Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?
Blazer army 86 höjd 4"
6,2L
Skulle köra lite offroad så jag la i 4wd low. Den hoppade ur ett par gånger tills jag slängde i den med kraft. Funkade fint.
Nu går det dock inte att få ur lågväxeln.
När jag ligger under biljävlen och rycker i växelföraren som går in i fördelningslådan så går det att växla mellan 2 och 4wd men båda är i lågväxel. (har provkört).
Vad ska jag göra?
6,2L
Skulle köra lite offroad så jag la i 4wd low. Den hoppade ur ett par gånger tills jag slängde i den med kraft. Funkade fint.
Nu går det dock inte att få ur lågväxeln.
När jag ligger under biljävlen och rycker i växelföraren som går in i fördelningslådan så går det att växla mellan 2 och 4wd men båda är i lågväxel. (har provkört).
Vad ska jag göra?
Senast redigerad av Borkum den ons nov 20, 2013 19:55, redigerad totalt 3 gång.
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Jag skulle tippa på att det är en växlingsgaffel i fördelningslådan som har gett sig, de är rätt klena.
I vilket fall så måste du nog ner med lådan, så ta isär den o kolla.
Annars köper du en begagnad NP208:a rätt billigt, och hittar du en NP241:a så passar den också (sålänge den har mekanisk hast. mätare och även den har suttit efter en TH400-låda)
I vilket fall så måste du nog ner med lådan, så ta isär den o kolla.
Annars köper du en begagnad NP208:a rätt billigt, och hittar du en NP241:a så passar den också (sålänge den har mekanisk hast. mätare och även den har suttit efter en TH400-låda)
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Jag håller med grottulf. Du kan ju börja med att ta ner den gamla lådan o kolla vad som hänt, den måste ju ner i vilket fall.
Det är olika ingående axel i fördelningslådan beroende på vad den sitter bakom för växellåda, men det är bara den axeln som är olika. Det är betydligt lättare att få tag på lådor som suttit ihop med en th700 och då kan du ju "bara" byta den axeln så passar den på din bil oxå.
Det är olika ingående axel i fördelningslådan beroende på vad den sitter bakom för växellåda, men det är bara den axeln som är olika. Det är betydligt lättare att få tag på lådor som suttit ihop med en th700 och då kan du ju "bara" byta den axeln så passar den på din bil oxå.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: tis maj 17, 2011 19:36
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
jag har en 2500 -90 när jag lägger i och ur 4wd brukar jag backa-ägga i neutral sen lägga i 4wd sen backa igen. likadant när jag ska ha 2wd eller hög/låg
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Det ska du inte behöva om allt är riktigt.turbobenke skrev:jag har en 2500 -90 när jag lägger i och ur 4wd brukar jag backa-ägga i neutral sen lägga i 4wd sen backa igen. likadant när jag ska ha 2wd eller hög/låg
2wd till 4wd hög ska du kunna göra i i stort sett vilken fart som helst, men man kan behöva släppa efter lite på gasen efteråt så hylsan i framaxeln glider i/ur lätt.
Och se till att inte belasta nånting förrän 4wd lampan lyser stabilt (vilket kan ta ett tag ifall TLA:n är dålig)
Ska du växla mellan hög o låg så ska du stå still med automaten i neutral, och dra spaken bestämt mellan lägena.
Råkar man stanna till med spaken i fördelningslådans neutral-läge så kan man behöva stänga av motorn för att fullfölja växlingen
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Du hade rätt Grottulf, det är ena gaffeln som är nedsliten.
Vet någon var man får tag på en ny?
Vet någon var man får tag på en ny?
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Jag skulle testa en köpesannons här på forumet först.
Nya vet jag inte vart man köper, men misstänker att det kan bli dyrt
Nya vet jag inte vart man köper, men misstänker att det kan bli dyrt
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Jag har fått tag på en gaffel. Dyr som fan.
Input Thrust Bearing har skurit ihop och försvunnit som lösa delar spridda i lådan. Det har resulterat i att input washern har nött mot aluminiumet och nött ner det så att planetväxeln inte funkar som den ska.
http://www.quadratec.com/jeep-replaceme ... /np208.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Nummer 13 är det fel på.
Tror ni att det kan funka att lägga på någon extra input washer för att kompensera för det nednötta alluminiumet?
Var beställer jag ifrån, länkad sida bra?
Input Thrust Bearing har skurit ihop och försvunnit som lösa delar spridda i lådan. Det har resulterat i att input washern har nött mot aluminiumet och nött ner det så att planetväxeln inte funkar som den ska.
http://www.quadratec.com/jeep-replaceme ... /np208.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Nummer 13 är det fel på.
Tror ni att det kan funka att lägga på någon extra input washer för att kompensera för det nednötta alluminiumet?
Var beställer jag ifrån, länkad sida bra?
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Varför köper du inte bara en begagnad fungerande låda? Dom kostar ju max ett par tusen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Därför att jag inte hittade någon beggad låda och därför att jag nu har rivit ner lådan i beståndsdelar, gjort rent allt och vill plocka ihop den igen.
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Det kan nog gå, men beroende på hur det ser ut, så finns väl risk för att man skulle behöva fräsa/svarva ner ytan så den blir slät o fin igen...Borkum skrev:Jag har fått tag på en gaffel. Dyr som fan.
Input Thrust Bearing har skurit ihop och försvunnit som lösa delar spridda i lådan. Det har resulterat i att input washern har nött mot aluminiumet och nött ner det så att planetväxeln inte funkar som den ska.
http://www.quadratec.com/jeep-replaceme ... /np208.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Nummer 13 är det fel på.
Tror ni att det kan funka att lägga på någon extra input washer för att kompensera för det nednötta alluminiumet?
Var beställer jag ifrån, länkad sida bra?

Vad är det för dimension på brickan?
Jag kom just på att jag tror jag kan ha en del delar till en skrotad NP208 liggande...
Hade du redan köpt gaffeln, men inte thrust bearing?
Köpte du i så fall från den sidan du länkade till?
Jag tycker de verkar ha rätt vettiga priser.
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Gaffeln köpte jag från Åkes bil å motor.
Thrust bearing är beställd men dom vill ta 70 dollar i frakt. Låter lite väl mycket. Varifrån är annars bäst att beställa delar från?
Alluminiumet är nednött ganska fint så det är slätt. Med en extra bricka (ca3mm) så ser det ut att kunna bli rätt avstånd.
Thrust bearing är beställd men dom vill ta 70 dollar i frakt. Låter lite väl mycket. Varifrån är annars bäst att beställa delar från?
Alluminiumet är nednött ganska fint så det är slätt. Med en extra bricka (ca3mm) så ser det ut att kunna bli rätt avstånd.
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Hittade en annan sida där det var billigare.
Såg även att gaffeln som jag köpte för 2900 kr kostar 16 dollar. Beställde en sån. Tror jag lämnar tillbaka 2900kronors gaffeln.
Vilken sjuk prisskillnad.
Såg även att gaffeln som jag köpte för 2900 kr kostar 16 dollar. Beställde en sån. Tror jag lämnar tillbaka 2900kronors gaffeln.
Vilken sjuk prisskillnad.
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
3000 kr
Måste ju gå att få en låda även på skroten för det priset. Förstår inte att du inte lyckats få tag på nån låda, dom satt ju i nästan alla chevor på 80-talet.

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Jag kollade inte så noga alls. Trodde att det bara var att byta gaffeln så var det klart och en sådan köpte jag brevid där jag jobbar. Ville få ordning på elendet fort nu när jag äntligen har fått tummer ur vröven.henke_99 skrev:3000 krMåste ju gå att få en låda även på skroten för det priset. Förstår inte att du inte lyckats få tag på nån låda, dom satt ju i nästan alla chevor på 80-talet.