Fräsen köpte jag före jul och det blev en Sajo VF-54, det var min julklapp till mig själv

Det är ett redigt stort as som väger 2,3ton och har iso50 kona.
Jag ville egentligen ha en mindre, men hittade inget till vettigt pris.
Det var följde med mycket grejer till den, men inte så mycket användbart dessvärre.
Högvis med frässtål i snabbstål finns det iaf...
Men jag har sen hittat skruvstycke och diverse verktyg till den.
Sen var jag och köpte en svarv förra helgen. Det blev en Munktell's C40.
Den hade ganska lagom storlek tycker jag, den väger 2ton, har ett dubbavstånd på 1,5m och en dubbhöjd på ca 21cm.

Den verkar väldigt välbehållen för sin ålder, och jag fick med de mesta som behövs till den.
MEN då till det stora frågan, vart f-n gör jag av dem?

Planen var att ta in dem i verkstan så fort jag har tömt den på bilar och röjt upp där,
men sålänge ställde jag inte dem tillfälligt i skjulet...

Men jag har börjat inse att det blir jäkligt trångt i verkstan om jag ska få in dem där, om jag fortfarande vill få plats med två bilar där

Så nu har jag börjat fundera på om man skulle isolera där de står istället...

Endera isolera hela utrymmet och använda den befintliga verkstan som kallutrymme.
Då får jag tre fack för bilar

Eller så kanske man skulle flytta ihop maskinerna och bara isolera en liten del av utrymmet runt dem?
Men när det gäller att snickra så är jag ganska grön, så jag skulle gärna vilja ha tips på hur man skulle gå tillväga, och hur mycket jobb det är?
Så här ser taket ut:

Det har varit plansilo för spannmål ovanpå, därav järnbalkarna.
Skulle man bara kunna knö in isolering mellan balkarna och sen spika/skruva skivor i träbalkarna?
Så här ser väggarna ut:

Nu när det är blött så är det tätt mellan brädorna, men på sommaren är det lite glipor mellan dem.
Så jag antar att man behöver täta det först,
Ska man sätta upp någon skiva eller plast, eller räcker det att spika lockbrädor på utsidan så det blir som en vanlig brädfodring?
vad bör man ha för material i inner väggarna?
Skjutdörrarna kommer ju att behöva bytas också, och det är väl inte helt gratis misstänker jag.
Någon som har tips på vart man hittar billiga garageportar?
Det kanske är dumma frågor, men jag är som sagt rätt grön på detta