utväxling
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
utväxling
hej vill byta utväxling på mina axlar dana 60 framaxel samt gm 14 bult ff bak men vad behöver jag köpa för saker för att kunna ändra från 3:73 till 5:38 vad rekomenderar ni för någe
Med vänlig hälsning björn
Med vänlig hälsning björn
Jeep Wagoneer Limited xj ltd 1990 4.0l 6 med 14" höjning, med 38 bogger
Re: utväxling
de beror helt och hållet på hur du använder bilen mest!
kör du offroad så e ju 5,38 härligt! fast ja hade kanske haft 4,88 så man kan få snurr å rensa däcken så att säga.
e de väg du kör mest så e de nog mellan 3,73-4,56 nånstans. men ja tror inte du har såna axlar för å köra på vägen...
kör du offroad så e ju 5,38 härligt! fast ja hade kanske haft 4,88 så man kan få snurr å rensa däcken så att säga.
e de väg du kör mest så e de nog mellan 3,73-4,56 nånstans. men ja tror inte du har såna axlar för å köra på vägen...

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Re: utväxling
Då behöver du förutom utväxlingarna även byta diff-husena.bjrin skrev:hej vill byta utväxling på mina axlar dana 60 framaxel samt gm 14 bult ff bak men vad behöver jag köpa för saker för att kunna ändra från 3:73 till 5:38 vad rekomenderar ni för någe
Med vänlig hälsning björn
För 4.56 och numeriskt högre utväxlingar har en annan offset på krondrevet.
"Carrier case" heter det på Engelska om du vill söka efter det själv.
Men se det positivt, då kan du ju passa på att slänga in en diff-spärrar om du inte har det redan

Jag har handlat lite från dessa på Ebay:
http://stores.ebay.com/RONS-MACHINING-S ... 4340.l2563" onclick="window.open(this.href);return false;
De är både billiga och skickar snabbt.
Men har du inte brått så blir det nog lite billigare att få med det i container-frakt...
Andra ställen att handla från är Summit racing och Randys ring and pinion
Köp installationskit med schims och märkfärg och nya packboxar till utväxlingarna också.
Misstänker du att lagrena är dåliga, så köp installationskit som innehåller det med.
Äsch, byt dem oavsett när du håller på...

Till dana60:n så är det himla smidigt att ha en uppsättning extra lager när man provar ut shimsena, som man kan slipa ur invändigt så det inte längre är grepppassning i dem.
För shimsena sitter innanför lagrena, så man måste ha av dem varje gång man ändrar shims.
Jag köpte nya lager, och slipade ur mina gamla.
Men det förutsätter att de gamla är fräscha nog....
Här har du förresten en bra guide på hur man shimsar in utväxlingen:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7100,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Grottulf den tor okt 03, 2013 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: utväxling
Ska du lämna bort jobbet så kan jag rekommendera Nova Jörgen på camaroforumet:
http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=20414" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag fick flera bra tips av honom när jag installerade min dana60.
Han håller till i Sthlm också, så det kanske inte är så långt bort för dig.
Och då slipper du nog att skaffa en extra lageruppsättning, för det borde han nog ha.
http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=20414" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag fick flera bra tips av honom när jag installerade min dana60.
Han håller till i Sthlm också, så det kanske inte är så långt bort för dig.
Och då slipper du nog att skaffa en extra lageruppsättning, för det borde han nog ha.
Re: utväxling
Grottulfs beskrivning stämmer bra, men en sak vill jag korrigera. Det finns "tjocka" drev till 14bff vilket gör att även 4.56 och uppåt passar i en carrier för 4.10 o neråt. Jag har själv en uppsättning såna drev i min blazer.
På d60:n däremot måste man mycket riktigt byta carriern om man ska passera gränsen mellan 4.10 och 4.56.
På d60:n däremot måste man mycket riktigt byta carriern om man ska passera gränsen mellan 4.10 och 4.56.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: utväxling
man får alltid bra svar på sina frågor här:)
men fick en till sak att tänka på som du Grottulf tog upp det där med spärrar
det är väldig mycket prat om diff-spärrar på alla forum men jag undrar vad ni
rekomenderar för några för en hyfsad peng jag är med på att det kostar men
tänker på mellan klass grejer
/ björn
men fick en till sak att tänka på som du Grottulf tog upp det där med spärrar
det är väldig mycket prat om diff-spärrar på alla forum men jag undrar vad ni
rekomenderar för några för en hyfsad peng jag är med på att det kostar men
tänker på mellan klass grejer
/ björn
Jeep Wagoneer Limited xj ltd 1990 4.0l 6 med 14" höjning, med 38 bogger
Re: utväxling
Det finns en uppsjö olika diff-spärrar o diff-bromsar.
Om du har öppna diffar både fram och bak nu, så är det allra billigaste med detroit-lockers eller motsvarande, de finns i "lunch-box"-varianter som monteras inuti diff-huset.
Så ifall du inte har någon diff-broms bak nu, så skulle jag skaffa en sån bak (har du diff-broms så passar den inte i diff-huset, utan du måste byta den ändå)
Det är en riktigt bra spärr som funkar riktigt bra i skogen, och sköter sig helt självt.
Men jag skulle inte sätta en sån fram om det inte var en ren offroad-bil, för det blir mer tungstyrd och bilen kan vilja gå rakt.
Fram skulle jag istället välja en selekterbar spärr, som en ARB, E-locker, eller OX-locker, som man kan lägga i och ur manuellt.
Men de är rätt dyra å andra sidan, så som budgetalternativ skulle nog jag testa en True-trac diff (skruv-diff).
Om du har öppna diffar både fram och bak nu, så är det allra billigaste med detroit-lockers eller motsvarande, de finns i "lunch-box"-varianter som monteras inuti diff-huset.
Så ifall du inte har någon diff-broms bak nu, så skulle jag skaffa en sån bak (har du diff-broms så passar den inte i diff-huset, utan du måste byta den ändå)
Det är en riktigt bra spärr som funkar riktigt bra i skogen, och sköter sig helt självt.
Men jag skulle inte sätta en sån fram om det inte var en ren offroad-bil, för det blir mer tungstyrd och bilen kan vilja gå rakt.
Fram skulle jag istället välja en selekterbar spärr, som en ARB, E-locker, eller OX-locker, som man kan lägga i och ur manuellt.
Men de är rätt dyra å andra sidan, så som budgetalternativ skulle nog jag testa en True-trac diff (skruv-diff).
Re: utväxling
Det låter väldigt sunt det du skriver det blir en lunch-box bak
Och en ARB fram till sammans med 5:38 i utväxling då borde jag komma
en bit i skogen
/ björn
Och en ARB fram till sammans med 5:38 i utväxling då borde jag komma
en bit i skogen
/ björn
Jeep Wagoneer Limited xj ltd 1990 4.0l 6 med 14" höjning, med 38 bogger
Re: utväxling
Du kommer inte att bli missnöjd
Nu vill vi bara se en garage-tråd också

Nu vill vi bara se en garage-tråd också
