Cvknutar Vs Kors?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Cvknutar Vs Kors?

Inlägg av no1_martin » lör jul 27, 2013 9:27

Jag har en Zj 93 med cvknutar. Kan jag sätta uppgraderingsaxlar med kors i den axeln? Eller är det mer än bara drivaxlarna som skiljer? Skall jag byta drivaxlarna Tänkte jag även passa på att bytta diffhuset till en D30HP men jag vill inte ha den axeln i sin helhet då den har Disconect.

Eller är det så att jag skall se mig om efter en helt annan axel fram? Vad passar isf som har ungefär samma bredd?

Bak tror jag det blir en Ford 8.8
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Cvknutar Vs Kors?

Inlägg av cherokeex2 » lör jul 27, 2013 11:03

Alla D30 HP har inte disconect.
På min 89 och 90 med D30HP så har jag ingen disconect på dom.

Ja du kan sätta i drivaxlar med knutkors istället för cvknutarna, det enda som kan skilja är abstandhjulet om du har abs på din.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Cvknutar Vs Kors?

Inlägg av no1_martin » lör jul 27, 2013 11:59

Jag har inte tittat så noga än men var sitter abskransen. Sitter den på drivaxlarna alldeles innanför lagret?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Re: Cvknutar Vs Kors?

Inlägg av thomasv » tis jul 30, 2013 0:00

no1_martin skrev:Jag har inte tittat så noga än men var sitter abskransen. Sitter den på drivaxlarna alldeles innanför lagret?
Ser ut så här, men denna är bara den del som sitter i navet.
Bild

Det finns axlar som har samma tonring som ZJ, och denna verkar fel, ska vara grova splines.
Men minnet sviker mig om rätt modell såg ut som denna.
Jag hade uppskrivet mellan vilka år som var rätt, men hittar inte anteckningen nu, tyvärr.
Du får forska lite, kan finnas i detta forum.

Men jag har för mig att de inte fick vara för gamla eller för nya, då splinesen var för fintandad.
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Cvknutar Vs Kors?

Inlägg av no1_martin » tis jul 30, 2013 10:42

Nästa fråga blir ju då. Vill jag ha kvar Abs på en bil som bara skall gå i skogen och måste jag behålla abs:n på en icke helbilgodkänd bil?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Cvknutar Vs Kors?

Inlägg av henke_99 » tis jul 30, 2013 10:50

På en bil som går mycket i skogen brukar väl abs:en ändå inte funka när det blir skit i kransarna...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar