offroadförgasare?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån mar 21, 2011 17:06
- Ort: Gräsmyr / Umeå
offroadförgasare?
Har problem med suggan som har en csb 350 och en edelbrock 4-portare som flödar vid kraftig lutning framåt/bakåt?
Är det ett "normalt" problem? Hur löser jag detta?
Har läst om offroadmodifierade förgasare nånstans men hittar inget nu när ja söker på't.
Är det ett "normalt" problem? Hur löser jag detta?
Har läst om offroadmodifierade förgasare nånstans men hittar inget nu när ja söker på't.
/Micke
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080
Re: offroadförgasare?
Skaffa TBI istället 

-
- Användare
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån mar 21, 2011 17:06
- Ort: Gräsmyr / Umeå
Re: offroadförgasare?
Har tänkt tanken... En kompis hade ett Holly pro jection tror ja. Det var simpelt och bra men dyrt.
Ska se om jag hittar ett vettigt tbi kit.
Men tillbaka till förgaseriet, går det att modifiera för offroad med enkla medel eller är det dömt att misslyckas med flottörhusen på sidan?
Quadrajetten verkar poppis "over there" i offroad samanhang men en rochester e ju svindyr ny, visst finns det en edelbrock q-jet oxå?
Ska se om jag hittar ett vettigt tbi kit.
Men tillbaka till förgaseriet, går det att modifiera för offroad med enkla medel eller är det dömt att misslyckas med flottörhusen på sidan?
Quadrajetten verkar poppis "over there" i offroad samanhang men en rochester e ju svindyr ny, visst finns det en edelbrock q-jet oxå?
/Micke
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080
Re: offroadförgasare?
Vi hade två bilar med chevy 350 tidigare. En med en gammal rochester som fungerade felfritt i även extrema lut men en holley på den andra bilen gick inte öht när det började luta. Den byggdes dock om med ett offroad kit från summit och började funka bra. Dom sålde även färdiga offroad förgasare minns jag men detta var för 14 år sen. Så mitt tips är att hitta en gammal rochester eller beställ en ombyggd från summit eller persåkers.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: offroadförgasare?
Dave King har en idé där – Rochestern klarar sig rätt bra i bilarna när de lutar. Holley däremot brukar dumma sig, särskilt uppför och i sidlutning.
Det finns ett par trick. Det ena är att sänka flottörnivån en aning i bägge husen, samt dra upp ett par slangar från "piporna"i förgasaren.
Men det hjälper bara till en viss del. Annars får du sikta på ombyggnadskitet, alternativt kolla på Holleys offroadförgasare – Holley Truck Avenger. Den funkar faktiskt riktigt bra både i sidolutningar och uppför/nerför.
Visst, den klår knappast ett insprut, men skillnaden mot en standard-Holley är riktigt stor. Jag gjorde ett test av den förgasaren i 4 WD nr 6/2009, innan jag bytte till insprut. Du kan ju kolla i det numret, om du har 4 Wheel Drive.
Tyvärr har jag redan sålt iväg Truck Avengern, annars hade du kunnat få testa den.
Det finns ett par trick. Det ena är att sänka flottörnivån en aning i bägge husen, samt dra upp ett par slangar från "piporna"i förgasaren.
Men det hjälper bara till en viss del. Annars får du sikta på ombyggnadskitet, alternativt kolla på Holleys offroadförgasare – Holley Truck Avenger. Den funkar faktiskt riktigt bra både i sidolutningar och uppför/nerför.
Visst, den klår knappast ett insprut, men skillnaden mot en standard-Holley är riktigt stor. Jag gjorde ett test av den förgasaren i 4 WD nr 6/2009, innan jag bytte till insprut. Du kan ju kolla i det numret, om du har 4 Wheel Drive.
Tyvärr har jag redan sålt iväg Truck Avengern, annars hade du kunnat få testa den.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
- Användare
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån mar 21, 2011 17:06
- Ort: Gräsmyr / Umeå
Re: offroadförgasare?
har fått lite tips för att få edelbrocken bättre, nålventil med fjäder, sänka flottörnivån och plugga kanalen mellan flottörhusen.
har även köpt på mig ett TBI kit som innehåller allt utom vss-sensorn men verkar som att många kör utan denna utan större problem..
såklart följde inte någon bränslepump med men undrar om TBI bränsletrycksregulatorn klarar att reglera en EFI pump? isf har jag några liggandes.
en catchtank är också på listan för att minimera bränslebrist i kraftiga lutningar,
får se vad som händer framöver.
har även köpt på mig ett TBI kit som innehåller allt utom vss-sensorn men verkar som att många kör utan denna utan större problem..
såklart följde inte någon bränslepump med men undrar om TBI bränsletrycksregulatorn klarar att reglera en EFI pump? isf har jag några liggandes.
en catchtank är också på listan för att minimera bränslebrist i kraftiga lutningar,
får se vad som händer framöver.
/Micke
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080
Volvo Sugga TP21 -57 med Chev 350, TH400, NP205 och 42" Superswamper TSL
Jeep Cherokee -92, 4.0 High Output, Automat, Lock-Right och 35" Maxxis Mudzilla M8080
Re: offroadförgasare?
Jag tror inte man ska köra en TPI pump på ett TBI om man inte kopplar in en extern bränsletrycksregulator. Inne i TBI:n sitter ett fjäderbelastat membran som är anpassat för trycket som en TBI pump ger. En TBI pump jobbar med ca 9-13psi och en TPI pump pressar normalt mellan 43-44psi.kickassford skrev:såklart följde inte någon bränslepump med men undrar om TBI bränsletrycksregulatorn klarar att reglera en EFI pump? isf har jag några liggandes.
Jag har läst att risken är stor att man förstör membranet i TBI enheten väldigt fort om man använder en oregulerad TPI pump
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro