Importera släp från UK
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Importera släp från UK
Som rubrik. Har tittat lite på släp i UK.
t.ex.
Ifor Williams flat bed
I mina ögon bra pris, samt att pundet som bekant är rekordlågt.
Ifor Williams säljs ju här med så delar kan inte vara nått problem.
Men vad finns de för fallgropar man ska hålla reda på vid en ev import?
Det jag har hittat är:
*COC- dokument ska levereras av försäljaren
*En Engelsk nummerplåt, och soppa i tanken.
Engelsmännen registrerar inte sina släp alls, så det går med vilken bilplåt som helst(?) har en bekant som importerar bilar där ifrån, han har säkert nån plåt man kan låna isf.
Sen får man ju nöjet att se något annat land med.
t.ex.
Ifor Williams flat bed
I mina ögon bra pris, samt att pundet som bekant är rekordlågt.
Ifor Williams säljs ju här med så delar kan inte vara nått problem.
Men vad finns de för fallgropar man ska hålla reda på vid en ev import?
Det jag har hittat är:
*COC- dokument ska levereras av försäljaren
*En Engelsk nummerplåt, och soppa i tanken.
Engelsmännen registrerar inte sina släp alls, så det går med vilken bilplåt som helst(?) har en bekant som importerar bilar där ifrån, han har säkert nån plåt man kan låna isf.
Sen får man ju nöjet att se något annat land med.
Senast redigerad av sleeper_86 den tor mar 21, 2013 6:16, redigerad totalt 2 gång.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Importera släp från UK
en tanke som jag själv haft, jag skulle undvika kärror med 10 tummare, visst kan det vara skönt att slippa vinterdäckskravet men tänkt på (iallafall vad jag hört) att dom rullar betydligt tyngre än en kärra med 13 eller 14 tummare på, men som sagt det är ingen erfarenhet det är något jag hört.
men att importera släp från uk kan ju inte vara svårare än en bil?
men att importera släp från uk kan ju inte vara svårare än en bil?
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 193
- Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
- Ort: Södra Härene, Vårgårda
- Kontakt:
Re: Importera släp från UK
Man ska nog kolla upp specifikationerna noga innan man importerar. Helt andra regler i UK.
En bekant köpte bil och ett släp när han var där på semester och SBP skrattade åt släpet när han försökte reg.bes. Han gjorde en fuling med identitet och delar från en skrotad husvagn för att få till det.
En bekant köpte bil och ett släp när han var där på semester och SBP skrattade åt släpet när han försökte reg.bes. Han gjorde en fuling med identitet och delar från en skrotad husvagn för att få till det.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Importera släp från UK
Tog bara den länken som exempel. Kan lika gärna ha 14" på, Blir de för högt för att kunna få upp suzukin så får jag väl börja fundera på om jag inte byggt fel
Skifta för vinterdäck gör mig inget, har hellre riktiga däck.
Hjullager har jag hört på omvägar är vanligt på de med mindre hjul med.

Tycker inte heller de borde vara svårare. Bara man får med COC intyget, vilket de tydligen var lag på att säljaren skulle tillhandahålla.koppartaket skrev:en tanke som jag själv haft, jag skulle undvika kärror med 10 tummare, visst kan det vara skönt att slippa vinterdäckskravet men tänkt på (iallafall vad jag hört) att dom rullar betydligt tyngre än en kärra med 13 eller 14 tummare på, men som sagt det är ingen erfarenhet det är något jag hört.
men att importera släp från uk kan ju inte vara svårare än en bil?
Skifta för vinterdäck gör mig inget, har hellre riktiga däck.
Hjullager har jag hört på omvägar är vanligt på de med mindre hjul med.
Får leta liknande de modeller som redan finns i sverige då. Har iofs känningar så den kan få en helt ny egen identitet om de skulle behövas.Jarskagarden skrev:Man ska nog kolla upp specifikationerna noga innan man importerar. Helt andra regler i UK.
En bekant köpte bil och ett släp när han var där på semester och SBP skrattade åt släpet när han försökte reg.bes. Han gjorde en fuling med identitet och delar från en skrotad husvagn för att få till det.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Importera släp från UK
Billigt
Biltrailers i Sverige är så jävla överprisade så det inte är sant...

Biltrailers i Sverige är så jävla överprisade så det inte är sant...
TGB 13
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Importera släp från UK
Ja, visar det sig vara smidig så funderar jag på att ta med 2 hem.macke skrev:Billigt![]()
Biltrailers i Sverige är så jävla överprisade så det inte är sant...
Skickade lite frågor till transportstyrelsen, återkommer när jag fått svar.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Importera släp från UK
Ifor williams använder 12" hjul o dom är oxå vinterdäcks befriade, har själv 12"are på min.
10"arna rullar betydligt tyngre än 12orna, har haft båda.
10"arna rullar betydligt tyngre än 12orna, har haft båda.
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Importera släp från UK
Något jag rekommenderar är att du kollar efter en kärra med tipp, mycke smidigare till vad man än ska köra, går till och med att lasta grejer med vanlig handtruck.
När jag pratade med dom på bilprovningen så sa dom att hade man bara regpapprena på kärran så skriver dom bara ut ett nytt regbevis i sverige för runt tusenlappen men då är kravet att den e reggad inom EU.
När jag pratade med dom på bilprovningen så sa dom att hade man bara regpapprena på kärran så skriver dom bara ut ett nytt regbevis i sverige för runt tusenlappen men då är kravet att den e reggad inom EU.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Importera släp från UK
Original regpapper från UK dom menar då lr?Chrille_91 skrev:
När jag pratade med dom på bilprovningen så sa dom att hade man bara regpapprena på kärran så skriver dom bara ut ett nytt regbevis i sverige för runt tusenlappen men då är kravet att den e reggad inom EU.
Är de lättare att ta hem från tyskland? Blir ju faktiskt avsevärt mycket närmare än att åka till england, e bara den lilla detaljen med språket som ställer till det

Wm Meyer Alukärra
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Importera släp från UK
Jag vet inte just när de gäller england men i t.ex. tyskland e dom väl reggade som här i sverige så då skulle de bara va o göra en vanlig reg-besiktning.sleeper_86 skrev:Original regpapper från UK dom menar då lr?Chrille_91 skrev:
När jag pratade med dom på bilprovningen så sa dom att hade man bara regpapprena på kärran så skriver dom bara ut ett nytt regbevis i sverige för runt tusenlappen men då är kravet att den e reggad inom EU.
Är de lättare att ta hem från tyskland? Blir ju faktiskt avsevärt mycket närmare än att åka till england, e bara den lilla detaljen med språket som ställer till det
Wm Meyer Alukärra
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Importera släp från UK
va jävligt försiktig att det inte är stöldgods
uk har stora problem med stölder av husvagnar och släp
uk har stora problem med stölder av husvagnar och släp
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Importera släp från UK
jo, de hänger väl ihop med att dom inte är registrerade. Kanske säkrare ta från tyskland istället.adhd skrev:va jävligt försiktig att det inte är stöldgods
uk har stora problem med stölder av husvagnar och släp
Fortfarande inget svar från transportstyrelsen...

//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Importera släp från UK
Och så är ju engelska släp gjorda för att köras i vänstertrafik...... 

/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"
Re: Importera släp från UK
sen har jag hört att den svenska importören av Ifor Williams inte är till nån hjälp om man behöver hjälp med ram nummer och delar
Re: Importera släp från UK
kolla med sm släpet strax utanför karlstad dom är en gamal hederlig släpbyggare inte ihopskruvat thule släp helsvetsat och galvat bygger efter kundens tycke
vi köpte en flakkärra lite lägre lemmar boggi 2000kg tror det gick på strax över 30000kr nytt
mvh
johan
vi köpte en flakkärra lite lägre lemmar boggi 2000kg tror det gick på strax över 30000kr nytt
mvh
johan