Ny besiktningslag eller ren dumhet ? ?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Guru
Ny besiktningslag eller ren dumhet ? ?
Min Chef var in i onsdags och besiktade sin Cheva Van och fick bla 1st 2:a på att det fanns kablar
i motorutrymmet som inte var anslutna utan hängde avklippta.
Den fanns risk för kortslutning och brand som förklaring till 2:an...
Att han bedyrade att dom inte var inkopplade inne i kupen hjälpte inte..
Ska bli intressant å se om det blir nåt dom börjar kolla hårdare för då lär ju snart varje bil få problem..
Bara att börja hårdplugga bilel och sen starta eget inom kabelmaskutrotningsbranchen..
/R
i motorutrymmet som inte var anslutna utan hängde avklippta.
Den fanns risk för kortslutning och brand som förklaring till 2:an...
Att han bedyrade att dom inte var inkopplade inne i kupen hjälpte inte..
Ska bli intressant å se om det blir nåt dom börjar kolla hårdare för då lär ju snart varje bil få problem..
Bara att börja hårdplugga bilel och sen starta eget inom kabelmaskutrotningsbranchen..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

Re: Ny besiktningslag eller ren dumhet ? ?
Aldrig hört talats om nått liknande.
Men det låter ju inte helt vansinnigt heller...
Men det låter ju inte helt vansinnigt heller...
en kompis fick en tvåa på att stöldskydd saknas
rattlåset går inte i..
rattlåset går inte i..
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki
Staten har bestämt att det inte får finnas onödig brandrisk - men sen är det ju upp till teknikern att bedömma, tycker väl att några små 1.5mm2 kablar är i klenaste laget för bandproblem...
Även stöldskyddet / rattlåset är anmärkning på så h*n gjorde bara sitt jobb.
Det är också anmärkning på att inte ha radioavstört tändsystem / kablar och stift på bilen, nytt för förra året. Man undrar ju hur det påverkar säkerheten.
Även stöldskyddet / rattlåset är anmärkning på så h*n gjorde bara sitt jobb.

Det är också anmärkning på att inte ha radioavstört tändsystem / kablar och stift på bilen, nytt för förra året. Man undrar ju hur det påverkar säkerheten.

Jodå, lösa kablar har jag fått 2or på, även om dom är kopplade. Räcker med att dom inte är prydligt uppsatta. Även fått på att jag inte hade filterinsatsen i luftburken. Den bensinindränkta pappersinsatsen räknades som flamdämpare, som skulle hindra plåtskärmarna att fatta eld vid en eventuell förgasarpuff.
Tror jag fått dom flesta typerna av 2or.

Vassa kanter innertak?Spiken skrev:Tror jag fått dom flesta typerna av 2or.

Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Nää,Joel_Vbg skrev:Vassa kanter innertak?Spiken skrev:Tror jag fått dom flesta typerna av 2or.

Konstaterar att jag och Spiken har hittat samma besiktningspersonal vid olika tillfällen! Man kan ju tycka att en del 2:or är lite fjantiga etc. Tex när jag fick en på att huvlås kärvade, banalt kan man tycka. vad händer när jag åker hem? Just det, huven åker upp och blir 4x4 formad om man säger så.. Jag har fått 2:a på för stor backspegel invändigt och bytte den till nästa ombesiktning vilket resulterade i för liten bakruta, bilen var taksänkt. Den sista 2:an ogillades av besiktningschefen så den ströks! Teknikerns skäl var att jag inte såg bakåt inifrån bilen, bchefen frågade om h*n sett en lastbil..
Wild_Devil skrev: Ska bli intressant å se om det blir nåt dom börjar kolla hårdare för då lär ju snart varje bil få problem..
/R
Alla kör inte gamla bilar med kablar som inte är inkopplade

TGB 13
-
- Veteran
Då får jag väll börja rensa lite i min C20 så som det ormboet ser ut när man öppnar huven.
Förre ägaren ansåg att fågelvägen var det bästa sättet att dra kablar.
Min bror känner en som fick en korkad 2:a på en 740.
Alla vet väll hur spolarvätskebehållaren ser ut på en sån?
Iaf hans kompis hade en liten spricka 0,5mm lång under locket.
Det fick han en 2:a på pga läckagerisk..
Den sadisten brukar även göra såhär vid efterkontroll av spindel/styrled.
Ställ bilen på plattan skaka bilen 200ggr och sen blir han nästan ledsen när det inte börjar glappa.
Förre ägaren ansåg att fågelvägen var det bästa sättet att dra kablar.
Min bror känner en som fick en korkad 2:a på en 740.
Alla vet väll hur spolarvätskebehållaren ser ut på en sån?
Iaf hans kompis hade en liten spricka 0,5mm lång under locket.
Det fick han en 2:a på pga läckagerisk..
Den sadisten brukar även göra såhär vid efterkontroll av spindel/styrled.
Ställ bilen på plattan skaka bilen 200ggr och sen blir han nästan ledsen när det inte börjar glappa.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Guru
Har även sett ny bilar som är snikmodeller där det sitter kablar löst ut här och där..macke skrev:Wild_Devil skrev: Ska bli intressant å se om det blir nåt dom börjar kolla hårdare för då lär ju snart varje bil få problem..
/R
Alla kör inte gamla bilar med kablar som inte är inkopplade
/R

