cheva tbi funderingar

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rössvik
Veteran

cheva tbi funderingar

Inlägg av Rössvik » tor aug 29, 2013 20:31

som sagt undrar vad som skiljer csb / cbb tbi:erna??? o går det säg använda en csb box på en cbb spridare mm?? funderar på o sätta tbi på en stoker motor ja har liggandes....( nä det är inte en cheva) mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

sebringZ28
Beroende

Re: cheva tbi funderingar

Inlägg av sebringZ28 » tor aug 29, 2013 22:58

Är inte mycket som skiljer, skulle tro att skillnaden är större mellan 4,3 och 5,0 versionerna än mellan 5,7 och 7,4 man har lite högre bränsletryck i CBB men samma ECM ( givetvis med annan mappning) som 5,7. Nu är ju effekt uttaget mycket lågt på TBI maskinerna allmänt och CBB i synnerhet.
Vad vill du åstadkomma för maskin?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

P:W
Användare

Inlägg av P:W » fre aug 30, 2013 10:37

4.3, 5.0 och 5.7 använder samma TBI-enhet men olika injektorstorlekar. CBB ( 7.4 ) använder en större TBI enhet. CSB TBI:n har 43mm öppning ( 1 11/16" ) och CBB TBI:n har 51mm ( 2" ).

Sätter man en CBB TBI på ett original SB insug ( med runda hål ) så kan man behöva borra upp insuget eller använda en adapter mellan TBI och insug. CBB TBI:n har uppgraderats någon gång under årens lopp men jag vet inte vilket år. Den gamla CBB TBI:n har samma footprint som CSB TBI:n men den nya designen har större footprint och kräver en adapter.

Man kan sätta en CBB spridare på en CSB box men man riskerar att få en riktigt dålig gång på motorn beroende på kombo. Datorn kör bara de öppningspulser som är programmerat i mjukvaran men bryr sig inte om vilken injektor som sitter där.

*copypaste*
Injector flow

The 4.3 should be 40 lb/h at 9-13 psi

The 5.0 should be 45 lb/h at 9-13 psi

The 5.7 uses two
- standard 55 lb/h at 9-13 psi
- heavy duty at 65 lb/h at 9-13 psi

7.4 uses two
- standard 85 lb/h at 9-13 psi
- heavy duty 90 lb/h at 9-13 psi

Gällande info TBI så kan jag rekommendera TBI sectionen på thirdgen.org - http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/
Det är den största samlingen av TBI användare och moddare som jag känner till.
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör aug 31, 2013 13:40

sebringZ28 skrev:Är inte mycket som skiljer, skulle tro att skillnaden är större mellan 4,3 och 5,0 versionerna än mellan 5,7 och 7,4 man har lite högre bränsletryck i CBB men samma ECM ( givetvis med annan mappning) som 5,7. Nu är ju effekt uttaget mycket lågt på TBI maskinerna allmänt och CBB i synnerhet.
Vad vill du åstadkomma för maskin?

Magnus
har en pontiac 400(496) stroker som ska få flytta ner i blazern men den motorn kräver E85 för att funka o utbudet på förgasare som funkar i skogen o e kompitabla e minst sagt tunnt..... så min tanke vart o anväda ett sprut från 454ans tbi på den.... mappad på E85, EMC antar att det är "datorn"?? o motorn gav 400hk/800nm i bänken med en förgasare på ca 3000rpm därför vill ja ju inte tappa för mycket på o tbi konvertera heller... mvh

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör aug 31, 2013 14:03

Häftigt!!

Har svårt att se att det skall gå att få ur 400 pållar med en original spjällhus, orginal är dom ju för en maskin med knappt hälften (ca 230 hp) men det finns ju fina eftermarknads tbi'r eller bara spjällhus med, du lär få höja trycket rejält för ge den nog med soppa med, bara för effekt ökningen och sen ca 1/3 till för E85.

Finns en del idéer att kolla på dock läs lite på tex http://www.dynamicefi.com/TBI_Fueling.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör aug 31, 2013 14:19

nått ja va inne på att göra som ja sett på pys o fräs bilar e extärna spridare som sitter i insuget, som ger extra bränsle vid "full gas" men frågan e ju om datorn får ett spel då??? en annan tanke e ju o ha dubbla tbi enheter.... o sen är ju fråga hur man ska gör med tändningen, för de "tbi fördelarna" finns ju inte till pontiac vad jag vet, för ja körde ju motorn med standard mek bränsle pump o förgasare i bilen/bänken, men lite för enklat ju mer tryck ja har framåt på spjällenheten ju mer kan den leverera??? innom vissa gränser förstås?? mvh

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör aug 31, 2013 14:49

Ja i princip så kan du ju öka bränsletrycket rejält, tpi maskinernas pumpar är ju för ett normalare 50 psi bränsletryck så en sådan lär ju åt, och sen får man modds tb'n och få dit en extern bränsletrycksregulatorn, skulle jag tro.

Två tb'n är en idé men varför inte ett eftermarknads sprut från tex FAST på ett vanligt fyrports snåla insug?

En fördelare för TBI är samma som vilken Cheva fördelare för ECM/ESC styrd tändning som helst från 82 och uppåt. Dom har ju ingen mek eller vakuum förställning då allt det sköts av styrsystemet. Poncho mördades ju dessvärre innan dom fick det styrsystemet, MEN buick och olds levde vidare, och jag har för mig att jag någon gång sett någon använda en dylik fördelare,, och om det inte stämmer så är det ingen rocket sience att låsa en gammal fördelare och sätta i rätt pick up coil och modul så den kan lira med det nya systemet

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör aug 31, 2013 15:12

jo ja har kollat på eftermarknads prylar med men det är ju det ekonomiska aspekten med.... jo olds o pontiac ska ju ha "samma" fördelare... en vanlig hei fördelare som är låst skulle inte funka med andra ord??? den länken du skickade vart mycket nyttigt i, de menade på att med de största spridarna o högre tryck och en vacum styrd regulator så skulle det orka med 400hk men ja kan inte använda en tb från en cbb o en "data" o resterande delar från en 5,7a?? med ett annat chip såklart??? för de dräller ju av csb tbi:er medans te den store e ju svårare att hitta kompletta....

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör aug 31, 2013 15:28

Kollat rockauto, borde finnas reman TB till 454 tycker jag.

Både 5,7 och 7,4 har samma version av styrningen med dubbla drivsteg för spridarna, dock har 454 en tomgångshöjnings selenoid som är ecm styrd. ECM'r skiljer sig lite beroende på vilket låda som satt bakom med, om dom har styrning för LU (th700/4L60) eller bara Kick down (th 400) samt både och för E lådorna har jag för mig.

Har en hel shop manual till 94 truck som du kan få läsa in dig i om du vill. PM över din mail-adress så skall jag lösa det.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör aug 31, 2013 15:47

okej o vad har de tomgångs höjade solinoiden för nytta då???menar att behövs den??? för vilken box ska ja leta efter?? har en th350 låda just nu men har väl planer på en 700 i en senare läge, för ja e inte nått bra på el så fort de e en dator inblandad i :mrgreen:

Skriv svar