Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Halvordsson
- Hemmastadd
Nu när jag äntligen fått en kontakt att handla igenom i USA till vettiga fraktpriser så skall jag skramla ihop till ett komplett 6" lift kit är det tänkt. Men vilket bör jag sikta in mig på? Det finns ju en uppsjö av kit med säkert mer eller mindre bra kvalité.
Jag vill ha ett riktigt bra kit samt att det helst inte skall behöva kompletteras med annat än stora hjul på bilen
Ja alltså inte karosshöjning nu då - chassiehöjning är jag ute efter.
Alla tips är välkomna!
Audi A4 2.0 TDI bytes mot Suburban!
-
Spiken
- Veteran
Jag har kört med Superlift i 20 år och aldrig haft några problem med varken passform eller hållbarhet. Superlift räknas väl som ett snik kitt, men har funkat bra tycker jag.
Har en Bronco -88a med 4" och 6"
F 250 med 4"
K20 med 4" och 8"
Subba med 6"
Alla med Superlift grejor.
Har en K2500 med 6" Rancho men den har inte jag monterat själv.
Det system som Jänkarna själva verkar gilla var Fab Tech, men det är många år sen jag var i staterna sist. Har aldrig provat det, lite dyrare. Fick känslan av att det var mest tröjor, dekaler och lite fräckare design på kartongerna.
Som sagt, har säkert dykit upp något nytt dom senaste åren.
Vad är det för bil och hur ska den användas?
-
Halvordsson
- Hemmastadd
Spiken skrev:Jag har kört med Superlift i 20 år och aldrig haft några problem med varken passform eller hållbarhet. Superlift räknas väl som ett snik kitt, men har funkat bra tycker jag.
Har en Bronco -88a med 4" och 6"
F 250 med 4"
K20 med 4" och 8"
Subba med 6"
Alla med Superlift grejor.
Har en K2500 med 6" Rancho men den har inte jag monterat själv.
Det system som Jänkarna själva verkar gilla var Fab Tech, men det är många år sen jag var i staterna sist. Har aldrig provat det, lite dyrare. Fick känslan av att det var mest tröjor, dekaler och lite fräckare design på kartongerna.
Som sagt, har säkert dykit upp något nytt dom senaste åren.
Vad är det för bil och hur ska den användas?
Ja - bättre feedback än så kan jag knappast begära
Du verkar ha bra koll på detta! Ja det där med att betala för snygga förpackningar står jag helst över - det är väll de alla färskaste körkortstagarna som handlar efter förpackningens utsida
Och iom att du kört med Superlift såpass många år så bör det inte vara problem att få fram delar heller väll ifall man råkar köra sönder ngt?
-
Halvordsson
- Hemmastadd
Mao så kanske detta är något för mig? Detta innehåller så jäkla mkt prylar så det bör vara allt som behövs för att få lite mer frigång tycker jag. Hoppas att det även ingår instruktioner
http://www.summitracing.com/parts/slf-k ... odel/k2500" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Spiken
- Veteran
Om det är till en ny Cheva (-88a och uppåt) så har jag ingen större erfarenhet, bara en bil som jag köpt färdig och använt som bruksvagn. Finns nog andra på forumet som har större koll på moderna Chevor, har för mig att det var något som inte gillades med Superlift där.

-
Grottulf
- 4x4xnerd
Halvordsson skrev:Mao så kanske detta är något för mig? Detta innehåller så jäkla mkt prylar så det bör vara allt som behövs för att få lite mer frigång tycker jag. Hoppas att det även ingår instruktioner
http://www.summitracing.com/parts/slf-k ... odel/k2500" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du en K2500?
Har den 6-eller 8-bultade hjul?
Superlift skulle jag inte rekommendera till en IFS-truck, om det inte är den nya varianten...
Här finns en tråd med en del info om de olika höjningssatserna som finns till 88-98 truckarna:
viewtopic.php?f=20&t=42703" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Halvordsson
- Hemmastadd
Grottulf skrev:Halvordsson skrev:Mao så kanske detta är något för mig? Detta innehåller så jäkla mkt prylar så det bör vara allt som behövs för att få lite mer frigång tycker jag. Hoppas att det även ingår instruktioner
Har du en K2500?
Har den 6-eller 8-bultade hjul?
Superlift skulle jag inte rekommendera till en IFS-truck, om det inte är den nya varianten...
Här finns en tråd med en del info om de olika höjningssatserna som finns till 88-98 truckarna:
viewtopic.php?f=20&t=42703" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det har jag fått för mig att jag har iaf. Den har 6 bultade axlar men drömmer om 8 bultade

Vad menas med IFS-truck? Verkar finnas hur mkt benämningar som helst på de här chevorna - rena djungeln när man letar delar ibland
Kollade den tråden där med alla höjningskit men vilket som är bättre eller sämre har jag svårt att greppa om. Jag vill ha bilen såpass hög så att jag kan få dit 35" hjul utan problem samt att det skall vara ett stadigt kit som fungerar bra och inte ramlar isär efter en vinter.
-
Grottulf
- 4x4xnerd
IFS betyder Independent Front Suspension, dvs delad framvagn, till skillnad från de äldre som har stela framaxlar.
En fördel med 6-bultat är faktiskt att det finns mycket mer höjningssatser att välja på.
2500:an finns som både 6- och 8-bultat så var noga med att kolla att det verkligen är till en 6-bultad innan du handlar.
-
Halvordsson
- Hemmastadd
Aha okej! Det är mkt man skall tänka på innan man handlar mao.
På vissa sajter så är alternativen 1/2 ton eller 3/4 ton pickup - vafasen innebär det då?
Jag sitter här och bläddrar och läser om alla de där lift kit:en som ni tipsar om men jag blir fasen inte klok på vilket man skall ha. Det skall alltså vara så komplett som möjligt - jag vill inte behöva beställa en massa options osv så att när jag väl monterar kittet så fattas det någonting viktigt. Samt att det skall vara ett stabilt kit, dvs rejäla prylar, bra passform och bra kvalitet samt att det skickar upp bilen 6" minst.
Jag är väldigt tacksam hitils för hjälpen och jag tar gärna emot ännu mer hjälp

-
8200rpm
- Hemmastadd
Jag har annars ett 5" som är till Cheva. med de får du in 35or.
Det är inte dämpare eller u-bultar till bakaxeln.
men på min schackelflippade jag den bara bak.
Du kan flytta ner fästena för dämparna också så du behöver inte köpa nya.
Skicka pm om du är intresserad.
-
Halvordsson
- Hemmastadd
PM skickat!
Fast 5" hmmm... Hellre en tum uppåt än neråt...
-
J.gullberg
- Användare
8200rpm skrev:Jag har annars ett 5" som är till Cheva. med de får du in 35or.
Det är inte dämpare eller u-bultar till bakaxeln.
men på min schackelflippade jag den bara bak.
Du kan flytta ner fästena för dämparna också så du behöver inte köpa nya.
Skicka pm om du är intresserad.
Dra ett PM till mej om de inte blir sålt

Mvh
GMC K1500(om dom heter så?) -92 - The Hellbillymobil
BMW E28- Blivande Turboglidare
Arctic Cat XC600- Skidlyftarn
-
Halvordsson
- Hemmastadd
Hehe fränt! Men jag nöjer mig med 6" tror jag. Det jag funderar på är vad som händer med drivaxlarna fram - måste jag ha nya längre?
-
henke_99
- 4x4xnerd
Halvordsson skrev:Det jag funderar på är vad som händer med drivaxlarna fram - måste jag ha nya längre?
Nej, eftersom höjningspryttlarna flyttar ner hela diffen fram. Alla vinklar och längder på allting kommer bli precis som orignal, fast i andra fästen så det sitter längre ner. Det enda jag vet som man måste göra själv är att bygga om avgasröret som går under motorn, det går under framkardanen original och eftersom diffen flyttas ner så krockar kardanen med avgasröret då...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders