Challenge / trophy bil, hvilke??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Challenge / trophy bil, hvilke??
Heisann
Lurer litt på å bygge meg en bil jeg kan bruke til dette formålet, noen tips om type bil g hvilke utstyr??
Lurer litt på å bygge meg en bil jeg kan bruke til dette formålet, noen tips om type bil g hvilke utstyr??
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Hej Tommy, kul att du vill börja köra challenge!
Min drömbil till challenge, är en Suzuki sj kaross, toyota-axlar med spiraler och ARB, dieselmotor och en warn 8274.
Tror det räcker ganska bra med 35" däck på en suzuki.
/Anders
Min drömbil till challenge, är en Suzuki sj kaross, toyota-axlar med spiraler och ARB, dieselmotor och en warn 8274.
Tror det räcker ganska bra med 35" däck på en suzuki.
/Anders
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Suzuki Samurai eller Toyota LJ70 är ju ganska populärt! Och med tanke på de hårda kraven ni har på bilar i Norge så borde en Toyota LJ70 vara det smartaste då den kräver minst ombyggnad för att bli en kompetent Challenge bil!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- Forumräv
- Inlägg: 757
- Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
- Ort: Vetlanda
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Modifierad Willys med skottsäkra axlar å spärrar å 8274 fram och bak verkar vara det bästa konceptet nu för tiden.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE
Volvo L2304
kingquad 750LE
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Jag är riktigt sugen på en kort Geländewagen till Challenge!
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Du kommer klara dig långt med en kort G-wagen. Det viktigaste är att man får bilen att hålla hela tiden så det plockas poäng. Om bilen håller beror mycket på föraren. Kolla på lite bilder så ser du att det rullar rätt många bilar med "bara" mindre modifieringar. Calle åker ju med en defender 110:a som jag tror bara är höjd med lite större däck å han kommer inte sist.Hynboholm skrev:Jag är riktigt sugen på en kort Geländewagen till Challenge!
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:
1: Hållbarhet (alltså viktigast)
2: Vikt (alltså så låg som möjligt)
Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.
(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
1: Hållbarhet (alltså viktigast)
2: Vikt (alltså så låg som möjligt)
Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.
(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Kan man kombinerer challenge og Trophys (De store) med samme bil??
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
303/tgb11 är ruggigt kompetenta bilar. Är de även utrustadeTommy skrev:Hva med Volvo 303 med en mekanisk vinsj!!
med den makaniska vinchen är det verkligen inte mycket som
sätter stopp.
Men, de är både breda och höga. Avsaknad av styrservo är tröttande
i längden och trumbromsar gillar inte vatten och lera. Även om 303:an
har sk "tätade" trummor.
Vidare har de ett stort överhäng fram som begränsar frigångsvinkeln.
När vi la tävlingen i Gröndal diskuterade vi just den punkten då
specialprov 5 började med en irriterande hög stenkant som troligtvis
effektivt hindrat en 303:a
Men för övrigt kan troligtvis ingen annan bil som idag förekommer
på tävlingar eller träffar matcha en 303 om man utgår från bilar i orginalskick.
Med vänlig hälsning, Mikael
Har lagt ner hobbyn tills vidare!
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Det låter bra!pigge skrev:Du kommer klara dig långt med en kort G-wagen. Det viktigaste är att man får bilen att hålla hela tiden så det plockas poäng. Om bilen håller beror mycket på föraren. Kolla på lite bilder så ser du att det rullar rätt många bilar med "bara" mindre modifieringar. Calle åker ju med en defender 110:a som jag tror bara är höjd med lite större däck å han kommer inte sist.Hynboholm skrev:Jag är riktigt sugen på en kort Geländewagen till Challenge!
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
En sak att säga: Kolla in finnarna. Dom vet hur man bygger bilar som tar sig fram.
Kolla trophybyggena. Speciellt gubbarna från "pähäma offroad". Vissa av dom kör Ladoga Trophy.
Det är Toyota eller Nissan som gäller och några turbodieselkonverterade 303:or. Antingen med originalaxlar eller Volvos portalaxlar och Super Swamper Bogger. Och självklart pigga DIESEL
En av mina favoriter
Kolla trophybyggena. Speciellt gubbarna från "pähäma offroad". Vissa av dom kör Ladoga Trophy.
Det är Toyota eller Nissan som gäller och några turbodieselkonverterade 303:or. Antingen med originalaxlar eller Volvos portalaxlar och Super Swamper Bogger. Och självklart pigga DIESEL

En av mina favoriter
TGB 13
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Till ovanstående två punkter passar ju en specialbyggd bil bäst.Marcus skrev:Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:
1: Hållbarhet (alltså viktigast)
2: Vikt (alltså så låg som möjligt)
Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.
(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
(Samurai+toyota+vag TDI exempelvis)
Jag får ta mig en funderare på detta...

(ta sig till och från tävling är ju också en nöt att knäcka)
Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Det gäller att skaffa en däcksponsor ser jag...macke skrev:En sak att säga: Kolla in finnarna. Dom vet hur man bygger bilar som tar sig fram.
Kolla trophybyggena. Speciellt gubbarna från "pähäma offroad". Vissa av dom kör Ladoga Trophy.
Det är Toyota eller Nissan som gäller och några turbodieselkonverterade 303:or. Antingen med originalaxlar eller Volvos portalaxlar och Super Swamper Bogger. Och självklart pigga DIESEL![]()
En av mina favoriter

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??
Glöm nu inte att det är skitkul att tävla oavsett vilken bil man har.
Gemenskapen som vi har i Challengecupen idag är halva grejen med att tävla tycker jag
Gemenskapen som vi har i Challengecupen idag är halva grejen med att tävla tycker jag
