Isolera väggar i uthus...? (för svarv o fräs)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd

Isolera väggar i uthus...? (för svarv o fräs)

Inlägg av Grottulf » lör feb 02, 2013 11:42

Jag har äntligen fått tummen ur och skaffat mig en egen fräs och en svarv :woot:

Fräsen köpte jag före jul och det blev en Sajo VF-54, det var min julklapp till mig själv :mrgreen:
Bild
Det är ett redigt stort as som väger 2,3ton och har iso50 kona.
Jag ville egentligen ha en mindre, men hittade inget till vettigt pris.
Det var följde med mycket grejer till den, men inte så mycket användbart dessvärre.
Högvis med frässtål i snabbstål finns det iaf...
Men jag har sen hittat skruvstycke och diverse verktyg till den.

Sen var jag och köpte en svarv förra helgen. Det blev en Munktell's C40.
Den hade ganska lagom storlek tycker jag, den väger 2ton, har ett dubbavstånd på 1,5m och en dubbhöjd på ca 21cm.
Bild
Den verkar väldigt välbehållen för sin ålder, och jag fick med de mesta som behövs till den.

MEN då till det stora frågan, vart f-n gör jag av dem? :shock:
Planen var att ta in dem i verkstan så fort jag har tömt den på bilar och röjt upp där,
men sålänge ställde jag inte dem tillfälligt i skjulet...
Bild

Men jag har börjat inse att det blir jäkligt trångt i verkstan om jag ska få in dem där, om jag fortfarande vill få plats med två bilar där :(
Så nu har jag börjat fundera på om man skulle isolera där de står istället... :think:
Endera isolera hela utrymmet och använda den befintliga verkstan som kallutrymme.
Då får jag tre fack för bilar :tumbup: , dock får det inte plats två på längden...

Eller så kanske man skulle flytta ihop maskinerna och bara isolera en liten del av utrymmet runt dem?

Men när det gäller att snickra så är jag ganska grön, så jag skulle gärna vilja ha tips på hur man skulle gå tillväga, och hur mycket jobb det är?

Så här ser taket ut:
Bild
Det har varit plansilo för spannmål ovanpå, därav järnbalkarna.
Skulle man bara kunna knö in isolering mellan balkarna och sen spika/skruva skivor i träbalkarna?

Så här ser väggarna ut:
Bild
Nu när det är blött så är det tätt mellan brädorna, men på sommaren är det lite glipor mellan dem.
Så jag antar att man behöver täta det först,
Ska man sätta upp någon skiva eller plast, eller räcker det att spika lockbrädor på utsidan så det blir som en vanlig brädfodring?
vad bör man ha för material i inner väggarna?

Skjutdörrarna kommer ju att behöva bytas också, och det är väl inte helt gratis misstänker jag.
Någon som har tips på vart man hittar billiga garageportar?

Det kanske är dumma frågor, men jag är som sagt rätt grön på detta :rodnar:

HenkeS
Beroende

Re: Isolera väggar i uthus...? (för svarv o fräs)

Inlägg av HenkeS » lör feb 02, 2013 13:09

Riv av väggpanelen på utsidan å isolera mellan stolparna med lämplig tjock isolering klar fördel nu om de e byggt cc 60 sen på med en vindtät å bräfodringen, lockpanel bli ju enkelt och fint, kan du slänga in några fönster när du är i farten blir ju så mkt smidigare om du gör de direkt, mellan vindtät och panel ska de vara lite utrymme för ventilation skull. På insidan sen är de ju bara att regla 45x45 med cc60 och lägga en lika tjock isolering på tvärsen, (kryssisolera) bra för att slippa kalldrag mellan isolering och regelvirke. Sen är de bara klä antingen osb sen gips, alt. Bara gips men då finns de ju mindre att skruva i om man vill hänga upp saker, vill man riktigt stadigt kan man spika gles panel å sen gipsa.

Taket är nog bara att isolera å gipsa eftersom de bara är ett "innertak" ?
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

dalaoffroad
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av dalaoffroad » lör feb 02, 2013 14:00

Beroende på förutsättningarna skulle jag först spika upp tunn masonit på dom befintliga reglarna i taket och märka ut reglarna. Fylla upp med sågspån vart efter i mellanrummet. Sågspån är bra för det ackumulerar fukten samt har dugt som isolering i tak 100år. Väggar är en dålig lösning då sågspånet sjunker ihop med åren. Sen skulle jag regla 95x45 eller kraftigare beroende på vad din ekonomi tillåter på masoniten. Isolering är INTE billigt och det rekommenderade är 450mm i dalarnas region så det är en ekonomisk fråga men 95mm isolering och sågspånet är bättre än ingenting. Köp takplåt på Byggmax och vänd den vita sidan ner. Om du väljer papp eller masonit är en ekonomisk fråga men något måste upp under dom nya reglarna så inte isoleringen ligger mot plåten. Takplåtens form gör åxå att det blir ventilation mellan plåt och masonit/papp. Kom ihåg att rätt ventilation är viktigt. Väggarna skall läktas 600cc med 25mm ribbor och sedan masonit för att skapa ventilation mellan väggen och isoleringen. Läkta upp 45x45 horisontala reglar CC 600 på dina befintliga stående reglar. Isolera mellan masoniten och reglarna. Nu kommer du få ett kalldrag på dom befintliga stående reglarna om du inte lägger45mm isolering på mellan dina horisontala reglar. Papp eller masonit på reglarna och takplåten igen. Takplåten behöver inte spacklas, slipas, målas eller underhållas samt kostar 60kr/m2. Formen på takplåten tar även bort stående vågor/ljud. Jag och min far klädde hela mitt snickeri på 60m2 och 4.5meter i takhöjd invändigt på en dag till en billig kostnad. Man kan tjata sig trött på gipsen vara eller inte vara. Helt klart blir det mer brandsäkert med gips under takplåten med har du någonsin sett industrilokaler som har det??
Munken
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » lör feb 02, 2013 16:14

Tack för tipsen!

