Sida 1 av 5

Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 11:40
av mopardude
Hej!

Ny på forumet och hoppas på hjälp...

Har en tid letat 4x4 diesel Cheva a'la -80 tal utan framgång här hemma.
Ska förhoppningsvis hämta en nästa vecka...
När jag tittar på pickisen, hur ser jag om det är en K20 eller K30? Har förstått att det är olika axlar och så, finns något bra sätt att lära sig se skillnaden direkt?

Säljaren har noll koll. I pappren står bara GMC TRUCK/COACH (USA) J

Kallas karossen förresten Jimmy? (varför?)

Är det ingen skillnad i flak storlek, likt nyare Chevor: 1500, 2500, 3500?

Var hittar man motorvärmare att köpa?

Vad väger en sådan här pickis? Mått?

Om det är dubbla tankar, ser man då det? Behöver man manuellt välja tank/ hur?

Om enkel tank, vad rymmer den då?

Är det verkligen skadligt köra med 4wd konstant på dessa? Varför??


Hur registrerar man en K20 eller K30, vad skiljer i årsskatt på personbils eller lätt lastbils registrering, samt vad skiljer i lastvikter och drag vikter om något skiljer?

Vad är det för "uttag" som sitter genom grillen, 2stycken? (tror detta är en ex. Army pickis)

För framtida planer:
Summit har lite chassiedelar för att höja, finns något kit ni kan rekommendera, och som verkligen är komplett? Annat att tänka på inför en höjning?

Tacksam för inlägg!

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 13:52
av Grottulf
Välkommen hit!
Jag ska försöka att svara på några av frågorna, sen får någon annan fylla på...
mopardude skrev:Hej!

Ny på forumet och hoppas på hjälp...

Har en tid letat 4x4 diesel Cheva a'la -80 tal utan framgång här hemma.
Ska förhoppningsvis hämta en nästa vecka...
När jag tittar på pickisen, hur ser jag om det är en K20 eller K30? Har förstått att det är olika axlar och så, finns något bra sätt att lära sig se skillnaden direkt?

Största skillnaden är framaxeln som är dana60 på K30 och GM10bult alt. dana44 på K20 och K10.
Kolla hur styrarmen sitter fast i vänstra spindelhuset.
Sitter den med 4 bultar i en fyrkant så är det en dana60(K30)
och sitter den med 3 bultar i en lite sned rad så är det en GM10b/dana44(K20)


Säljaren har noll koll. I pappren står bara GMC TRUCK/COACH (USA) J

Kallas karossen förresten Jimmy? (varför?)

Jimmy heter GMC:s motsvarighet till Blazern (också kallad K5)

Är det ingen skillnad i flak storlek, likt nyare Chevor: 1500, 2500, 3500?

Jo, det finns 6 och 8-fots flak.
K10:an finns med båda delarna, men K20 och K30 finns bara som 8-fotare.
K30 fanns förresten som "chassis cab" då kan det tex sitta en längre flatbed-flak på den


Var hittar man motorvärmare att köpa?
i stort sett överallt, tex Hansen racing

Vad väger en sådan här pickis? Mått?

runt 2,5ton

Om det är dubbla tankar, ser man då det? Behöver man manuellt välja tank/ hur?

de sitter på utsidan av ramen så det ser du lätt, plus att du har tanklock på båda sidorna
Man skiftar emellan dem med en strömbrytare i kupén, men de krånglar ofta...


Om enkel tank, vad rymmer den då?

Är det verkligen skadligt köra med 4wd konstant på dessa? Varför??

Det finns ingen mittdiff.
När du svänger så vill framhjulen gå en längre sträcka än bakhjulen,
och har man ingen mitt-diff som tar upp det så blir det brytningar i drivlinan



Hur registrerar man en K20 eller K30, vad skiljer i årsskatt på personbils eller lätt lastbils registrering, samt vad skiljer i lastvikter och drag vikter om något skiljer?

Lätt lastbil blir mycket billigare, hur mycket minns jag inte för det var längesen jag betalade skatt på mina :roll:
En K30 kan vara svår att regga som lätt lastbil. De är lite tyngre så de brukar vilja regga dem som tung lastbil.
Då blir skatten billigare, men den blir å andra sidan aldrig skattebefriad, och kräver ju C-kort...



Vad är det för "uttag" som sitter genom grillen, 2stycken? (tror detta är en ex. Army pickis)

Det kan vara 24V starthjälps uttag ifall det är en CUCV (Armé-cheva)
Startmotorn o glödningen är 24V på dessa, men resten är 12V.
Jag fattade inte förresten om det är en pickup eller blazer du tittar på .
Blazern/Jimmyn finns förövrigt bara med de klenare axlerna (samma som K10-pickupen)
Har du några bilder så kan vi nog hjälpa dig med med vad det är


För framtida planer:
Summit har lite chassiedelar för att höja, finns något kit ni kan rekommendera, och som verkligen är komplett? Annat att tänka på inför en höjning?

Tacksam för inlägg!

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 14:28
av mopardude
toppen! Tack för inlägget!

Det är en pickis.

Hur bifogar man bild?

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 14:42
av sverker
Grottulf skrev:Välkommen hit!
mopardude skrev:Hej!
Hur registrerar man en K20 eller K30, vad skiljer i årsskatt på personbils eller lätt lastbils registrering, samt vad skiljer i lastvikter och drag vikter om något skiljer?

Lätt lastbil blir mycket billigare, hur mycket minns jag inte för det var längesen jag betalade skatt på mina :roll:
En K30 kan vara svår att regga som lätt lastbil. De är lite tyngre så de brukar vilja regga dem som tung lastbil.
Då blir skatten billigare, men den blir å andra sidan aldrig skattebefriad, och kräver ju C-kort...
Även tunga lastbilar blir ännu så länge skattefria vid 30 år så länge de inte används i yrkesmässig traffik, däremot inte släp.

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 14:54
av Grottulf
mopardude skrev:toppen! Tack för inlägget!

Det är en pickis.

Hur bifogar man bild?
Så här tex:
viewtopic.php?f=5&t=18925" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast forumbilder.se ser iofs lite annorlunda ut nu.
sverker skrev:
Grottulf skrev:Välkommen hit!
mopardude skrev:Hej!
Hur registrerar man en K20 eller K30, vad skiljer i årsskatt på personbils eller lätt lastbils registrering, samt vad skiljer i lastvikter och drag vikter om något skiljer?

Lätt lastbil blir mycket billigare, hur mycket minns jag inte för det var längesen jag betalade skatt på mina :roll:
En K30 kan vara svår att regga som lätt lastbil. De är lite tyngre så de brukar vilja regga dem som tung lastbil.
Då blir skatten billigare, men den blir å andra sidan aldrig skattebefriad, och kräver ju C-kort...
Även tunga lastbilar blir ännu så länge skattefria vid 30 år så länge de inte används i yrkesmässig traffik, däremot inte släp.
Å f-n det hade jag missat!
Då finns det med andra ord ingen ursäkt att inte skaffa c-kort nu :twisted:

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 15:01
av Grottulf
Det är en pickis.
Är det en armé-bil och pickup så är det en K30 förresten.
Förutom att de har de starkaste axlarna, så har de även en detroit-locker originalmonterad bak,
Ett fåtal har till o med diff-broms fram.

Ska du inte ha den så tar jag den :mrgreen:

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 15:03
av Privatperson
mopardude skrev:Hej!

...

Vad väger en sådan här pickis? Mått?

mått ca 2 x 6M (8´ flak)
...

Om enkel tank, vad rymmer den då?

76L per tank

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 18:17
av Mathias T
värt att tänka på är tung lb förtfarande behöver bes varje år även efter 30 år medans lätt lb då är vartannat år

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 19:52
av mopardude
Grottulf skrev:
Det är en pickis.
Är det en armé-bil och pickup så är det en K30 förresten.
Förutom att de har de starkaste axlarna, så har de även en detroit-locker originalmonterad bak,
Ett fåtal har till o med diff-broms fram.

Ska du inte ha den så tar jag den :mrgreen:
Tack för inlägget!

Ska jag inte ha den ska jag tipsa om den.
Är du säker på det? Är armé bilar alltid K30?
Borde vara det, för den är grön invändigt och i hjulhus.
Tror inte det är dubbla tankar (synd).
Sitter det TH400 i dessa? Kan man få ned en sådan 6.2:a till under 1,5 landsväg?
Vad är en detroit locker?
Är det inte diffbroms på alla fram/bak? eller.. Utveckla gärna :-)
Varför kan man inte köra med 4wd utan att skada bilen? Fattar inte? Jag vill köra med den konstant vintertid.
Hur gör man för att växla mellan 2wd och 4wd? Måste man stå still på park med broms i?
Verkar inte vara triplex drag- stör jag mig på...

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 19:54
av mopardude
Mathias T skrev:värt att tänka på är tung lb förtfarande behöver bes varje år även efter 30 år medans lätt lb då är vartannat år
Har bara AB så blir LB eller B reg. Men vill kunna entusiastförsäkra eller nått. Funkar det med LB reggade fordon? Är det någon nackdel att LB regga? De blir skattebefriade dom
Också efter 30år?

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 19:55
av mopardude
Privatperson skrev:
mopardude skrev:Hej!

...

Vad väger en sådan här pickis? Mått?

mått ca 2 x 6M (8´ flak)
...

Om enkel tank, vad rymmer den då?

76L per tank
Tackar... Visst är dom cirka 2m hög?

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 19:58
av mopardude
Grottulf skrev:
mopardude skrev:toppen! Tack för inlägget!

Det är en pickis.

Hur bifogar man bild?
Så här tex:
viewtopic.php?f=5&t=18925" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast forumbilder.se ser iofs lite

Tack!
Men...
Suck vad omständigt :-D

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 20:03
av mopardude
Grottulf skrev:Välkommen hit!
Jag ska försöka att svara på några av frågorna, sen får någon annan fylla på...
mopardude skrev:Hej!

