som den är (men det kan ju medföra vissa problem om traktorn ska köras på väg).

Att renovera den till nyskick vore ett värre brott än den spanska damen som försökte renovera en målning i en kyrka.
http://www.dn.se/kultur-noje/amatormala ... -jesusbild" onclick="window.open(this.href);return false;

Du ska självklart göra precis så mycket som du själv vill och anser att det behövs, men tänk dig i alla fall för två gånger varje gång för det går ju inte att få något ogjort
VW TARO -95

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tor nov 08, 2012 18:57

joones skrev:Läckert!
Jag håller med tidigare talare. Behåll patinan. Det är ju nästan en sekel av väder och vind och framför allt "jordbrukshistoria" för att få en fin patina. En traktor är ett arbetsredskap som ska ha spår av tid och tand. Varje skavank har en historia om hårt abrbete att berätta. En maskin i nyskick är ganska intetsägande men en välanvänd maskin med "äkta" patina är ett konstverk.

Gör så lite som möjligt. Tillräckligt för att den ska gå att använda men inte mer. Till och med den trasiga lampan borde sparas som den är (men det kan ju medföra vissa problem om traktorn ska köras på väg).

Att renovera den till nyskick vore ett värre brott än den spanska damen som försökte renovera en målning i en kyrka.
http://www.dn.se/kultur-noje/amatormala ... -jesusbild" onclick="window.open(this.href);return false;

Du ska självklart göra precis så mycket som du själv vill och anser att det behövs, men tänk dig i alla fall för två gånger varje gång för det går ju inte att få något ogjort
Väl talat! :tumbup:

Och som någon annan sa, båge är kanske inte snyggt men drar du över eller välter så dör du, finns bågar utan glas och tak, bara ren bur båge som faktiskt inte är så dumma utseende mässigt på en gammal traktor, letar själv efter en sådan.
Tycker din Teddy är relativt lik min T-24 och till min passar båge från bland annat Victor...
Så kan du smäcka upp ett par gamla halvrostiga marschall lyktor på bågen med dold xenon sats i så får du rejäl belysning med... :wink:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Jaas
Hemmastadd

Inlägg av Jaas » tor nov 08, 2012 22:09

Ska du bara använda traktorn för myskörning behöver du ingen båge. Slår runt gör man om man drar tungt på fel sätt. Att slå runt med en traktor som går utan redskap är inte så lätt som alla tror.
Har en gammal T-31 med bilmotor som är varvvillig och toppar 70 och inte ens den är lätt att få upp på bakhjulen.

Vill du ha lite säkerhet utan båge så har du en bakskopa eller lastbrygga i trepunkten, då kommer den att ta i marken innan traktorn vickar. Dessutom har du någonstans att ställa fikakorgen.

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » fre nov 09, 2012 9:52

Risken är inte enbart att man överstegrar, utan det är även lättare än man tror att välta. Framaxeln är lagrad i mitten, så den ger ingen stabilitet vid sidolutning förrän det är för sent. Räkna därför traktorn som trehjulig. Det har hänt rull-olyckor på ganska så enkla saker som att köra i ett grunt dike, köra på en tuva eller sten i fel läge eller bara svänga för snabbt. Att räkna med att man ska hinna att hoppa undan i ett sådant läge är bara att glömma, man får traktorn över sig.

Att traktorn stegrar beror oftast på att man drar någonting i en för högt belägen punkt. Många gamla traktorer har en högt placerad krok, den ska man kapa av med vinkelslipen då traktorn ofelbart kommer att stegra om det blir något motstånd där. Dragpunkten ska ligga under bakaxelns centrum, då pressas istället framaxeln ner när det blir motstånd. Om väl traktorn börjar stegra så kan det gå väldigt snabbt att den överstegrar.

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » fre nov 09, 2012 22:31

Bra tips av alla här :) tackar för svar!! Har väl ca 30cm snö nu :) ska bara ha traktorn för mysåka å inget annat, möjligen ett flak i trepunkten. Skogskörning blir det inte heller så vältrisken är så liten så den existerar knppt ;) men först ska jag få den å gå, sen börjar pyssel med allt det jag känner för :)
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Rackelsmurf
Användare

Inlägg av Rackelsmurf » lör nov 10, 2012 0:22

Kul projekt Marcus :tumbup: Tycker nog som de övriga att den verkar va i så pass vackert bevarat skick så en helrenovering behövs inte, charmen finns i historian :) Men bestämmer du dig för puts så lär det inte bli nåt dåligt slutresultat :)
Kia Sorento 2,4 EX -06 "Expedition and Adventure"
"det spelar ingen roll vilken utrustning man har, enda skillnaden är hur långt man kommer innan man kör fast"

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » sön aug 11, 2013 10:44

Jag har nu kollat in i cylindrarna via tändstiften å dom såg inte allt för tråkiga ut :) Fyllde även upp dom med diesel, MEN, på cylindern närmast kylaren rann dieseln ut genom ett gängat hål i blocket lite längre ner :| :| :| :|

Glömde ju givetvis ta ett foto :aargh: Men min första tanke är att det inte ska kunna rinna ut nånstans alls om allt är okej? Måste nog riva toppen tror jag....

Ska fixa bild på det gängade hålet så kanske nån här vet vad det är för hål.
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Skriv svar