-
- Guru
Jag kanske var lite otydlig men kablarna satt ordentligt klammade och så.Spiken skrev:Jodå, lösa kablar har jag fått 2or på, även om dom är kopplade. Räcker med att dom inte är prydligt uppsatta. Även fått på att jag inte hade filterinsatsen i luftburken. Den bensinindränkta pappersinsatsen räknades som flamdämpare, som skulle hindra plåtskärmarna att fatta eld vid en eventuell förgasarpuff.
Dom ändar som inte var inkopplade var vikta bakåt och stripade ordentligt i en kabelstam.
/R

Jag fick 2a på att det fanns felkoder i databoxen, fast de inte ens skall kolla det på den modellen. Som tur var hade ombesiktningsgubben bättre koll.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
-
- 4x4xnerd
Ett av de största problemen nu är att varje besiktningsman har blivit "envåldshärskare".
Förr kunde man, om man var missnöjd med en anmärkning man fått av en BP (bilprovare), vända sig till en "högre instans", d v s en BMB(besiktningsman med B-behörighet).
Fick man inte gehör för sina åsikter/synpunkter så kunde man gå vidare till en BMA(besiktningsman med A-behörighet).
Vanligtvis var stationschefen tillika BMA.
Stationscheferna har bytt namn till PLC(platschefer).
Analogt med namnet/beteckningen så skulle man kunna tro att PLC var en person som skulle finnas "på plats"!
Men icke sa Nicke!
PLC är oftast inte placerad "på platsen".
BMI(besiktningsingenjörerna, som i princip ersätter BMA) har ingen befogenhet att ändra på (subjektiva & felaktiga) anmärkningar.
I princip är man nu "rättslös" mot en okunnig BM:s(besiktningsman) bedömning.
Som jag tjatat om tidigare fick jag en 2:a i höstas på en Wrångler TJ -06 som var puckad 2" och hade 235/85-16".
Motiveringen var att stänkskydden var för korta.
Numera är det endast krav på att lastbilsreggade fordon ska ha stänkskydd.
Wrånglern i fråga var personbilsreggad.
Kollegorna till ifrågavarande BM försökte milt "tala honom tillrätta" utan framgång.
Men den lb-reggade Deffepickisen, som var höjd 4" och var försedd med 285/75-16" har släppts igenom utan stänkskydd.
Rättsröta har ersatt förnuftet hos de äldre erfarna och kunniga BP(bilprovarna).
De som (ofta) hade ett bilintresse och var praktiskt kunniga på bilar och bilars problem.
Visst har det väl alltid funnits "prestigenissar". Men min uppfattning är att de blivit flera.
I alla fall hos Bilprovningen.
Har nog att gör med att de inte utbildas längre - endast informeras teoretiskt.
Tycker jag. (ursäkta det långa och tradiga inlägget, men jag hade ett behov att skriva av mig)
Förr kunde man, om man var missnöjd med en anmärkning man fått av en BP (bilprovare), vända sig till en "högre instans", d v s en BMB(besiktningsman med B-behörighet).
Fick man inte gehör för sina åsikter/synpunkter så kunde man gå vidare till en BMA(besiktningsman med A-behörighet).
Vanligtvis var stationschefen tillika BMA.
Stationscheferna har bytt namn till PLC(platschefer).
Analogt med namnet/beteckningen så skulle man kunna tro att PLC var en person som skulle finnas "på plats"!
Men icke sa Nicke!
PLC är oftast inte placerad "på platsen".
BMI(besiktningsingenjörerna, som i princip ersätter BMA) har ingen befogenhet att ändra på (subjektiva & felaktiga) anmärkningar.
I princip är man nu "rättslös" mot en okunnig BM:s(besiktningsman) bedömning.
Som jag tjatat om tidigare fick jag en 2:a i höstas på en Wrångler TJ -06 som var puckad 2" och hade 235/85-16".
Motiveringen var att stänkskydden var för korta.
Numera är det endast krav på att lastbilsreggade fordon ska ha stänkskydd.
Wrånglern i fråga var personbilsreggad.
Kollegorna till ifrågavarande BM försökte milt "tala honom tillrätta" utan framgång.
Men den lb-reggade Deffepickisen, som var höjd 4" och var försedd med 285/75-16" har släppts igenom utan stänkskydd.
Rättsröta har ersatt förnuftet hos de äldre erfarna och kunniga BP(bilprovarna).
De som (ofta) hade ett bilintresse och var praktiskt kunniga på bilar och bilars problem.
Visst har det väl alltid funnits "prestigenissar". Men min uppfattning är att de blivit flera.
I alla fall hos Bilprovningen.
Har nog att gör med att de inte utbildas längre - endast informeras teoretiskt.
Tycker jag. (ursäkta det långa och tradiga inlägget, men jag hade ett behov att skriva av mig)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.