Ny på forumet och hoppas på hjälp...

Har en tid letat 4x4 diesel Cheva a'la -80 tal utan framgång här hemma.
Ska förhoppningsvis hämta en nästa vecka...
När jag tittar på pickisen, hur ser jag om det är en K20 eller K30? Har förstått att det är olika axlar och så, finns något bra sätt att lära sig se skillnaden direkt?

Största skillnaden är framaxeln som är dana60 på K30 och GM10bult alt. dana44 på K20 och K10.
Kolla hur styrarmen sitter fast i vänstra spindelhuset.
Sitter den med 4 bultar i en fyrkant så är det en dana60(K30)
och sitter den med 3 bultar i en lite sned rad så är det en GM10b/dana44(K20)


Säljaren har noll koll. I pappren står bara GMC TRUCK/COACH (USA) J

Kallas karossen förresten Jimmy? (varför?)

Jimmy heter GMC:s motsvarighet till Blazern (också kallad K5)

Är det ingen skillnad i flak storlek, likt nyare Chevor: 1500, 2500, 3500?

Jo, det finns 6 och 8-fots flak.
K10:an finns med båda delarna, men K20 och K30 finns bara som 8-fotare.
K30 fanns förresten som "chassis cab" då kan det tex sitta en längre flatbed-flak på den


Var hittar man motorvärmare att köpa?
i stort sett överallt, tex Hansen racing

Vad väger en sådan här pickis? Mått?

runt 2,5ton

Om det är dubbla tankar, ser man då det? Behöver man manuellt välja tank/ hur?

de sitter på utsidan av ramen så det ser du lätt, plus att du har tanklock på båda sidorna
Man skiftar emellan dem med en strömbrytare i kupén, men de krånglar ofta...


Om enkel tank, vad rymmer den då?

Är det verkligen skadligt köra med 4wd konstant på dessa? Varför??

Det finns ingen mittdiff.
När du svänger så vill framhjulen gå en längre sträcka än bakhjulen,
och har man ingen mitt-diff som tar upp det så blir det brytningar i drivlinan



Hur registrerar man en K20 eller K30, vad skiljer i årsskatt på personbils eller lätt lastbils registrering, samt vad skiljer i lastvikter och drag vikter om något skiljer?

Lätt lastbil blir mycket billigare, hur mycket minns jag inte för det var längesen jag betalade skatt på mina :roll:
En K30 kan vara svår att regga som lätt lastbil. De är lite tyngre så de brukar vilja regga dem som tung lastbil.
Då blir skatten billigare, men den blir å andra sidan aldrig skattebefriad, och kräver ju C-kort...



Vad är det för "uttag" som sitter genom grillen, 2stycken? (tror detta är en ex. Army pickis)

Det kan vara 24V starthjälps uttag ifall det är en CUCV (Armé-cheva)
Startmotorn o glödningen är 24V på dessa, men resten är 12V.
Jag fattade inte förresten om det är en pickup eller blazer du tittar på .
Blazern/Jimmyn finns förövrigt bara med de klenare axlerna (samma som K10-pickupen)
Har du några bilder så kan vi nog hjälpa dig med med vad det är


För framtida planer:
Summit har lite chassiedelar för att höja, finns något kit ni kan rekommendera, och som verkligen är komplett? Annat att tänka på inför en höjning?

Tacksam för inlägg!
Vad menar du med mittdiff?
Är inte fyrhjulsdriften till för att användas?
Har alla dom härdubbla batterier? Är det för att det är 24v på starten som du skrev?

Vad är det andra uttaget i grillen, om det ena kan vara starthjälp?

Kan jag interäkna bult på diffklumpen(?) fram eller bak, för att kolla om det är K20 eller K30 alltså?

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 20:33
av mopardude
Grottulf skrev:
Det är en pickis.
Är det en armé-bil och pickup så är det en K30 förresten.
Förutom att de har de starkaste axlarna, så har de även en detroit-locker originalmonterad bak,
Ett fåtal har till o med diff-broms fram.

Ska du inte ha den så tar jag den :mrgreen:

Har typ nato eller tyskarna haft K20/K30?
Hade dom GMC?

Står " GMC TRUCK/COACH (USA) J " i pappren, men sitter cheva emblem i grillen. Ksn ju vara bytt grill, eller så är det fel papper...

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Postat: ons mar 13, 2013 21:53
av Amazon_Sleper
4wd är till för att användas när den behövs å då är de inge problem på löst underlag.

Men genom att den inte sitter någon mitt diff i dessa så kan drivaxlarna fram å bak inte rotera i olika hastiget. Vilket dom måste kunna på hårt underlag.

Framhjulen rullar alltid en längre sträcka än bakjulen vid en sväng.

Detroit locker är en form av mekanisk spärr som känner av olika rotation mellan hjulen å låser upp 100% de gör inte en lamell diff.

Verka som en trevlig bil du snoka reda på i alla fall. gillar gamla K modellen på chevorna :tumbup: