Är det svårt att byta knutkors?
Postat: tor feb 21, 2013 13:06
Åkte på knutkorshaveri igår - det var väntat! Så nu är nya på G hem. Saken är den att jag aldrig har bytt några knutkors så jag vet inte hur man gör - är det svårt?
Sveriges bredaste offroadforum
http://www.4x4sweden.se/forum/
En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafallHuggormen skrev:En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
Rössvik skrev:det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafallHuggormen skrev:En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
Va, det låter konstigt att det var limmade på en så gammal bil...!?Huggormen skrev:Rössvik skrev:det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafallHuggormen skrev: En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
Jag gick på pumpen med en 72 impala i sommras i allaf, dom fattade först ingenting på Hansen men dom blev varse............
Hmmm - det är bara bultat mot bakaxel på min cheva 2500. Inga bultar i främre knuten mot lådan men kan det vara så att skruvar jag ner den i bak så kanske man kan rycka ur kardan som går in i lådan?P:W skrev:Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.
http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]
http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo så är det, men om du har hissat upp bilen för mycket i fram så rinner det ut en skvätt automatolja.Halvordsson skrev:Hmmm - det är bara bultat mot bakaxel på min cheva 2500. Inga bultar i främre knuten mot lådan men kan det vara så att skruvar jag ner den i bak så kanske man kan rycka ur kardan som går in i lådan?P:W skrev:Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.
http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]
http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;