Forsla hem en okörbar bil i Uppsala-trakten?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Forsla hem en okörbar bil i Uppsala-trakten?
Hej!
Jag vill hämta en Cherokee med skuren generator och båda bladfjädrarna som gått av i helgen. Jag innehar inget BE kort dock. Farsan har C kort men vi har inte tillgång till lastbil. Sträckan det handlar om är ca 7 mil på 70 och 90 väg. Biltrailer kostar 500 kr att hyra men då får man bara lasta 6-700 kg... det räcker ju inte långt. En större kärra som får lasta 1600 finns men det krävs BE kort då.
Hur hade ni gjort??
/Robin
Jag vill hämta en Cherokee med skuren generator och båda bladfjädrarna som gått av i helgen. Jag innehar inget BE kort dock. Farsan har C kort men vi har inte tillgång till lastbil. Sträckan det handlar om är ca 7 mil på 70 och 90 väg. Biltrailer kostar 500 kr att hyra men då får man bara lasta 6-700 kg... det räcker ju inte långt. En större kärra som får lasta 1600 finns men det krävs BE kort då.
Hur hade ni gjort??
/Robin
Re: Forsla hem en okörbar bil i Uppsala-trakten?
Du kan inte laga den på plats och köra hem den? Byta generator är ingen märkvärdig operation, bladisarna är värre beroende på var dom gått av, kanske en temporär fix?
Jag hade försökt låna en dolly av någon
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Sen en stilla undran... hur gör man för att ha av samtliga blad i bägge bladfjäderpaketen?
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Jag funderade på att fixa till en provisorisk lösning till bakaxeln för att kunna bogsera men känner att det blir ganska bökigt ändå. Släpa med stag/rör, svets, kap osv. Finns el i närheten? Rostigt nå djävulskt? Har inte varit och kollat på bilen än.
Lutar kanske åt att jag har tur och får låna en flakbil av en forum medlem här. Har även fått erbjudande att låna en biltrailer av en annan medlem men den kräver BE. Kanske får chansa lite
Tanken har slagit mig med. Med tanke på att det är en gammal tant som ägt och kört bilen så är det imponerande hur hon knäckt båda bladpaketen. Dålig väg till huset?
Lutar kanske åt att jag har tur och får låna en flakbil av en forum medlem här. Har även fått erbjudande att låna en biltrailer av en annan medlem men den kräver BE. Kanske får chansa lite

Tanken har slagit mig med. Med tanke på att det är en gammal tant som ägt och kört bilen så är det imponerande hur hon knäckt båda bladpaketen. Dålig väg till huset?
Behöver du hjälp så finns jag ju som sagt i Muppsala.
I övrigt är det imponerande hur många bilar som enligt uppgift ägts av gamla tanter som endast använt dem till att köra till ICA en gång i veckan.....
I övrigt är det imponerande hur många bilar som enligt uppgift ägts av gamla tanter som endast använt dem till att köra till ICA en gång i veckan.....

Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Robin, drar du med en bra dragbil hade jag chansat och kört. Jag tänker så att har du ett ekipage som ser proportionerligt ut, gärna ett spännband extra och håller hastigheten är risken ganska liten. Har funkat för mig dom senaste åren
Och då får jag inte ens koppla på släpet ens.
Lycka till!

Lycka till!
TGB 13
Samtidigt är det jävligt dyrt att åka dit, olovlig körning = åtal och dagsböter. Nästan bättre med överlast en mörk natt, skruva av plåtarna så måste de stanna och väga för att veta. Sitter plåtarna på slår dom bara en fordonsfråga. Kan oxå vara bra med en följebil som kör bakom, näramacke skrev:Robin, drar du med en bra dragbil hade jag chansat och kört. Jag tänker så att har du ett ekipage som ser proportionerligt ut, gärna ett spännband extra och håller hastigheten är risken ganska liten. Har funkat för mig dom senaste årenOch då får jag inte ens koppla på släpet ens.
Lycka till!

Jo det är också ett sätt. har gjort båda, det känns lite tryggare iallafallpeterand skrev:Samtidigt är det jävligt dyrt att åka dit, olovlig körning = åtal och dagsböter. Nästan bättre med överlast en mörk natt, skruva av plåtarna så måste de stanna och väga för att veta. Sitter plåtarna på slår dom bara en fordonsfråga. Kan oxå vara bra med en följebil som kör bakom, näramacke skrev:Robin, drar du med en bra dragbil hade jag chansat och kört. Jag tänker så att har du ett ekipage som ser proportionerligt ut, gärna ett spännband extra och håller hastigheten är risken ganska liten. Har funkat för mig dom senaste årenOch då får jag inte ens koppla på släpet ens.
Lycka till!

TGB 13
I dessa fall där det handlar om att framföra två olika ekipage olagligt är det ju lite tragikomiskt att dom svenska reglerna uppmuntrar till att köra ett litet farligt ekipage som teoretiskt klarar vikterna för körkortsgränsen men lastats med överlass framför alternativet att köra en rejäl bil med kärra som klarar vikterna.
Konstigt att ett tekniskt sett trafikfarligt ekipage kan vara mindre olagligt än ett godkänt och säkert ekipage...
Konstigt att ett tekniskt sett trafikfarligt ekipage kan vara mindre olagligt än ett godkänt och säkert ekipage...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Kan inte annat än att hålla med... Och då är det i mitt tycke minst säkra ekipaget helt lagligt (Dolly). Inga bromsar, ingetkrav på speciellt körkort, minst stabilt.
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Lutar åt att det blir att använda en dolly om jag inte får låna bilen med flak 

Hur du än gör- så glöm inte kameran
Lycka till nu!
SKREV OBELIX

Lycka till nu!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Jag skulle löst det med dolly.
Åkte Söderköping-Falköping med en sådan kombo och det vart inga problem alls förutom att det tog hela dagen och lite till.
Åkte Söderköping-Falköping med en sådan kombo och det vart inga problem alls förutom att det tog hela dagen och lite till.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Kan kanske vara ide att kolla med nån mindre bärgare lr biltransportör, kanske inte blir dyrare allt summerat?