P-broms Wrangler JK

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

P-broms Wrangler JK

Inlägg av jeepetorp » tor feb 14, 2013 18:49

Vi tar det från början.
P-bromsen tog inte alls. På besiktningen så rörde sig inte mätarnålarna ens.
Jag har nu bytt bromsbackar och monteringsats, justerat efter konstens regler. (Bak först, vid spaken sedan).
Allt verkar röra sig som det ska, vajrarna löper fint vad jag kan se. Jag har även filat av lite på bromstrumman, ifall den fått en beläggning.
Bromsverkan nu är 13-14% av bilens vikt, den ska vara minst 16% för att bli godkänd.
Båda sidorna tar ungefär lika dåligt.

Någon som har bra tips att komma med?

Min nästa idé är att ta bort en av de två hårda fjädrar som drar tillbaks backarna där dom pressas isär när man drar i spaken. Vet inte varför det sitter dubbla fjädrar där. Det gjorde det på dom gamla backarna, och det var två med i satsen.

Det vore ju synd om jag inte kan använda Jeepen pga ej fungerande P-broms, vilken jag tyvärr alldrig använder.

Om jag bara hade lite hår att slita i, men inte ens det kan jag göra...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: P-broms Wrangler JK

Inlägg av peterand » tor feb 14, 2013 20:43

En felfr, korrekt monterad och justerad jeephandbroms tar ordentligt men det är inte helt enkelt att komma dit, tyvärr. Skulle tipsa att riva ner allt, demontera, rengör och smörj kammarn, hitta en orginal verkstadshandbok och bekräfta att allt sitter rätt och på rätt sida. Är skivan sliten invändigt så byt den. Bromskraften kommer genom en typ av excenterverkan där den fasta delen ska vara "hårt" satt så den rörliga får hävstång. Justeringen på vajern ska du inte behöva röra

Lycka till
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: P-broms Wrangler JK

Inlägg av kenny_69 » tor feb 14, 2013 20:52

peterand skrev:En felfr, korrekt monterad och justerad jeephandbroms tar ordentligt men det är inte helt enkelt att komma dit, tyvärr. Skulle tipsa att riva ner allt, demontera, rengör och smörj kammarn, hitta en orginal verkstadshandbok och bekräfta att allt sitter rätt och på rätt sida. Är skivan sliten invändigt så byt den. Bromskraften kommer genom en typ av excenterverkan där den fasta delen ska vara "hårt" satt så den rörliga får hävstång. Justeringen på vajern ska du inte behöva röra

Lycka till
X2

Det går att fuska genom att blästra trummorna på insida, för att få lite skrovlig yta.Då brukar det betta utan bara fasen första 5-10 gånger(typ klara bes).. Men bäst är att riva allt och börja om..

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Re: P-broms Wrangler JK

Inlägg av jeepetorp » fre feb 15, 2013 10:25

Allt detta redan provat.
Nyss fick jag tipset att gå ner till orginaldäck, vilket verkar vettigt med tanke på hurpass mycket hårdare jag måste bromsa med 35" däck i stället för 32"...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: P-broms Wrangler JK

Inlägg av peterand » fre feb 15, 2013 11:56

jeepetorp skrev:Allt detta redan provat.
Nyss fick jag tipset att gå ner till orginaldäck, vilket verkar vettigt med tanke på hurpass mycket hårdare jag måste bromsa med 35" däck i stället för 32"...
Det är möjligt att 32or gör att du precis klarar SBP men det löser inte ditt problem.

En fungerande handbroms låser 35or utan problem. Gör om gör rätt :)
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Skriv svar