Det var mer omständigt än vad jag hade trott :rodnar:
Vi får se vad det blir...

NS
Rutinerad

Inlägg av NS » lör feb 02, 2013 16:36

Sadla på taket till lämplig tjocklek, sätt nån form av tätskikt och glespanel 28x70 cc300mm, sen ringer du mitt jobb http://www.sjomarkens.se/" onclick="window.open(this.href);return false; så fyller vi taket med lösull även väggarna går att göra på liknande sätt, skulle rekommendera cellulosaisolering, behöver inte bli så dyrt, samt att det blir bäst resultat, knöka in mineralull låter omständigt, fylla i sågspån låter som nåt man gjorde för just 100 år sen.
Jeep J20 truck.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » lör feb 02, 2013 23:39

Sågspån är bra isolering o tämligen gratis att komma över men sågspån blir väldigt brandfarligt när de är torrt bör kalkas för att minimera risken för självantändning. Gjordes förr på de viset ( gamla hus med spånlådor blir man oftast vit om händerna när man grejar med den gamla spånen,
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » sön feb 03, 2013 9:11

Men som du själv sa... Är det inte bättre att göra ett litet rum inne i uthuset som du bygger helt fristående? Fördelar är att du kan gjuta en ordentlig platta där maskinerna ska stå med bra isolering, bra isolerade väggar och tak. Dessutom blir det bra överkomligt pris på det lilla krypinnet, både i investering och uppvärmning!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön feb 03, 2013 10:51

Vet inte om det behöver göras riktigt så omständigt som skrivits, det är ju trots allt inget bostadsutrymme och jag misstänker att du inte tänker hålla 20 grader där inne hela vintern. Jag hade bara fixat isolering i dom befintliga utrymmena som blir om man spikar på skivor på regelverket i väggar och tak. Nåt sätt behöver du ju även täta väggarna utåt, så isoleringen inte "tittar ut" sen.

Slutligen så har ju noggrannheten vid isoleringen en direkt betydelse för hur mycket energi som krävs för att hålla utrymmet uppvärmt så det är ju det man får se till.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön feb 03, 2013 13:51

Jo, att isolera allt enligt konstens alla regler är nog inte aktuellt, det blir för dyrt.
och jag nöjer mig med en temp på runt +5grader på vintern...
Att bygga en liten friståenda "kub" inuti skjulet bara för svarv o fräs är nog ingen dum idé...
Betong platta finns redan förresten under allt.

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » sön feb 03, 2013 14:02

Nej det tror jag faktiskt jag kört på. Att isolera hela bygget blir rätt så kostsamt..

Dessutom kan man med en kub få riktigt bra belysning osv om man målar allt inne i vitt och bra lysrör.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön feb 03, 2013 20:14

Hmm, har klurat lite mer nu, och dessutom kom grannen som är snickare och kikade lite på det...
Han tyckte jag kunde nöja mig med vindpapp på insidan av brädorna i väggen, och sen fylla på med gullfiber,
sen regla på tvärsen för att ha något att fästa spån/gipsskivor i,
och då passa på att lägga isolering även på den ledden som flera av er också tipsade om
Han tyckte inte det var så viktigt med luftspalt mot yttervägen, kanske pga att jag inte skulle ha så varmt där :vetej:

Taket kom jag själv på en idé om hur jag skulle kunna göra...
Man skulle kunna täcka golvet i plansilon ovanför med halmbalar :tumbup:
och låta det vara som det är på undersidan.

Fast sen har jag kommit på ytterligare ett alternativt ställe att ha maskinerna på...
Jag har ju ett fristående pannrum som de skulle få plats i om jag flyttar på en hundgård,
och lite annan bråte...
Fast då måste jag få tummen ur i dränera runt pannrummet (vilket jag iofs skulle ha gjort för länge sen :rodnar: ),
för det kan bli lite blött där inne när det regnar.
Fast för att göra det behöver jag antagligen spränga bort lite berg alldeles intill huset, hmm spännande :wink:

Hur skulle maskinerna må av klimatet i ett pannrumm tror ni?
Det kan ju bli lite damm a pelletsen, och sot ifrån pannan...
men man kan ju ha skynken över dem när man inte använder dem, kanske...?

Sen brukar jag tina ensilagebalar inne i pannrummet nu på vintern,
undras vad maskinerna tycker om det...

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » mån feb 04, 2013 1:12

Snabbt o enkelt...åk o köp ett beg isolerat lastbilsskåp,7.2x2.5 m ställ in ett element o kör på de så länge tills du fått lokalen som du vill,ett skåp kan du få mkt billigt...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » mån feb 04, 2013 1:21

Du har ju Rackstad bil o delar i värmland,detta e bara ett exempel...såna skåp kan du få för 5000kr.ring o pruta.. http://www.blocket.se/varmland/Skap_451 ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån feb 04, 2013 9:14

Ja, det vore ju också ett sätt... :tumbup:
Brukar de vara tillräckligt täta för att ställa utomhus?
Men jag antar att man måste ställa den på en gjuten platta iaf.
Men hur håller golven i dem, svarven behöver ju ha ganska stumt under sig.

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » mån feb 04, 2013 10:49

Do,m ska ju hålla för div ömtåligt gods,o golvet kan man ju stärka upp där prylarna ska stå,om de inte bara ska va förvaring så länge...ev e container starkare i golvet,men lastbils skåp e ju truck bärande så e inte balkarna slut under så e dom stadiga..

Skriv svar