Projekt extrem suzuki (fas 2 påbörjad sid 23)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Projekt extrem suzuki (fas 2 påbörjad sid 23)
Idag var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.
På päronens tomt står nu 1 fram och 1 bakaxel från en tgb20.
Imorron ska jag börja med och tvätta av dom hed högtryckstvätten och sen ska jag väl börja med att kapa bort de fästen jag inte kommer att andvända dvs INGA
Nu fattas det nått att sätta dom på
Har lite ideer om en lång suzuki så ifall nån vet om nån sån som är BILLIG så säg till.
Behöver inte axlar, motor eller växellåda
Jag vet att jag börjar lite i fel ände men va fan gör det bara det blir bra i slutändan
Ska försöka komma ihåg kameran imorron
Imorron ska jag börja med och tvätta av dom hed högtryckstvätten och sen ska jag väl börja med att kapa bort de fästen jag inte kommer att andvända dvs INGA
Har lite ideer om en lång suzuki så ifall nån vet om nån sån som är BILLIG så säg till.
Jag vet att jag börjar lite i fel ände men va fan gör det bara det blir bra i slutändan
Senast redigerad av skogsvild den mån okt 20, 2008 17:59, redigerad totalt 2 gång.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck
*SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

Re: Nytt projekt
låter spännandeskogsvild skrev:Idag var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Tycker det är rätt ände att börja i, med två riktiga axlar, motor och låda osv.skogsvild skrev:Idag var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.
Karossen är väl skit det samma egentligen, ta nån roligare kaross när du ändå börjar från scratch..då kan du ju ta vilken ram som helst ochså. tex en som inte är tokrostig, dvs inte Suzuki.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Är det någonting som INTE rostar på Suzuki (410/413/Sammy), så är det just ramen. Rören mellan ramskenorna kan vara lite kexiga, men mer är det inte...mattebigge skrev:..då kan du ju ta vilken ram som helst ochså. tex en som inte är tokrostig, dvs inte Suzuki.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
dessutom är ramarna i sig ganska fina dock inte bladfjädrarna dålasse suzicán skrev:Är det någonting som INTE rostar på Suzuki (410/413/Sammy), så är det just ramen. Rören mellan ramskenorna kan vara lite kexiga, men mer är det inte...mattebigge skrev:..då kan du ju ta vilken ram som helst ochså. tex en som inte är tokrostig, dvs inte Suzuki.

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Nu har jag varit och tvättat axlarna och mått lite på dom 
Plannerar att köra med mina 15" fälgar och köra med original trummbromsar till att börja med iallafall. senare ska det byggas om till skivor är det tänkt
Var lite osäker på om 15" fälgarna skulle få plats med originall trummbromsar då tgb modellerna kör med 16" fälgar original.
Men efter lite mätande och styrande konstaterade jag att det går.
Behöver bara svarva av den uppstickande kanten längst in på trummorna så går i i 15" fälgarna
Ska be en kille stansa ut nya centrum till fälgarna med volvons bultcirkel samt willys bultcirkel och flytta ut dom i fälgen så de breddar mycket innåt.
När jag svetsat nya centrum i fälgarna så kommer axlar och däck bli totalt 2m breda ytterkant på hjulen
Där sket sig ideen med att kunna köra den på kärra.
Bredaste kärran jag hittat häromkring är 1,95m bred.
Går inte göra så fälgarna breddar mer innåt än det.
Men men får väl låna lätta lastbilen på jobbet om man ska iväg på träffar så det går ju ändå.
Bilder kommer senare ikväll då jag ska upp till garaget.

Plannerar att köra med mina 15" fälgar och köra med original trummbromsar till att börja med iallafall. senare ska det byggas om till skivor är det tänkt
Var lite osäker på om 15" fälgarna skulle få plats med originall trummbromsar då tgb modellerna kör med 16" fälgar original.
Men efter lite mätande och styrande konstaterade jag att det går.
Behöver bara svarva av den uppstickande kanten längst in på trummorna så går i i 15" fälgarna

Ska be en kille stansa ut nya centrum till fälgarna med volvons bultcirkel samt willys bultcirkel och flytta ut dom i fälgen så de breddar mycket innåt.
När jag svetsat nya centrum i fälgarna så kommer axlar och däck bli totalt 2m breda ytterkant på hjulen

Bredaste kärran jag hittat häromkring är 1,95m bred.
Går inte göra så fälgarna breddar mer innåt än det.
Men men får väl låna lätta lastbilen på jobbet om man ska iväg på träffar så det går ju ändå.
Bilder kommer senare ikväll då jag ska upp till garaget.
*SÅLD*

-
- Rutinerad
- Kontakt:
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Här kommer lite kort på vad jag har för grejjer till nya bygget för tillfället.
Här är de däcken från gamla jeepen

Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15
Inte så där jätte bra mönster i däcken men ska kolla ifall man kan låna en mönsterskärare nånstans och skära upp lited mönster i mittendelen

Och här är de underbara axlarna

Sen en bild på kanten (vid röda pilen) som måste svarvas ner för att 15" fälgarna ska gå på

Det var alla bilder för den här gången men mer bilder kommer så fort det görs några framsteg
Här är de däcken från gamla jeepen

Inte så där jätte bra mönster i däcken men ska kolla ifall man kan låna en mönsterskärare nånstans och skära upp lited mönster i mittendelen

Och här är de underbara axlarna

Sen en bild på kanten (vid röda pilen) som måste svarvas ner för att 15" fälgarna ska gå på

Det var alla bilder för den här gången men mer bilder kommer så fort det görs några framsteg

*SÅLD*

OM jag hittar en lång suzuki till rätt pris så har jag lite inspiration 
Ska bygga en sån här. Är så jävla rå och precis mitt "stuk" på hur en offroader ska se ut.

Nu måste jag bara införskaffa mig en lång suzuki, en bunt rör
och en rörbock sen kan kreativiteten flöda 

Ska bygga en sån här. Är så jävla rå och precis mitt "stuk" på hur en offroader ska se ut.

Nu måste jag bara införskaffa mig en lång suzuki, en bunt rör

Senast redigerad av skogsvild den tor sep 13, 2007 0:24, redigerad totalt 1 gånger.
*SÅLD*

jo lite smidigare när ramen är längre baktill 
EDIT: kanske inte behövs nån lång suzuki då man kan flytta fram framaxeln som den ovan har gjort för att få längre hjulbas

EDIT: kanske inte behövs nån lång suzuki då man kan flytta fram framaxeln som den ovan har gjort för att få längre hjulbas

*SÅLD*