Vi tar det från början.
P-bromsen tog inte alls. På besiktningen så rörde sig inte mätarnålarna ens.
Jag har nu bytt bromsbackar och monteringsats, justerat efter konstens regler. (Bak först, vid spaken sedan).
Allt verkar röra sig som det ska, vajrarna löper fint vad jag kan se. Jag har även filat av lite på bromstrumman, ifall den fått en beläggning.
Bromsverkan nu är 13-14% av bilens vikt, den ska vara minst 16% för att bli godkänd.
Båda sidorna tar ungefär lika dåligt.
Någon som har bra tips att komma med?
Min nästa idé är att ta bort en av de två hårda fjädrar som drar tillbaks backarna där dom pressas isär när man drar i spaken. Vet inte varför det sitter dubbla fjädrar där. Det gjorde det på dom gamla backarna, och det var två med i satsen.
Det vore ju synd om jag inte kan använda Jeepen pga ej fungerande P-broms, vilken jag tyvärr alldrig använder.
Om jag bara hade lite hår att slita i, men inte ens det kan jag göra...
P-broms Wrangler JK
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
P-broms Wrangler JK
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
Re: P-broms Wrangler JK
En felfr, korrekt monterad och justerad jeephandbroms tar ordentligt men det är inte helt enkelt att komma dit, tyvärr. Skulle tipsa att riva ner allt, demontera, rengör och smörj kammarn, hitta en orginal verkstadshandbok och bekräfta att allt sitter rätt och på rätt sida. Är skivan sliten invändigt så byt den. Bromskraften kommer genom en typ av excenterverkan där den fasta delen ska vara "hårt" satt så den rörliga får hävstång. Justeringen på vajern ska du inte behöva röra
Lycka till
Lycka till
Re: P-broms Wrangler JK
X2peterand skrev:En felfr, korrekt monterad och justerad jeephandbroms tar ordentligt men det är inte helt enkelt att komma dit, tyvärr. Skulle tipsa att riva ner allt, demontera, rengör och smörj kammarn, hitta en orginal verkstadshandbok och bekräfta att allt sitter rätt och på rätt sida. Är skivan sliten invändigt så byt den. Bromskraften kommer genom en typ av excenterverkan där den fasta delen ska vara "hårt" satt så den rörliga får hävstång. Justeringen på vajern ska du inte behöva röra
Lycka till
Det går att fuska genom att blästra trummorna på insida, för att få lite skrovlig yta.Då brukar det betta utan bara fasen första 5-10 gånger(typ klara bes).. Men bäst är att riva allt och börja om..
Re: P-broms Wrangler JK
Allt detta redan provat.
Nyss fick jag tipset att gå ner till orginaldäck, vilket verkar vettigt med tanke på hurpass mycket hårdare jag måste bromsa med 35" däck i stället för 32"...
Nyss fick jag tipset att gå ner till orginaldäck, vilket verkar vettigt med tanke på hurpass mycket hårdare jag måste bromsa med 35" däck i stället för 32"...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
Re: P-broms Wrangler JK
Det är möjligt att 32or gör att du precis klarar SBP men det löser inte ditt problem.jeepetorp skrev:Allt detta redan provat.
Nyss fick jag tipset att gå ner till orginaldäck, vilket verkar vettigt med tanke på hurpass mycket hårdare jag måste bromsa med 35" däck i stället för 32"...
En fungerande handbroms låser 35or utan problem. Gör om gör rätt
