dubbla batterier vad är bäst?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HenkeS
Beroende

dubbla batterier vad är bäst?

Inlägg av HenkeS » ons jan 23, 2013 21:33

Finns ju säkert många trådar om detta gissar jag? Men vet ni av någon som passar in så länka gärna.

Då till mina funderingar, är i färd med montering av en webasto parkeringsvärmare, i bilen (Dodge ram 1500) sitter idag ett batteri men jag skulle vilja ha 2 just för värmarens skull. Hur och vad behöver jag för att skilja förbrukningsbatteri och start batteri vid förbrukning och hur får jag dom att ladda samtidigt när bilen är igång, tänkte de kanske är folk här med winshar som har dubbla ?

Har inte testat om brännaren lämnar tillräckligt med ström kvar till startmotorn men effekten brännaren vill ha är 30w och doseringspumpen 14w sen är de ju kupéfläkten också som vill ha ström men hur mycket den förbrukar i säg läge 2 vet jag inte, tro ni kanske mitt normalstora batteri klara drift i 40-60 minuter?
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Re: dubbla batterier vad är bäst?

Inlägg av Lasse Suzican » ons jan 23, 2013 21:50

Bästa överhuvudtaget om man ska ha dubbla batterier i skilda kretsar är att koppla in en Dan1212 (eller liknande)...
Bild
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons jan 23, 2013 21:57

Det är inga problem att bara köra värmaren på originalbatteriet. Fast du kan ju inte köra den flera timmar i sträck och du måste köra en hyfsad sträcka mellan varje användning så bilen hinner ladda upp batteriet igen. (det sista gäller visserligen oavsett om du har ett eller två batterier)

Om du jämför med att strömförbrukningen på värmaren (inkl fläkten) ungefär motsvarar en tänd halvljuslampa så förstår du nog att den kan vara tänd ganska länge innan strömmen är slut.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

partyvan
Forumräv

Inlägg av partyvan » tor jan 24, 2013 8:32

En sån här är att föredra med dubbla batterier http://www.skyllermarks.se/produkter/skiljerelasatser/" onclick="window.open(this.href);return false; finns dock billigare alternativ

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tor jan 24, 2013 17:26

lr så har du 2 stora baterier som e ihopkopplade konstant????
lift your truck fat chicks can´t jump!

elste
Guru

Inlägg av elste » tor jan 24, 2013 21:34

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... ela-25230/" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » tor jan 24, 2013 22:27

Rössvik skrev:lr så har du 2 stora baterier som e ihopkopplade konstant????

X2 Det funkar aldeles utmärkt.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jan 24, 2013 22:30

partyvan skrev:En sån här är att föredra med dubbla batterier http://www.skyllermarks.se/produkter/skiljerelasatser/" onclick="window.open(this.href);return false; finns dock billigare alternativ
Och båda dessa är bara skiljereläer som kopplar ihop batterierna, dvs strömmen delas lite godtyckligt mellan batterierna. 1212:an höjer spänningen och styr själv laddningen av extrabatteriet oberoende av vad startbatteri och generatorn hittar på, dvs extrabatteriet laddas till full spänning på 14,4V även om spänningen fram till 1212:an är lägre...
// Lasse

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » fre jan 25, 2013 17:13

och om du ska hålla på med delade batterier så kan detta va en lösning http://www.blocket.se/stockholm/Rela___ ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; och koppla den via ladd lampan/mätaren.......
lift your truck fat chicks can´t jump!

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » fre jan 25, 2013 18:33

brukar vara nån form kontroll så att värmaren stänger av innan batteriet är för dåligt för att starta bilen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » fre jan 25, 2013 19:47

Mathias T skrev:brukar vara nån form kontroll så att värmaren stänger av innan batteriet är för dåligt för att starta bilen
Verkar inte vara det på firmabilen jag har, en Iveco. Jag och dom andra på jobbet har stått med för lite ström på morgonen när vi använt värmaren. Nu vågar jag inte ställa den på timern längre :|
TGB 13

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » lör jan 26, 2013 0:00

Visst kanske funkar med två batt enkelt kopplade parallellt bara, men jag vill helst skilja dom åt om jag ska ha två.

Ingen batteriavkänning av något slag på någon brännare, då får man nog köpa någon special som kanske bryter styrningen när revolten sjunker, men de finns inte inbyggt. Brännaren klara stämningsfall ner till 9.2 volt så den nog tömma batteriet helt och lite till.

Å de är klart strömmen kanske räcker för att både köra brännare i lagom tid och ändå kunna starta med tanke på att de inte är mer än ca 4 Amp de förbrukar på en timme, plus fläkten men den startas inte förän vattnet är +30 grader
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jan 26, 2013 12:25

Jaja.....

Jag har redan sagt min åsikt om, och gett den bästa lösningen som används mycket inom båt och husvagns/husbils-världen, men det duger tydligen inte här...

Ok. Den är inte billig...
// Lasse

jenik
Beroende

Inlägg av jenik » lör jan 26, 2013 12:50

Lasse Suzican skrev:Jaja.....

Jag har redan sagt min åsikt om, och gett den bästa lösningen som används mycket inom båt och husvagns/husbils-världen, men det duger tydligen inte här...

Ok. Den är inte billig...
Var köper man en dan1212 eller liknade?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Peterw
Hemmastadd

Inlägg av Peterw » lör jan 26, 2013 14:01

Lasse;
Vad kostar den? Det är ju inte gratis med batteribyta årligen heller vilket brukar vara fallet med dubbla batterier som blir olika belastade. Och vilken laddström klarar den, tänkte mest på om "värmarbatteriet" hinner få nog laddström på kortare sträckor.
Vi har på firman tagit bort extrabatteriet på T4órna som brukar sitta under förarstolen, då dom brukar pajja. Vi får även in kundbilar där extrabatteriet är slut. Vi har haft funderingar på skilja kretsarna med en inverter + batteriladdare.
Jag provade söka lite på nätet men dom länkar jag hittade var borttagna.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

Skriv svar