Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?

Inlägg av Borkum » fre mar 01, 2013 18:17

Blazer army 86 höjd 4"
6,2L

Skulle köra lite offroad så jag la i 4wd low. Den hoppade ur ett par gånger tills jag slängde i den med kraft. Funkade fint.
Nu går det dock inte att få ur lågväxeln.
När jag ligger under biljävlen och rycker i växelföraren som går in i fördelningslådan så går det att växla mellan 2 och 4wd men båda är i lågväxel. (har provkört).

Vad ska jag göra?
Senast redigerad av Borkum den ons nov 20, 2013 19:55, redigerad totalt 3 gång.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Grottulf » lör mar 02, 2013 0:11

Jag skulle tippa på att det är en växlingsgaffel i fördelningslådan som har gett sig, de är rätt klena.
I vilket fall så måste du nog ner med lådan, så ta isär den o kolla.
Annars köper du en begagnad NP208:a rätt billigt, och hittar du en NP241:a så passar den också (sålänge den har mekanisk hast. mätare och även den har suttit efter en TH400-låda)

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av henke_99 » lör mar 02, 2013 10:20

Jag håller med grottulf. Du kan ju börja med att ta ner den gamla lådan o kolla vad som hänt, den måste ju ner i vilket fall.

Det är olika ingående axel i fördelningslådan beroende på vad den sitter bakom för växellåda, men det är bara den axeln som är olika. Det är betydligt lättare att få tag på lådor som suttit ihop med en th700 och då kan du ju "bara" byta den axeln så passar den på din bil oxå.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

turbobenke
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis maj 17, 2011 19:36

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av turbobenke » fre mar 22, 2013 19:27

jag har en 2500 -90 när jag lägger i och ur 4wd brukar jag backa-ägga i neutral sen lägga i 4wd sen backa igen. likadant när jag ska ha 2wd eller hög/låg

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Grottulf » fre mar 22, 2013 22:57

turbobenke skrev:jag har en 2500 -90 när jag lägger i och ur 4wd brukar jag backa-ägga i neutral sen lägga i 4wd sen backa igen. likadant när jag ska ha 2wd eller hög/låg
Det ska du inte behöva om allt är riktigt.

2wd till 4wd hög ska du kunna göra i i stort sett vilken fart som helst, men man kan behöva släppa efter lite på gasen efteråt så hylsan i framaxeln glider i/ur lätt.
Och se till att inte belasta nånting förrän 4wd lampan lyser stabilt (vilket kan ta ett tag ifall TLA:n är dålig)

Ska du växla mellan hög o låg så ska du stå still med automaten i neutral, och dra spaken bestämt mellan lägena.
Råkar man stanna till med spaken i fördelningslådans neutral-läge så kan man behöva stänga av motorn för att fullfölja växlingen

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Borkum » sön sep 22, 2013 17:20

Du hade rätt Grottulf, det är ena gaffeln som är nedsliten.
Vet någon var man får tag på en ny?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Grottulf » mån sep 23, 2013 9:43

Jag skulle testa en köpesannons här på forumet först.
Nya vet jag inte vart man köper, men misstänker att det kan bli dyrt

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Borkum » lör okt 05, 2013 22:24

Jag har fått tag på en gaffel. Dyr som fan.
Input Thrust Bearing har skurit ihop och försvunnit som lösa delar spridda i lådan. Det har resulterat i att input washern har nött mot aluminiumet och nött ner det så att planetväxeln inte funkar som den ska.

http://www.quadratec.com/jeep-replaceme ... /np208.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Nummer 13 är det fel på.

Tror ni att det kan funka att lägga på någon extra input washer för att kompensera för det nednötta alluminiumet?

Var beställer jag ifrån, länkad sida bra?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av henke_99 » lör okt 05, 2013 23:23

Varför köper du inte bara en begagnad fungerande låda? Dom kostar ju max ett par tusen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Borkum » sön okt 06, 2013 0:40

Därför att jag inte hittade någon beggad låda och därför att jag nu har rivit ner lådan i beståndsdelar, gjort rent allt och vill plocka ihop den igen.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Grottulf » mån okt 07, 2013 10:06

Borkum skrev:Jag har fått tag på en gaffel. Dyr som fan.
Input Thrust Bearing har skurit ihop och försvunnit som lösa delar spridda i lådan. Det har resulterat i att input washern har nött mot aluminiumet och nött ner det så att planetväxeln inte funkar som den ska.

http://www.quadratec.com/jeep-replaceme ... /np208.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Nummer 13 är det fel på.

Tror ni att det kan funka att lägga på någon extra input washer för att kompensera för det nednötta alluminiumet?

Var beställer jag ifrån, länkad sida bra?
Det kan nog gå, men beroende på hur det ser ut, så finns väl risk för att man skulle behöva fräsa/svarva ner ytan så den blir slät o fin igen... :vetej:

Vad är det för dimension på brickan?
Jag kom just på att jag tror jag kan ha en del delar till en skrotad NP208 liggande...

Hade du redan köpt gaffeln, men inte thrust bearing?
Köpte du i så fall från den sidan du länkade till?
Jag tycker de verkar ha rätt vettiga priser.

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Borkum » mån okt 07, 2013 18:40

Gaffeln köpte jag från Åkes bil å motor.

Thrust bearing är beställd men dom vill ta 70 dollar i frakt. Låter lite väl mycket. Varifrån är annars bäst att beställa delar från?

Alluminiumet är nednött ganska fint så det är slätt. Med en extra bricka (ca3mm) så ser det ut att kunna bli rätt avstånd.

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Borkum » mån okt 07, 2013 19:20

Hittade en annan sida där det var billigare.
Såg även att gaffeln som jag köpte för 2900 kr kostar 16 dollar. Beställde en sån. Tror jag lämnar tillbaka 2900kronors gaffeln.
Vilken sjuk prisskillnad.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av henke_99 » mån okt 07, 2013 19:27

3000 kr :shock: Måste ju gå att få en låda även på skroten för det priset. Förstår inte att du inte lyckats få tag på nån låda, dom satt ju i nästan alla chevor på 80-talet.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Borkum
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jan 14, 2013 18:31

Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.

Inlägg av Borkum » mån okt 07, 2013 19:37

henke_99 skrev:3000 kr :shock: Måste ju gå att få en låda även på skroten för det priset. Förstår inte att du inte lyckats få tag på nån låda, dom satt ju i nästan alla chevor på 80-talet.
Jag kollade inte så noga alls. Trodde att det bara var att byta gaffeln så var det klart och en sådan köpte jag brevid där jag jobbar. Ville få ordning på elendet fort nu när jag äntligen har fått tummer ur vröven.

Skriv svar