offroadförgasare?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kickassford
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån mar 21, 2011 17:06
Ort: Gräsmyr / Umeå

offroadförgasare?

Inlägg av kickassford » mån feb 25, 2013 19:30

Har problem med suggan som har en csb 350 och en edelbrock 4-portare som flödar vid kraftig lutning framåt/bakåt?
Är det ett "normalt" problem? Hur löser jag detta?
Har läst om offroadmodifierade förgasare nånstans men hittar inget nu när ja söker på't.
/Micke
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080

Huggormen
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons feb 06, 2013 16:25
Ort: Häggeby

Re: offroadförgasare?

Inlägg av Huggormen » mån feb 25, 2013 20:13

Skaffa TBI istället :tumbup:

kickassford
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån mar 21, 2011 17:06
Ort: Gräsmyr / Umeå

Re: offroadförgasare?

Inlägg av kickassford » mån feb 25, 2013 21:39

Har tänkt tanken... En kompis hade ett Holly pro jection tror ja. Det var simpelt och bra men dyrt.
Ska se om jag hittar ett vettigt tbi kit.

Men tillbaka till förgaseriet, går det att modifiera för offroad med enkla medel eller är det dömt att misslyckas med flottörhusen på sidan?
Quadrajetten verkar poppis "over there" i offroad samanhang men en rochester e ju svindyr ny, visst finns det en edelbrock q-jet oxå?
/Micke
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080

Dave King
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27

Re: offroadförgasare?

Inlägg av Dave King » mån feb 25, 2013 21:55

Vi hade två bilar med chevy 350 tidigare. En med en gammal rochester som fungerade felfritt i även extrema lut men en holley på den andra bilen gick inte öht när det började luta. Den byggdes dock om med ett offroad kit från summit och började funka bra. Dom sålde även färdiga offroad förgasare minns jag men detta var för 14 år sen. Så mitt tips är att hitta en gammal rochester eller beställ en ombyggd från summit eller persåkers.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.

Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.

Suzuki Jimny -06. Projekt

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: offroadförgasare?

Inlägg av Micke valp » tis feb 26, 2013 8:08

Dave King har en idé där – Rochestern klarar sig rätt bra i bilarna när de lutar. Holley däremot brukar dumma sig, särskilt uppför och i sidlutning.
Det finns ett par trick. Det ena är att sänka flottörnivån en aning i bägge husen, samt dra upp ett par slangar från "piporna"i förgasaren.
Men det hjälper bara till en viss del. Annars får du sikta på ombyggnadskitet, alternativt kolla på Holleys offroadförgasare – Holley Truck Avenger. Den funkar faktiskt riktigt bra både i sidolutningar och uppför/nerför.
Visst, den klår knappast ett insprut, men skillnaden mot en standard-Holley är riktigt stor. Jag gjorde ett test av den förgasaren i 4 WD nr 6/2009, innan jag bytte till insprut. Du kan ju kolla i det numret, om du har 4 Wheel Drive.
Tyvärr har jag redan sålt iväg Truck Avengern, annars hade du kunnat få testa den.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

kickassford
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån mar 21, 2011 17:06
Ort: Gräsmyr / Umeå

Re: offroadförgasare?

Inlägg av kickassford » fre mar 01, 2013 17:39

har fått lite tips för att få edelbrocken bättre, nålventil med fjäder, sänka flottörnivån och plugga kanalen mellan flottörhusen.

har även köpt på mig ett TBI kit som innehåller allt utom vss-sensorn men verkar som att många kör utan denna utan större problem..
såklart följde inte någon bränslepump med men undrar om TBI bränsletrycksregulatorn klarar att reglera en EFI pump? isf har jag några liggandes.

en catchtank är också på listan för att minimera bränslebrist i kraftiga lutningar,

får se vad som händer framöver.
/Micke
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080

P:W
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
Ort: Stöde

Re: offroadförgasare?

Inlägg av P:W » tis mar 05, 2013 9:48

kickassford skrev:såklart följde inte någon bränslepump med men undrar om TBI bränsletrycksregulatorn klarar att reglera en EFI pump? isf har jag några liggandes.
Jag tror inte man ska köra en TPI pump på ett TBI om man inte kopplar in en extern bränsletrycksregulator. Inne i TBI:n sitter ett fjäderbelastat membran som är anpassat för trycket som en TBI pump ger. En TBI pump jobbar med ca 9-13psi och en TPI pump pressar normalt mellan 43-44psi.

Jag har läst att risken är stor att man förstör membranet i TBI enheten väldigt fort om man använder en oregulerad TPI pump
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

Skriv svar