transportcontainer som garage?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

marcush
Hemmastadd

transportcontainer som garage?

Inlägg av marcush » tis maj 07, 2013 20:06

hej på er!

jag har en fundering, planerar lite kring att bygga garage lr carport lr föråd lr vad det nu blir ( såklart helst ett tokstort garage med allt lullull man kan komma på men det får tyvärr inte plats så det måste bli nått lite mindre ) och vill gärna ha tips och åsikter vad ni tycker om transportcontinrar som garage..

får man plats med en bil och fortfarande har plats att skruva vid sidorna?
blir 20 fot lite kort? 40 fot känns lite långt för denna uppfarten men vore ju annars bätte..
går det att typ isolera och värma?
osv.. vad har ni för tankar kring detta??

en av planerna är att ha en 20 fots container som föråd/garage( om man nu får plats i den) och typ som en carport på ena sidan..

mvh marcus

edit
.. tanken är att komma undan lite billigare, lr blir det dyrare i längden?
å ännu en fundering.. bör/måste man jorda en sån på nått sätt lr är jag bra nojig nu?

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Re: transportcontainer som garage?

Inlägg av Joel_Vbg » tis maj 07, 2013 20:16

Om du får plats att ha en 20fots container med carport vid sidan av hade jag byggt ett större garage och parkerat på gatan... :roll:

Helt beroende på vad du har för bil men jag vet personligen att det är pissigt jobbigt att åla sig ur fönstret på förardörren på en amerikansk bil i en container! Har en container stående utanför och kan mäta den men skulle tro den är 220cm bred och 30cm att öppna en dörr på är inte mycket men sen är inte jag peronligen utförd i storleken XS heller och smidigheten ligger någonstans mellan Diesel lok och finlandsfärja... :lol:
Så jag hade avstått det...

Som rent förråd funkar dom fint, eller som mek utrymme och ha bilen stående i carporten i såna fall.
Men en vettig 20fots container med leverans hem kostar 5-15.000kr beroende på kontakter sen bör du lägga takstolar och vettigare tak på den annars dröjer det inte länge innan vatten tränger in.

Jag hade personligen satsat på ett vettigt garage, lösvirke eller modul med riktig bottenplatta...
Dessa är vettiga och du kan räknaut priser med mått och allt: http://www.lundqvisttravaru.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen tillkommer bottenplatta, el, osv osv...

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis maj 07, 2013 20:17

tror det blir alldeles för smalt att skruva i tyvärr.. mitt garage är ca 3m brett och det är precis att de går å öppna dörrarna och komma ur bilen.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

bug_x
Rutinerad

Inlägg av bug_x » tis maj 07, 2013 20:24

Bild

Bild
Unimogen gick i containern men lite skrap på hytten : /

Bild

Mina erfarnheter.

Har 2 20" containerar. En är isolerad.

Oisolerad, glöm allt vad värme är, även med 4 kw så märks det knappt, sen när solen ligger på så blir det bastu...

Isolerad, går att värme sådär, 2kw gör att det blir okej men fan inte skönt.

Plats:
Hur stor bil har du?

En unimog går inte att meka på sidorna.

Har du en suzuki så går det att meka en sida i taget typ, men det är fortfarande trångt.

Fördelarna är att det inte blåser, går att svetsa, inget regn samt går att låsa in grejerna på natten.

O jorda behövs inte ; )
Unimog is the shit! :D

svana
Forumräv

Inlägg av svana » tis maj 07, 2013 20:57

Containrar är bra pga man slipper bygglov,och dom är enklare att flytta med sig i framtiden. Dessutom grymmaste inbrotts skyddet.
Man kan köpa färdigisolerade containers med indragen el och värme, sån har vi på jobbet till lill-lastaren, där har den 20 grader året runt, skönt vid snöröjning säsongen..

Jag funderar på att klyva 2 såna containers på längden och sätta ihop dem, ev. montera en vanlig garageport i gaveln.. :)

marcush
Hemmastadd

Inlägg av marcush » tis maj 07, 2013 22:10

stort tack för alla tankar!!!!
Joel_Vbg skrev:
det är lite tight och tanken var att försöka hålla igen lite på bredden, kan tyvärr inte parkera på gatan..
jag är inte direkt grasiös heller så kanske använda den som föråd blir bättre :)
jo jag hade gärna haft ett seriöst byggt garage med, men det är nog tyvärr så att garagen via länken kostar mer än själva huset, hehe..
4x4power skrev:
sen vill man ju gärna ha lite hyllor o sånt längs med sidorna så det blir nog satans trångt.. går ju inte alls i en sånhär..
bug_x skrev: Fördelarna är att det inte blåser, går att svetsa, inget regn samt går att låsa in grejerna på natten.
oki så det blir skitkallt på vintern och asvarmt på sommaren, inte så spännade:) men att kunna låsa in allt ordentligt är ju en klar fördel..

jag har just nu en suzuki sj till skogen men det hade ju varit trevligt att kunna skruva med nått större 'innomhus' oxå.. ( å bevisligen går ju det :tumbup: )
svana skrev:där har den 20 grader året runt, skönt vid snöröjning säsongen..

Jag funderar på att klyva 2 såna containers på längden och sätta ihop dem, ev. montera en vanlig garageport i gaveln.. :)
mumma, 20 i garaget vore himla trevligt..:)
om dom är på en höft 220 cm breda blir det nog en lagom plats att hålla till, bra ide, lycka till!!
för mig går det tyvärr bort då jag inte har möjlighet att dela och sätta ihop dom..

en bild sägen ju mer än tusen ord men det är lite såhär tankarna går.. efter en minutet i paint..
Bild
till att börja med sen efter ett par år (!) så kan det ju bli såhär.. (alltså typ carport till vänster)
Bild
å så här ser det ut på den tänkta platsen.. hoppas nu bra att grannen oxå tycker att jag ska ha nån stans att ställa alla grejer:)
Bild

verkar alltså finns ordentliga för- och nack-delar, men helt dumt är det ju inte i all sin enkelhet..
ser ju fan kanon ut..
Bild
Bild

marcush
Hemmastadd

Inlägg av marcush » tis maj 07, 2013 22:13

a jäklar vilket rörigt inlägg jag lyckades få till då:)
.. men som sagt tack som fan för era tankar!

corre
Användare

Inlägg av corre » tis maj 07, 2013 22:29

Ställ två 20fotare bredvid varandra, och värm upp svetsen ;)
Enkelt plåttak från Byggmax och skär upp mellanväggen .

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis maj 07, 2013 22:38

corre skrev:Ställ två 20fotare bredvid varandra, och värm upp svetsen ;)
Enkelt plåttak från Byggmax och skär upp mellanväggen .
Detta kan funka!
Och lägga ett nytt golv så allt är helt plant, så jobbigt när de är ojämnt när man ska köra domkraft eller liknande! Två i bredd är ju kanon! Smidigt jobb med!
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

corre
Användare

Inlägg av corre » tis maj 07, 2013 22:46

Går att skala upp lite...
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=97472#97472" onclick="window.open(this.href);return false;

marcush
Hemmastadd

Inlägg av marcush » ons maj 08, 2013 5:54

corre skrev:Går att skala upp lite...
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=97472#97472" onclick="window.open(this.href);return false;
oj vilket projekt, började läsa igenom tråden, men får nog fortsätta senare:)
tanken var att isolera ungfär som dom, med friglit, men är lite fundersam om hur mycket det hjälper?..
det måste ju krävas en del att upp lite värme i en sån när den blivit kall..

nu vet jag inte hur tjockt matrialet är i en sån här men jag har inte grejer ( å kunskap ) till en sån operation tyvärr, går ju att ta hjälp av nån men för mig är det nog lättare att få upp ett i trä istället.. men tanken är rätt och storleken skulle bli rätt bra..

kesj
Användare

Inlägg av kesj » ons maj 08, 2013 10:08

Det kanske går att få tag på såna här byggbaracker som är hopsättbara till hyfsat pris, två såna med port i blir ju ett skapligt garage. Vet om golven är hållbara, kanske funkar bra för en vanlig bil annars går det väl att förstärka dom.
[url][http://www.bodborsen.se/alla-objekt.aspx/url]

kesj
Användare

Inlägg av kesj » ons maj 08, 2013 10:10

Tror inte jag lyckades med länken, klipp o klistra annars.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » ons maj 08, 2013 13:51

marcush skrev:det är lite tight och tanken var att försöka hålla igen lite på bredden, kan tyvärr inte parkera på gatan..
jag är inte direkt grasiös heller så kanske använda den som föråd blir bättre :)
jo jag hade gärna haft ett seriöst byggt garage med, men det är nog tyvärr så att garagen via länken kostar mer än själva huset, hehe..
Ok!
Att använda den som förråd/verkstad funkar bra, har en 10fotare stående som förråd här med...
Allting kostar, sen är ju frågan om huset är tillfälligt för dig eller om du tänkt på kvar där? Ska du bo där ett bra tag till så är ett garage för 100.000kr inte så dyrt, det är 10.000kr/år för att ha någonstans att skruva och hålla en hobby vid liv om du är kvar i huset i 10år till... :wink:
Finns ju dom som tok renoverar/bygger för miljoner på en kåk som i slutändan inte är värd mer än en halv mille... :roll:
marcush skrev:å så här ser det ut på den tänkta platsen.. hoppas nu bra att grannen oxå tycker att jag ska ha nån stans att ställa alla grejer:)
Bild
Som jag ser det på bilden så hade jag (personligen!) flyttat vänster grindstolpe4-5m åt vänster, därmed breddat hela infarten och fått plats för två bilar.
Sen hade jag byggt ett litet smidigt garage på 5x8m (bredxdjup) med port på gaveln precis där du har en bil parkerade på bilden...
En normal bil är 1.80-2.00m bred, 5m brett garage ger 1.5m utrymme per sida för hyllor och förvaring. 8m djupt rymmer en stor amerikanare med plats för en rejäl arbetsbänk längst in!

Det dyraste med ett riktigt garage är bottenplattan, kanske 20-30.000kr innan den är klar. Hyr en lite större minigrävare, flytta stolpen i infarten, bredda parkeringsplatsen och gräv ut grunden samt fyll på med makadam har du gjort själv med lite hjälp på 3-4dagar...
Bygger du sen väggarna och takstolarna själv i lösvirke så blir det inte så dyrt, lite plåt på utsidan, byggplyfa och gips på insidan och isolering i mellan på väggarna så blir det varmt och fint på vintern med... :wink:

Går själv och grubblar mycket på detta då jag med vill bygga ett riktigt garage så delar med mig av mina personliga tanker just nu... :lol:
Själv övervägt conatiners men gav upp rätt snabtt då jag insåg jag aldrig skulle bli nöjd med det.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Rorsas
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Rorsas » ons maj 08, 2013 14:53

Såg på bilden att byggnaden hamnar nära tomtgräns. Det brukar krävas bygglov med grannars samtyckande mm. om man ska bygga närmare än 4 (4,5??) meter från tomtgräns. Om jag fattat rätt så slipper du det krånglet med att "du bara ställt upp en kontainer" på tomten.

Själv fnular jag på en lösning med två kontainrar med (till att börja med) carport mellan. Lite typ det STORA garaget i länken till det andra forumet, fast med bara två 20' kontainrar.

Skriv svar