Sida 1 av 1
köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: lör dec 01, 2012 18:16
av Christopher
Tjenare.
Funderar på att köpa en gmc jimmy av en kompis och undrar om det är någon som vet vad bränsleförbrukningen ligger på en sån bil? det är i/urkopplingsbar (elektrisk) 4wd och v6:an på 4,3L. finns de några problem på dessa bilar som man ska passa sig för?kolla så att 4wd kopplar i och ur som den ska då så klart.
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 2:06
av K10
Christopher skrev:Tjenare.
Funderar på att köpa en gmc jimmy av en kompis och undrar om det är någon som vet vad bränsleförbrukningen ligger på en sån bil? det är i/urkopplingsbar (elektrisk) 4wd och v6:an på 4,3L. finns de några problem på dessa bilar som man ska passa sig för?kolla så att 4wd kopplar i och ur som den ska då så klart.
Finns ett stort problem som jag såg i ett youtubeklipp, de är lika krocksäkra som en ölburk. Testa själv att söka modellen på youtube med frasen crashtest.
Btw, ni andra kunniga, hur krocksäker är en K5 Blazer från -89?
Både mot vanliga personbilar, samt mot suvar/vanar/pickuper i dess egen storlek?
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 8:34
av Marcus-84
Förbrukning på ca 1-1,2l/mil landsväg med orginaldäck. 2-2,5 i stan.
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 13:09
av Grottulf
K10 skrev:
Btw, ni andra kunniga, hur krocksäker är en K5 Blazer från -89?
En 89:a är ju en full-size modell till skillnad från de nyare, så jag skulle nog vilja gissa att de är ganska säkra.
Höjden gör ju att eventuell "mot-trafikant" troligen kommer att kilas under den vid en kollision.
Det jag kanske skulle vara lite orolig för är huruvida taket är tillräckligt stabilt för att volta med,
För vält-risken ökar ju med en högre bil, speciellt om man får en liten riskokare inslagen som en kil under sig

Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 19:33
av K10
Jaså? Får väl mecka i en störtbåge i den då
Hur är de mot älgar? Min är orginalhög. Är den för låg då eller är den så hög att älgens kropp tar rätt i grillen utan att kasa över huven och rätt in i rutan?
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 19:34
av ankarback
Jag skulle undvika att krocka med något lika stort/tungt. En blazer är inte byggd för krocksäkerhet... Från -81 är det iallafall en deformationszon i huven så den viker sig. På dom tidigare så lossnar huven i gångjärnen och klipper av den som sitter i hytten på mitten.
Så länge du krockar med något annat som har deformationzoner så går det ju bra dock.
Jag har sett filmklipp på blazer som rullar och hytten verkar hålla ihop rätt bra. Den är förstärkt rätt ordentligt i b-stolpen.
En S-10 blazer är en väldigt trevlig och komfortabel bil. Grymt skön att åka långa sträckor med.
Dock får du räkna med 1,5 l/mil blandad körning. Sen är det inte någon höjdarkvalitét på knappar och reglage så räkna med att få byta några såna.
Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 19:43
av K10
ankarback skrev:Jag skulle undvika att krocka med något lika stort/tungt. En blazer är inte byggd för krocksäkerhet... Från -81 är det iallafall en deformationszon i huven så den viker sig. På dom tidigare så lossnar huven i gångjärnen och klipper av den som sitter i hytten på mitten.
Så länge du krockar med något annat som har deformationzoner så går det ju bra dock.
Jag har sett filmklipp på blazer som rullar och hytten verkar hålla ihop rätt bra. Den är förstärkt rätt ordentligt i b-stolpen.
En S-10 blazer är en väldigt trevlig och komfortabel bil. Grymt skön att åka långa sträckor med.
Dock får du räkna med 1,5 l/mil blandad körning. Sen är det inte någon höjdarkvalitét på knappar och reglage så räkna med att få byta några såna.
Ok. Tur jag har en -89 då, så man slipper bli klippt

Re: köpråd och bränsleförbrukning gmc jimmy 4.3 v6 -98
Postat: sön dec 16, 2012 19:54
av Sebbesala
Kolla så fyrhjulsdriften funkar, och att tankmätaren hänger med någorlunda. Vad är det för årsmodell på den?
Btw, krash-test på s10 blazer, ska tydligen vara 40mph, typ 60km/h?
Man kanske ska byta bruksbil?
