Sida 1 av 2

Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 13:06
av Halvordsson
Åkte på knutkorshaveri igår - det var väntat! Så nu är nya på G hem. Saken är den att jag aldrig har bytt några knutkors så jag vet inte hur man gör - är det svårt?

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 13:10
av henke_99
Det är inte så oerhört svårt, men man behöver antingen en press eller skruvstycke som öppnar stoooort. Det går väl att slå isär o ihop dom men det är inte att rekommendera.

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 14:32
av Halvordsson
Det lät ju lite knepigt... Hur faen får jag upp hela bilen i en press? Jag tänker nog galet nu då jag inte vet hur det funkar. Att pressa det i kardan förstår jag ju men sen mot vxllåda och bakaxel?

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 15:42
av P:W
Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.


Bild

Bild

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 18:20
av Halvordsson
Sedär - verkar ju genast väldigt enkelt :tumbup:

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 18:31
av ZtruL
jag låg under å bytte på min bronco, knackade i det nya lite försiktigt med en hammare å det funkar än :D

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 19:38
av OBELIX
Jag har bytt ett gäng knutkors på valparna, och det är samma princip som på många US-fordon. Och jag har aldrig pressat vare sej med press eller skruvstycke. Leta upp en hylsa som är strax under lagerskålens diameter och knacka ur korset, göres lämpligast i skruvstycket så örats kanter vilar mot stycket och lagerskålen kommer ned mellan käftarna. Sen knackar du in det nya korset på samma sätt. -OBS- viktigt är att efter att du monterat seegersäkringarna så knackar du till på korset så det sätter sej lite mot säkringarna, annars kärvar korset.

Men att göra det med kardanen på plats har jag aldrig gjort.

SKREV OBELIX

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 20:53
av Rössvik
vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 21:15
av Huggormen
Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 22:12
av Rössvik
Huggormen skrev:
Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafall

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tor feb 21, 2013 23:59
av Huggormen
Rössvik skrev:
Huggormen skrev:
Rössvik skrev:vet att amerikanska bilar brukar ha limmade orginal kors och dessa får man värma loss för det finns inga clips/sege säkringar på dessa..... mvh
En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafall

Jag gick på pumpen med en 72 impala i sommras i allaf, dom fattade först ingenting på Hansen men dom blev varse............

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: fre feb 22, 2013 6:23
av Sebbesala
Hade så på s10:an, fick värma med gasen tills plasten kröp ut, sen var det bara att stoppa i ett kors med invändiga låsringar...

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: fre feb 22, 2013 9:36
av Grottulf
Jag skulle inte rekommendera att knacka in det nya korset,
för det är väldigt lätt att en nål faller ur plats då och sabbar hela korset.
Använd skruvstäd, eller ännu hellre press.
var noga med att göra rent allt innan också, så du inte får in skit i bland nålarna
Huggormen skrev:
Rössvik skrev:
Huggormen skrev: En del utav dem går att byta men det finns sådana kardaner som det inte går att byta kors i.
Om det inte finns något spår invändigt där lagerskålen sitter och det samtidigt inte är bearbetade ytor så man ska kunna montera låsningarna på insidan mot korset så är det nog bara att kasta skiten om man inte har utrustning att gjuta med plast igen.......
det har ja aldrig vart med om att de inte går byta.... inte på en jänke bil iallafall

Jag gick på pumpen med en 72 impala i sommras i allaf, dom fattade först ingenting på Hansen men dom blev varse............
Va, det låter konstigt att det var limmade på en så gammal bil...!?
Det trodde jag var ett ganska nytt påfund.
Skumt att det inte var bearbetat för en låsring också.

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: tis mar 05, 2013 22:50
av Halvordsson
P:W skrev:Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.


http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]

http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm - det är bara bultat mot bakaxel på min cheva 2500. Inga bultar i främre knuten mot lådan men kan det vara så att skruvar jag ner den i bak så kanske man kan rycka ur kardan som går in i lådan?

Re: Är det svårt att byta knutkors?

Postat: ons mar 06, 2013 6:49
av Huggormen
Halvordsson skrev:
P:W skrev:Mot växellåda och bakaxel sitter knutkorsen som regel bara bultade. Det är bara att skruva lös u-bultarna så faller kardan i stort sett ner av sig själv.


http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]

http://www.cherokeeforum.com/attachment ... on-001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm - det är bara bultat mot bakaxel på min cheva 2500. Inga bultar i främre knuten mot lådan men kan det vara så att skruvar jag ner den i bak så kanske man kan rycka ur kardan som går in i lådan?
Jo så är det, men om du har hissat upp bilen för mycket i fram så rinner det ut en skvätt automatolja.