berækna effekten i din bil GRATIS

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » fre feb 08, 2013 21:54

detta e simpel mattematik

detta behøver du:

hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniræknare

skoj at ha: varvræknare



detta e formlen

sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

minus

starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt

vi drar upp 2 exempel

-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som væger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder

33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule

22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule

665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw

369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2

bil som væger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)

25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule

minus

21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule

500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)

147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)

(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)


----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill rækna hk eller vridmoment

Kw*1.36=hk

Hk*7000/rpm=Nm

Nm*rpm/7000=Hk

tænk på att formlen e inte mer exakt æn data som du lægger in och den beræknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster

kør førsiktigt o ha skoj :tumbup:

(den exakta formlen är)
Hk*7021.54/rpm=Nm
Nm*rpm/7021.54=Hk
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Grottulf » mån feb 11, 2013 11:47

Fysik o matte är kul :tumbup:
Nu har jag inte kollat igenom dina formler ordentligt, men det ser ut som att du inte har tagit med luftmotstånd i beräkningarna,
den inverkar en del när man kommer upp lite i hastighet.
Men den är ju inte så lätt att veta å andra sidan.
Sen får man ju som du säger bara ut medel-effekt, och även om det faktiskt är den som är mest intressant i de flesta fall,
så är det ju topp-effekt de flesta vill veta för det låter ju lite ballare med en högre siffra :oops2: :rodnar:

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av optodsl » mån feb 11, 2013 12:33

Grottulf skrev:Fysik o matte är kul :tumbup:
Nu har jag inte kollat igenom dina formler ordentligt, men det ser ut som att du inte har tagit med luftmotstånd i beräkningarna,
den inverkar en del när man kommer upp lite i hastighet.
Men den är ju inte så lätt att veta å andra sidan.
Sen får man ju som du säger bara ut medel-effekt, och även om det faktiskt är den som är mest intressant i de flesta fall,
så är det ju topp-effekt de flesta vill veta för det låter ju lite ballare med en högre siffra :oops2: :rodnar:
funderade på det också men utan att lägga nån större tanke vid det så är ju kvadraten av hastigheten med i beräkningen och luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Grottulf » mån feb 11, 2013 12:40

optodsl skrev:
Grottulf skrev:Fysik o matte är kul :tumbup:
Nu har jag inte kollat igenom dina formler ordentligt, men det ser ut som att du inte har tagit med luftmotstånd i beräkningarna,
den inverkar en del när man kommer upp lite i hastighet.
Men den är ju inte så lätt att veta å andra sidan.
Sen får man ju som du säger bara ut medel-effekt, och även om det faktiskt är den som är mest intressant i de flesta fall,
så är det ju topp-effekt de flesta vill veta för det låter ju lite ballare med en högre siffra :oops2: :rodnar:
funderade på det också men utan att lägga nån större tanke vid det så är ju kvadraten av hastigheten med i beräkningen och luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten
Kvadraten på hastigheten i formeln är nog bara för att få ut rörelseenergin, E = (m*v^2)/2

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » mån feb 11, 2013 19:06

man kan faktist gøra en berækning i hur mycket effekt man forlorar i luftmotmotstånd och friktion mellan dæck/væg

då tar man i

exempel 1 och startar i 120km/h och rullar i neutralvæxel till 80km/h och tar tiden


exempel 2 så startar man i 90 och rullar till 75,6km/h och tar tiden



sen gör man samma beräkning fast baklänges och låtsas att man accelererar från 80-120km/h eller 75,6-90km/h :tumbup:

SIMPELT 8)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » mån feb 11, 2013 19:18

Grottulf skrev:Fysik o matte är kul :tumbup:
Sen får man ju som du säger bara ut medel-effekt, och även om det faktiskt är den som är mest intressant i de flesta fall,
så är det ju topp-effekt de flesta vill veta för det låter ju lite ballare med en högre siffra :oops2: :rodnar:

exempel 2 e ju just ett exempel för att få toppeffekten :woot:

bara ha exakt hastighet vid varje varvtal och sen mäter du tiden :tumbup:


exempelvis så kolla hastigheten (gps är väldigt exakt :wink: ) i 2000 och 3000rpm effekten du får fram är ju ungefär vid 2500rpm

sen gör du samma fast från 2500-3500rpm så får du effekten vid ca 3000rpm

så kan du göra över HELA varvtalsregistret :beer: sen kan du få fram både vridmoment och effektkurva



ifall du/ni tycker det är jobbigt med mattematiken så kan jag fixa den om ni bara ser till att ha exakt hastighet och vikt på bilen och tid

när jag gjorde det sist på min förrförra bil så körde jag 5 tester på varje håll på en plan väg i 3ans växel från ca 1200rpm till varvstopp (5300rpm) hade mätt upp exakt hastighet med gps i förhand så bara filmade varvräknaren och mätte tiden i lungn och ro hemma :jump:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Grottulf » tis feb 12, 2013 10:05

mantajohan skrev:man kan faktist gøra en berækning i hur mycket effekt man forlorar i luftmotmotstånd och friktion mellan dæck/væg

då tar man i

exempel 1 och startar i 120km/h och rullar i neutralvæxel till 80km/h och tar tiden


exempel 2 så startar man i 90 och rullar till 75,6km/h och tar tiden



sen gör man samma beräkning fast baklänges och låtsas att man accelererar från 80-120km/h eller 75,6-90km/h :tumbup:

SIMPELT 8)
Bra idé, det blir visserligen en approximation eftersom luftmotståndet som sagt är proportionellt mot kvadraten på hastigheten medans rullsmotståndet är rakt proportionellt mot hastigheten, men det är ju fullt tillräckligt om man gör det inom det hastighetsintervall som är intressant :tumbup:

Vill man grotta ner sig i det så går det ju att göra ännu mer avancerade uträkningar och få fram kurvformer och mer exakta värden också.
Men det skulle tyvärr kräva en grövre avborstning av mina dammiga matte-kunskaper än vad jag har tid med just nu :rodnar:

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » tis feb 12, 2013 10:53

det enda som är omöjligt att få fram i denne beräkningen är transmissionsförluster :jump:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Spiken » tis feb 12, 2013 16:48

Till mina bilar får man byta ut tidtagaruret till en kalender, fast då kanske inte formeln stämmer.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Grottulf » tis feb 12, 2013 16:52

Spiken skrev:Till mina bilar får man byta ut tidtagaruret till en kalender, fast då kanske inte formeln stämmer.
:lol2:

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » tis feb 12, 2013 20:18

Grottulf skrev:
Spiken skrev:Till mina bilar får man byta ut tidtagaruret till en kalender, fast då kanske inte formeln stämmer.
:lol2:
jodå, vi får bara räkna in rullningsmotstånd och luftmotstånd först, jag gissar att du aldrig behöver använda bilens egna bromsar :mrgreen: :lol: :haha:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av IsuzuDiesel » tis feb 12, 2013 21:16

Wohoo, min Skoda har 52kW :jump:

Iaf enligt exempel 1.
Fast om jag växlar ner så kör jag ju snabbare...måste testa igen.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » tis feb 12, 2013 23:20

IsuzuDiesel skrev:Wohoo, min Skoda har 52kW :jump:

Iaf enligt exempel 1.
Fast om jag växlar ner så kör jag ju snabbare...måste testa igen.
52kw=70hk

skriv gärna hastighet, tid och vikten på bilen och gärna mellan vilka varvtal, mer info :beer: :tumbup: :woot:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av Spiken » ons feb 13, 2013 10:56

mantajohan skrev:
Grottulf skrev:
Spiken skrev:Till mina bilar får man byta ut tidtagaruret till en kalender, fast då kanske inte formeln stämmer.
:lol2:
jodå, vi får bara räkna in rullningsmotstånd och luftmotstånd först, jag gissar att du aldrig behöver använda bilens egna bromsar :mrgreen: :lol: :haha:
Jodå, dom ledas upp en gång om året inför besiktningen.
Men hjulspinn då? Om det spinner blir motorn tröttare, om man går efter formeln.
Gäller inte mig eftersom jag åker Y60 Patrol nu med antispinn (trött motor)

Är det 4ans växel som gäller för att det ska stämma?

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: berækna effekten i din bil GRATIS

Inlägg av mantajohan » ons feb 13, 2013 20:50

Spiken skrev: Jodå, dom ledas upp en gång om året inför besiktningen.
Men hjulspinn då? Om det spinner blir motorn tröttare, om man går efter formeln.
Gäller inte mig eftersom jag åker Y60 Patrol nu med antispinn (trött motor)

Är det 4ans växel som gäller för att det ska stämma?
hjulspinn ger ju ingen effekt, bilen står ju stilla :lol:

formlen räknar effekten genom hur snabbt bilen (vikten) förflyttar sig över en viss tid
så hjulspinn är ju effekt som inte används till acceleration


högre växel ger ju mer tid och mäta effekten 0-40km/h går snabbare än 80-110km/h

högre hastighet ger högre luftmotstånd som man får ta in i beräkningen som jag beskrev tidigare

felmarginalen minskar ifall man kör i högre hastigheter 11,4sekunder första och 11,5 sekunder andra försök är mer exakt än 3.245sekunder sen nästa gång 3,546sekunder

kör man i högre hastigheter kan man använda vanligt stoppur (jag har testat) :tumbup:



på min förrförrrförra bil där jag testade detta gjorde jag ungefär såhär: 2500-5000rpm 65-110km/h i 3ans växel och 1200-3000rpm i 4ans växel 50-100km/h (minns inte exakta hastigheter, det var ett par år sen)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Skriv svar