Amc 304 vs IH 304
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Amc 304 vs IH 304
Hallåj.
E de nån som vet va de e för skillnad på dessa två motorer som rubriken nämner?
Passar en amc 304 i en IH scout 2:a?
Passar den mot 727 lådan?
E de nån som vet va de e för skillnad på dessa två motorer som rubriken nämner?
Passar en amc 304 i en IH scout 2:a?
Passar den mot 727 lådan?
Senast redigerad av Statesman den mån apr 08, 2013 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
IH Scout-76:a
Pajero -86:a
Pajero -88:a

Pajero -86:a
Pajero -88:a

Re: Amc 304 vs Chrysler 304
AMC/Chrysler motorer kan jag inget om så det får en Jeepingare person svara på.
Passar en amc 304 i en IH scout 2:a? Fysiskt, ja. Men de har inte samma motorfästen
Passar den mot 727 lådan? Nej, IH:s 727 har ett unikt bultmönster som bara passar IH:s V8 familj
Vill man byta motor för att den är kaputt så är det lättast att leta upp en ny IH 304/345. Vill man byta motor pågrund av vikt, bränsleförbrukning eller [insert reason here] så får man antingen fabricera egna motorfästen/växellådsfästen eller köpa färdiga. För Chevas motorer finns det färdiga motorfästen att köpa som man bara svetsar eller bultar i ramen.
Passar en amc 304 i en IH scout 2:a? Fysiskt, ja. Men de har inte samma motorfästen
Passar den mot 727 lådan? Nej, IH:s 727 har ett unikt bultmönster som bara passar IH:s V8 familj
Vill man byta motor för att den är kaputt så är det lättast att leta upp en ny IH 304/345. Vill man byta motor pågrund av vikt, bränsleförbrukning eller [insert reason here] så får man antingen fabricera egna motorfästen/växellådsfästen eller köpa färdiga. För Chevas motorer finns det färdiga motorfästen att köpa som man bara svetsar eller bultar i ramen.
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
Re: Amc 304 vs Chrysler 304
Då e de en IH 304 lr 345:a ja ska leta efter! Blir väl massa krångel om ja ska ha i tex en cheva 350 antar ja, lr kanske räcker å göra en adapter mellan motor å låda?P:W skrev:AMC/Chrysler motorer kan jag inget om så det får en Jeepingare person svara på.
Passar en amc 304 i en IH scout 2:a? Fysiskt, ja. Men de har inte samma motorfästen
Passar den mot 727 lådan? Nej, IH:s 727 har ett unikt bultmönster som bara passar IH:s V8 familj
Vill man byta motor för att den är kaputt så är det lättast att leta upp en ny IH 304/345. Vill man byta motor pågrund av vikt, bränsleförbrukning eller [insert reason here] så får man antingen fabricera egna motorfästen/växellådsfästen eller köpa färdiga. För Chevas motorer finns det färdiga motorfästen att köpa som man bara svetsar eller bultar i ramen.
IH Scout-76:a
Pajero -86:a
Pajero -88:a

Pajero -86:a
Pajero -88:a

Re: Amc 304 vs Chrysler 304
Har man vertyg och kunnande så kan man bygga en adapter, annars så finns färdiga i det stora landet i väster ( för motorer som är internt balanserade ): http://www.shopih.com/AA-712572-A-p-AD.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men om man funderar på att slänga i en chevamotor så är det nästan lika bra att fundera på att ta med en Th700 också så får man lockup och overdrive för landsvägskörningens skull + att man kan få med sig ett komplett insprutningssystem. Th700:an har också snäppet bättre utväxling på 1:an än vad 727:an har ( 2.45/1 på 727 och 3.06/1 på th700:an ). Då måste man fixa växellådsbalken och eventuellt ändra längden på kardanerna.
Motorfästen för GM motorer finns också att köpa från USA: http://www.shopih.com/AA-713007-p-FG.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men om man funderar på att slänga i en chevamotor så är det nästan lika bra att fundera på att ta med en Th700 också så får man lockup och overdrive för landsvägskörningens skull + att man kan få med sig ett komplett insprutningssystem. Th700:an har också snäppet bättre utväxling på 1:an än vad 727:an har ( 2.45/1 på 727 och 3.06/1 på th700:an ). Då måste man fixa växellådsbalken och eventuellt ändra längden på kardanerna.
Motorfästen för GM motorer finns också att köpa från USA: http://www.shopih.com/AA-713007-p-FG.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
Re: Amc 304 vs Chrysler 304
Hmmm nu börjar de å komma massa ideer i huvet, å ja som inte skulle röra motorn änP:W skrev:Har man vertyg och kunnande så kan man bygga en adapter, annars så finns färdiga i det stora landet i väster ( för motorer som är internt balanserade ): http://www.shopih.com/AA-712572-A-p-AD.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men om man funderar på att slänga i en chevamotor så är det nästan lika bra att fundera på att ta med en Th700 också så får man lockup och overdrive för landsvägskörningens skull + att man kan få med sig ett komplett insprutningssystem. Th700:an har också snäppet bättre utväxling på 1:an än vad 727:an har ( 2.45/1 på 727 och 3.06/1 på th700:an ). Då måste man fixa växellådsbalken och eventuellt ändra längden på kardanerna.
Motorfästen för GM motorer finns också att köpa från USA: http://www.shopih.com/AA-713007-p-FG.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunskap å maskiner finns till fullo då ja jobbar med cnc svarvar och fräsar mm de e väl tiden som sätter käppar i hjulet! De låter ju lockande med insprut mm men då e de elbiten som kommer in i bilden å den e ju hemskt tråkig om man inte kan de så bra! Kardanerna har ja gjort om så ja har volvos knutkors mm å en adapter borde väl inte vara några problem å ta fram i trådgnisten!
Hur e hållbarheten på 700:an då?, har hört att 727 lådan ska va väldigt tålig?
Ja hittar ja ingen ih motor så får nog detta bli alternativet, Tack för tipsen mm!
IH Scout-76:a
Pajero -86:a
Pajero -88:a

Pajero -86:a
Pajero -88:a

Re: Amc 304 vs IH 304
Vad jag vet så är 727:an starkare än Th700:an. Den är nog mer jämförbar med en th400. Men det finns en mängd Blazers och pick-uper som gnussar träd som har th700:an så den är inte helt oäven.
304/345 finns det att få tag på. Fördelen med en IH är att det är få personer som kör andra märken som vill ha de motorerna ( annat än till bojsänken
)
Ett bra ställe att kolla är oftast http://www.ihsweden.com/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen finns det personer som har IH delar: http://www.ihsweden.com/Reservdelar.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin som nämns har idag lagret för IH bilar. men han kan vara lite svår att få tag på ibland då han jobbar i Norge vissa veckor.
304/345 finns det att få tag på. Fördelen med en IH är att det är få personer som kör andra märken som vill ha de motorerna ( annat än till bojsänken

Ett bra ställe att kolla är oftast http://www.ihsweden.com/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen finns det personer som har IH delar: http://www.ihsweden.com/Reservdelar.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin som nämns har idag lagret för IH bilar. men han kan vara lite svår att få tag på ibland då han jobbar i Norge vissa veckor.
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro