Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Jensen
- Användare
Den 30:e september kl 14.00 hittade jag denna Vitara på blocket, en timma senare satt jag på centralstationen i Malmö på väg att genomföra den 4 h långa tågresan till Norrköping där bilen fanns. Väl på plats tog jag en vända på säljarens grusväg innan jag betalade och påbörjade den 50 mil långa resan hem. Efter några kortare stopp på vägen (för att tanka bilen blyfri 95 & mig själv med drycken som sägs ge en vingar) var jag framme vid 02.
Först dagen efter kunde jag i dagsljus se vad det var jag köpt och fann mig själv ganska nöjd

//Jensen
Real men still crawl!
-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Ser ju riktigt skaplig ut för en så gammal bil.
Vad har du för planer för den?
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Jensen
- Användare
Största farhågan var att finna gardiner utav rost då jag tog av skärmbreddarna för att komma åt den redan synliga rosten.

Men så farligt var det inte för att vara en Vitara
Några rostblemmor fanns det på förardörren som monterades av för att lättare kunna jobba med den.
Efter ett halvdant resultat att bättra i de ställen rosten funnits (kring handtaget samt längst ner på dörren) vilket resulterat i en dalmatinprickig dörr valde jag istället att lacka om hela dörren.
Visserligen stämmer inte "orginalfägen" helt med övriga bilen men jag har iaf dörren i en o samma färg.

//Jensen
Real men still crawl!
-
Jensen
- Användare
Danne skrev:Ser ju riktigt skaplig ut för en så gammal bil.
Vad har du för planer för den?
Tjena Danne, vad kul med ditt tidiga intresse!
Hittils har jag hunnit rostlaga de båda bakskärmarna samt förardörren, återstår passagerardörren samt de båda framskrämarna. Därefter ska tröskellådorna kapas ut och ersättas utav de 80x80 fyrkantsrör med parallella sidesteps utav 33 mm rundrör som jag för tillfället tillverkar. När det är klart och skärmbreddarna blivit återmonterade ska bilen höjas.
Jag har köpt en 2" Procomp fjäder och dämparhöjning och även ett 2" bodylift kit. Därefter ska jag få plats med de 31" BF Goodrich Mud Terrain däcken jag köpt vilka jag ska montera på de 15" Whitespoke fälgar vilka jag lämnat till blästring för att så sent som idag måla med smooth black hammarlack för att göra Blackspoke av dem
Hoppas jag inte tråkat ut dig med all info

//Jensen
Real men still crawl!
-
Jensen
- Användare
//Jensen
Real men still crawl!
-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Nej då
Jag tycker alltid det ät kul med folk som jobbar med originalbilar, lite fler roliga lösningar som jag fattar mig på än de som byggt om hela bilen till ett monster som inte är ett dugg lik en vanlig bil längre
Fast dom är häftiga dom med men inte i min liga så att säga.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Jensen
- Användare
Danne skrev:Nej då
Jag tycker alltid det ät kul med folk som jobbar med originalbilar, lite fler roliga lösningar som jag fattar mig på än de som byggt om hela bilen till ett monster som inte är ett dugg lik en vanlig bil längre
Fast dom är häftiga dom med men inte i min liga så att säga.
Ja okej! Jag är själv ganska novis och mycket av de saker jag gör, gör jag för första gången. Som tur är har jag en kunnig kollega på jobb som ger mig tips och råd. Tanken är väl att jag ska ha en kul vinterbil som jag kan köra på lite träffar med. Ett mål är att kunna vara med på de sydliga dagarna under nästa SOT och då hade jag velat att bilen ser ut något i stil med denna...

//Jensen
Real men still crawl!
-
MattisH
- Guru
Snygg. Trelleborg var där jag köpte min och jag hade varit överlycklig ifall den varit hälften så fräsh som din ser ut att vara. Vi ses på SOTen. Har sagt samma om nästa år.
Bra förebild, så vill jag också att min ska se ut

-
Jensen
- Användare
MattisH skrev:Snygg. Trelleborg var där jag köpte min och jag hade varit överlycklig ifall den varit hälften så fräsh som din ser ut att vara. Vi ses på SOTen. Har sagt samma om nästa år.
Bra förebild, så vill jag också att min ska se ut

Jaså där ser man?! Var det en vit import? Har nämligen själv varit spekulant på en sådan som gått i stan

Ja, visserligen är jag ganska envis och driven av mig (stigit upp 04.30 varje morgon sedan jag köpt bilen för att hinna bygga 2 h innan jobb och lika lång tid efteråt) men det är bra att ha mål. Dels för att slippa jobba ihjäl sig genom en för snäv tidsram, dels för att inte ligga på latsidan och aldrig bli klar
Riktigt bra förebild, dock föredrar jag minde rör och mera plåt för de både winch- & bak-bumpern.
//Jensen
Real men still crawl!
-
MattisH
- Guru
Jensen skrev:
Jaså där ser man?! Var det en vit import? Har nämligen själv varit spekulant på en sådan som gått i stan

Ja, visserligen är jag ganska envis och driven av mig (stigit upp 04.30 varje morgon sedan jag köpt bilen för att hinna bygga 2 h innan jobb och lika lång tid efteråt) men det är bra att ha mål. Dels för att slippa jobba ihjäl sig genom en för snäv tidsram, dels för att inte ligga på latsidan och aldrig bli klar
Riktigt bra förebild, dock föredrar jag minde rör och mera plåt för de både winch- & bak-bumpern.
Detta är som den såg ut när jag hämtade den:
Och så här ser den ungefär ut idag, just för tillfället utan vindruta och resten av plåten som lätt går att plocka bort.

-
Jensen
- Användare
MattisH: Den ser även den oförskämt fin ut för en vitara

vad menade du med att " hade min varit hälften så fräsch som din hade jag varit glad"?
Ser bra mycket tuffare ut nu, vad har du hunnit göra? Höjning, däck, vinchkofångare (är det custombygget?)
Är det orginal skärmbreddare och hur breda däck har du? Hade själv tänkt testa med orginalbreddarna men vet ej ifall mina 10,5" tums däck sticker utanför?! Beror klart en hel del på fälgens offset men hade varit kul att föreställa sig lite hur min kan komma att se ut?

//Jensen
Real men still crawl!
-
MattisH
- Guru
Jensen skrev:MattisH: Den ser även den oförskämt fin ut för en vitara

vad menade du med att " hade min varit hälften så fräsch som din hade jag varit glad"?
Ser bra mycket tuffare ut nu, vad har du hunnit göra? Höjning, däck, vinchkofångare (är det custombygget?)
Är det orginal skärmbreddare och hur breda däck har du? Hade själv tänkt testa med orginalbreddarna men vet ej ifall mina 10,5" tums däck sticker utanför?! Beror klart en hel del på fälgens offset men hade varit kul att föreställa sig lite hur min kan komma att se ut?

Min är en riktigt rosthög, överallt är den rostig. Det gick inte montera en ny vindruta utan att rostlaga ordentligt. Skärmbreddarna får limmas på plats för att kunna får dom till att fästa
Men planerna är att denna ska leva en bes period till och sen ska nästa ta vid..
Mina däck är 30x9,5x15 och jag tror att breddarna täcker 10,5. Om inte annat så har du en bra yta att limma fast 1-2 cm gummi som förlänger breddaren!
Kofångaren är inspirerad från ernie och inte färdig. Det är svart numera iofs, men ska svetsas ihop med resten av rören jag har liggande.
-
MattisH
- Guru
Kikade på bilderna och det ser ut som du har en annan typ av skärmbreddare som inte breddar lika mkt. Jag har kanske en uppsättning av samma som jag har och om så är dom billiga

-
Jensen
- Användare
MattisH skrev:Kikade på bilderna och det ser ut som du har en annan typ av skärmbreddare som inte breddar lika mkt. Jag har kanske en uppsättning av samma som jag har och om så är dom billiga

Jag såg nu också att mina skärmbreddare är utav en annan modell, hade du haft några liggande vore det super. Den plasten som finns utanpå tröskellådan behöver jag ej då jag bytar ut tröskellådorna mot fyrkantsrör (så behöver du ej leta efter dem)
Trevlig helg!
//Jensen
Real men still crawl!
-
MattisH
- Guru
Jensen skrev:MattisH skrev:Kikade på bilderna och det ser ut som du har en annan typ av skärmbreddare som inte breddar lika mkt. Jag har kanske en uppsättning av samma som jag har och om så är dom billiga

Jag såg nu också att mina skärmbreddare är utav en annan modell, hade du haft några liggande vore det super. Den plasten som finns utanpå tröskellådan behöver jag ej då jag bytar ut tröskellådorna mot fyrkantsrör (så behöver du ej leta efter dem)
Trevlig helg!
Dom sitter på reservdelsbilen så jag vet var dom är. Måste bara fundera igeom om jag behöver dom först.. Du får passa på att komma upp på träffen vi har i hässleholm den 9/12

så kan vii mäta lite..