Cvknutar Vs Kors?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Cvknutar Vs Kors?
Jag har en Zj 93 med cvknutar. Kan jag sätta uppgraderingsaxlar med kors i den axeln? Eller är det mer än bara drivaxlarna som skiljer? Skall jag byta drivaxlarna Tänkte jag även passa på att bytta diffhuset till en D30HP men jag vill inte ha den axeln i sin helhet då den har Disconect.
Eller är det så att jag skall se mig om efter en helt annan axel fram? Vad passar isf som har ungefär samma bredd?
Bak tror jag det blir en Ford 8.8
Eller är det så att jag skall se mig om efter en helt annan axel fram? Vad passar isf som har ungefär samma bredd?
Bak tror jag det blir en Ford 8.8
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.
ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet.

-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Cvknutar Vs Kors?
Alla D30 HP har inte disconect.
På min 89 och 90 med D30HP så har jag ingen disconect på dom.
Ja du kan sätta i drivaxlar med knutkors istället för cvknutarna, det enda som kan skilja är abstandhjulet om du har abs på din.
På min 89 och 90 med D30HP så har jag ingen disconect på dom.
Ja du kan sätta i drivaxlar med knutkors istället för cvknutarna, det enda som kan skilja är abstandhjulet om du har abs på din.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Cvknutar Vs Kors?
Jag har inte tittat så noga än men var sitter abskransen. Sitter den på drivaxlarna alldeles innanför lagret?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.
ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet.

Re: Cvknutar Vs Kors?
Ser ut så här, men denna är bara den del som sitter i navet.no1_martin skrev:Jag har inte tittat så noga än men var sitter abskransen. Sitter den på drivaxlarna alldeles innanför lagret?

Det finns axlar som har samma tonring som ZJ, och denna verkar fel, ska vara grova splines.
Men minnet sviker mig om rätt modell såg ut som denna.
Jag hade uppskrivet mellan vilka år som var rätt, men hittar inte anteckningen nu, tyvärr.
Du får forska lite, kan finnas i detta forum.
Men jag har för mig att de inte fick vara för gamla eller för nya, då splinesen var för fintandad.
/Thomas
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Cvknutar Vs Kors?
Nästa fråga blir ju då. Vill jag ha kvar Abs på en bil som bara skall gå i skogen och måste jag behålla abs:n på en icke helbilgodkänd bil?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.
ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet.

Re: Cvknutar Vs Kors?
På en bil som går mycket i skogen brukar väl abs:en ändå inte funka när det blir skit i kransarna...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders