Sida 1 av 1

Bakhjulsstyrning

Postat: lör sep 28, 2013 18:48
av Fisketorp
Undrar om det finns något direkt negativt med att ha styrningen bak istället för fyra, i terräng?

Undrar då jag har en kingcab v6 automat som står och skräpar.
Väl ingen jättebra bil i skogen?
Tänkte ta motor drivlina axlar mm och sätta på en bubbla och ha motorn bak.

För att axlarna ska gå åt rätt håll tänkte jag byta plats på dem och får styrningen således bak.

Eller något annat bra förslag?
Mvh

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: lör sep 28, 2013 21:05
av niva_mats
Det blir inge kul alls att köra på det sättet.
Tänk dig att aldrig ha möjlighet att lägga julen precis rätt utan måste sikta långt innan.

Det bästa är att lägga bublekarossen rätt på ramen och i värsta fall bygga en roligare front.

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: lör sep 28, 2013 21:55
av Ninetoes
Haha! Det blir ju som att köra truck! :woot:

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: lör sep 28, 2013 21:57
av Fisketorp
Ja det lät ju mindre trevligt..

Funkar det att vända på axlarna eller dödar det dreven om de snurrar åt fel håll mot tänkt.
Visserligen gör man det ju redan när man backar men backar ju inte så länge ;)


Ramen känns hopplöst rostig på kingcaben så därför jag funderar på mixtra till ett bygge.

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: lör sep 28, 2013 22:20
av OBELIX
Det spelar ingen roll om du byter plats på fram o bakaxel, det går lik förbaskat åt samma håll som innan. Kronhjulen byter ju också sida gentemot pinjongen och så förändringen blir noll som du tänkt.
Du måste som du redan varit inne på vända axlarna upp-o-ner för att byta riktning, och det spelar ingen större roll för kugghjulen, men däremot så blir lagren lidande av att smörjningen inte funkar som det var tänkt från början.

Berätta mer vad du har tänkt att göra så kan du nog få bra tips här?

Jag skulle nog monterat dit axlarna och sen stoppat i en liten motor från en framhjulsdriven bil i baksätet och låtit en drivaxel gå framåt och en bakåt.

SKREV OBELIX

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: sön sep 29, 2013 0:28
av niva_mats
Det låter mer och mer som et guldläge att bygga en ny ram.

Bygger du enklast möjliga med en rak ram så lär du kunna bygga dig till en vettig frigång under buken eller åtminstone kunna få till ett badkar där fördelningslådan ligger och du kan glida över eventuella hinder.
Dessutom så är det lätt att lägga en bubbla på en sådan ram då botten på en sådan är i det närmaste plan.

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: sön sep 29, 2013 7:01
av Fisketorp
Grannen pratade också på att man borde sätta en framhjulsdriven motor i baksätet.
Men försvinner inte fördelen med att få lågväxel, mittendiffspärr samt king cab automaten är ju lågväxlad oh trevlig :)



Tänkte man kunde bli av med den långa hjulbasen om man gjorde ett annat bygge.
Markfrigång till ramen är ju inte så fantastisk med tanke på längden.
Grannen lör ändå med 35" och höjd Max fram utan att byta något i framvagn.
Helt ok markfrigång fram men under ram oh bakdiff är det ju inte fantastiskt.

Pratades på att det var en bra fördel med kort hjulbas när jag hade niva som jag var idiot och sålde :aargh:

Trevligast hade ju varit att laga upp kingen och få den besiktigad men får för mig att det inte är någon höjdare i skogen då jag sett grannen köra, kan väl bero på körstil.
Men tycker den verkar lång, tung oh otymplig samt lite för lätt baktill så dem mest spinner.

Iden med att sätta axlarna å bubbla bottenplattan var att man kunde få ner vikten något, den blir kortare, utöver axlar så är det inte mkt som sticker ut eller hänger ner som nämnt platt botten.
Det blir kortare hjulbas. Och största fördelen tyngden hamnar lite mer fördelat men mest på bakaxeln.

Fast det kanske inte är några fördelar alls det jag nämnt :P

Kanske lika bra att hoppas på sälja kingen och köpa en niva igen ;)

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: sön sep 29, 2013 9:19
av henke_99
Om man tar det ett steg längre o bara ser till att du faktiskt skulle vända allt baklänges o sätta dit, så får du ju även del klenaste delen (framdiffen med drivaxlar) i drivlinan bak. Förmodligen kommer det hålla ganska dåligt. Förutom alla andra nackdelar som sagt med det hela...

Ska du bygga nåt med bubbla-karossen så skaffa i så fall ett chassi från nåt som passar bättre ihop med den, o så kan du ju faktiskt sätta motorn fram. Jag har sett ett par ganska snyggt påställda på suzukichassi.

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: sön sep 29, 2013 9:39
av Fisketorp
Ger mig ;)
Får skrota hela iden.
Ett tag till iallafall :)

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: ons okt 16, 2013 21:21
av jeepbyggare
Jag har en Valpram med Fiat 127 kaross på med 38:or. med b20, automat kopplad till valpens fördelningslåda, skivbroms fram å bak samt 4-link å spiraler fram. Om någon vill se den så finns det bilder på Gestrike Offroads hemsida i fotogalleriet (både i gamla och nya).

Jag är helt kass på att fota och kan inget om att lägg aut dem på forum heller!

Skit i å bygga bakhjulsstyrt om du inte har styrning på framhjulen, då kan den å andra sidan bli redigt smidig i skogen. kolla på Lars Dahls byggen som går i prototypklassen i biltrial.

Mvh. Arvid.

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: fre okt 18, 2013 8:10
av Fisketorp
Har köpt på mig en uppsättning 413 axlar med fd-låda.
Tanken är att montera dessa men med styrningen fram alternativt montera styrning bak också men det får bli i framtiden.

Sugen på något rullande då tiden inte är mycket till övers nu. Har iofs kc med automat men den är väl som en flodbåt på is i skogen :roll:


Iallafall om man vill ha motorpaketet baktill, räcker det då att vända vrida diffklumpen och överfylla huset förs smörjningen?
Grannen gav detta förslag.


Vad är att föredra, fjäderben eller fjädrar och separat stötdämpare?

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: fre okt 18, 2013 17:13
av sleeper_86
Jag har kört framfjädrar till Passat och bakre stötdämpare till Volvo 240 fram på sukan..

Re: Bakhjulsstyrning

Postat: fre okt 18, 2013 19:09
av Fisketorp
sleeper_86 skrev:Jag har kört framfjädrar till Passat och bakre stötdämpare till Volvo 240 fram på sukan..
Tackar =)

bor bredvid skroten så får bli en titt där någon dag när jouren är över.