Felkoder silverado
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Felkoder silverado
som sagt har lite felkoder på min silverado 6,5 td
Och dom är 32,33,74,78 dom 2 första har ja lyckats
Hitta va de är men inte dom andra finns de nån
Har inne som kan ha en aning om va dom är ?
Och dom är 32,33,74,78 dom 2 första har ja lyckats
Hitta va de är men inte dom andra finns de nån
Har inne som kan ha en aning om va dom är ?
-
- Nybörjare
Re: Felkoder silverado
Hej!
Leta felkoder till din Silverado på http://www.troublecodes.net/GM" onclick="window.open(this.href);return false;
Leta felkoder till din Silverado på http://www.troublecodes.net/GM" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
74 tror jag är ingåendeaxel i lådans vartalssensorns krets som larmar, kommer inte i håg för vad dock, 78 är väl den där ökända wastgateselenoiden som dieslarna har bekymmer med.
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
tack så mycke för snabba svar får försöka fixa de
Där och åka in och få felkoderna släckta sen
Där och åka in och få felkoderna släckta sen

-
- Beroende
Kodenrna släcker du själv genom att ta bort ECM säkringen i några minuter eller bara lägga av batterierna.
Vad har du för årsmodell?
Kom i håg att en felkod inte säger att en sensor är trasig utan att något i den kretsen gör att signalen i den kretsen är utanför det tillåtna.
Magnus
Vad har du för årsmodell?
Kom i håg att en felkod inte säger att en sensor är trasig utan att något i den kretsen gör att signalen i den kretsen är utanför det tillåtna.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
Okej det är en 95 a. ja de är så jag oxå tänkt att om map. Sensorn pajar så slutar ju både egr och wg solinoiden att funka. eller är jag ute och cyklar då?
-
- Beroende
Ingen aning om hur det funkar i dieslar men det låter logiskt.
Det bästa vore och scanna och se hur värdena ser ut och den reagerar.
Har du provat och nolla koderna och se om dom kommer tillbaka?
Magnus
Det bästa vore och scanna och se hur värdena ser ut och den reagerar.
Har du provat och nolla koderna och se om dom kommer tillbaka?
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
har bara haft av batterikabeln under en längre tid men ändå samma koder. får rota lite mer i de där kunde ju vara kul att få motor lampan att slockna den har lyst ett tag nu så 

Om du bor i närheten så har jag utrustning för att kolla i datorn på 94-95 6.5td
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
väldigt snällt av dig men jag bor i Norberg tyvärr
.
har förresten läst lite är ju rätt ny på de här med
Diesel bilar. men eftersom jag har en felkod på min
Map sensor och de är en 1 bars sensor kan man stoppa
Dit en på 3 bar istället ? Lr blir de fel nånstans då. lr blir de
Ingen skillnad alls ? tänkte om man ändå ska byta och kan
Uppgradera så är de ju lika bra att göra

har förresten läst lite är ju rätt ny på de här med
Diesel bilar. men eftersom jag har en felkod på min
Map sensor och de är en 1 bars sensor kan man stoppa
Dit en på 3 bar istället ? Lr blir de fel nånstans då. lr blir de
Ingen skillnad alls ? tänkte om man ändå ska byta och kan
Uppgradera så är de ju lika bra att göra

Eftersom du har felkod på både egr och wg så skulle jag börja med att kolla om vacuumpumpen fungerar. Inte helt ovanligt att den slutar funka och då finns det inget vacuum till nån av dom båda enheterna. Map-sensor har jag knappt aldrig hört talas om att dom går sönder så det tycker jag låter rätt osannolikt.
Original så laddar 6,5:an 0,5 bar innan wastegaten släpper, om wastegaten av nån anledning inte öppnar då utan den ligger på högre ladd än så i mer än ca 10 sekunder så går datorn in i ett "overboost" läge där motorlampan tänds och den minskar istället ner dieselmängden lite för att få ner laddtrycket. Wastegaten är vacuumstyrd via datorn och påverkas alltså inte "direkt" av turbotrycket som på dom flesta andra bilar. Enda sättet att öka laddtrycket (och dieselmängden) på dom är alltså att byta chip i datorn, försöker man göra nåt annat gör datorn vad den kan för att kompensera och den blir på dåligt humör om det inte går...
Mer än ca 1 bar klarar inte dom här motorerna i originalutförande så att uppgradera några delar för att klara mer än så är ingen idé.
Original så laddar 6,5:an 0,5 bar innan wastegaten släpper, om wastegaten av nån anledning inte öppnar då utan den ligger på högre ladd än så i mer än ca 10 sekunder så går datorn in i ett "overboost" läge där motorlampan tänds och den minskar istället ner dieselmängden lite för att få ner laddtrycket. Wastegaten är vacuumstyrd via datorn och påverkas alltså inte "direkt" av turbotrycket som på dom flesta andra bilar. Enda sättet att öka laddtrycket (och dieselmängden) på dom är alltså att byta chip i datorn, försöker man göra nåt annat gör datorn vad den kan för att kompensera och den blir på dåligt humör om det inte går...
Mer än ca 1 bar klarar inte dom här motorerna i originalutförande så att uppgradera några delar för att klara mer än så är ingen idé.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
okej då struntar jag i de :p. jo då pumpen funkar är massor med vacum har
Oxå hört att om man får en felkod så går datorn in i ett
Felsäkert läge och stänger av turbon lr åtminstone gör så att den inte
Laddar
. vilket min inte gör så klart och då även att den ska ösa in mer diesel för att
Inte gå sönder kan de vara rätt info ja fått om de? Lr är det helt galet? och
De där med map sensorn har vacum fram till den men sen vet ja inte
Oxå hört att om man får en felkod så går datorn in i ett
Felsäkert läge och stänger av turbon lr åtminstone gör så att den inte
Laddar

Inte gå sönder kan de vara rätt info ja fått om de? Lr är det helt galet? och
De där med map sensorn har vacum fram till den men sen vet ja inte
När motorn står på tomgång, är staget till wastegaten stumt eller går det att röra fram o tillbaka precis som när motorn är avstängd? Är det stumt så funkar wastegatesoleniden förmodligen vilket innebär att nåt annat är fel istället.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
nä fan den är slappare än slappast men har ju fått felkod på den solinoiden
Oxå men ja tänkte att de kanske har och göra med att map sensorn inte funkar
Oxå men ja tänkte att de kanske har och göra med att map sensorn inte funkar
På tomgång ska wastegaten hållas stängd, gör den inte det så har du fel nånstans i antingen elen till vacuumventilen, vacuumet till ventilen, själva ventilen, vacuum mellan ventil och klockan på turbon, eller rent av själva klockan på turbon som är trasig. Kolla när bilen står på tomgång hur långt du har vacuum i slangarna.
Du skulle behöva kolla bilen med dator, då ser man direkt om alla givare funkar som dom ska.
Du skulle behöva kolla bilen med dator, då ser man direkt om alla givare funkar som dom ska.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders